Abstract
This research carries out a multimodal analysis of the genres used in the Spanish class by a teacher at the Canadian International School in Costa Rica, together with the semiotic modes and their metafunctions within each of the generic phases. It is a qualitative, descriptive approach and corresponds to a case study. The corpus is constituted by the video recordings of the teacher's pedagogical mediation directed to a population of eight eighth grade students in this educational center. The analysis focuses exclusively on the figure of the teacher and excluded the participation of the students, in order to guarantee their anonymity. The results indicate the presence of five genres: student work, revision, joint reading, school interview and teacher exposition. As modes, orality, writing, graphic resources, gestures, body movements and displacement were identified as transversal to all of them. As conclusions, this study suggests rethinking the Spanish class not as "typically linguistic" but as modally diverse, that is, articulated by multiple semiotic modes, all of which intertwine during mediation. Furthermore, it suggests that such a label may be related to the predominant use of writing in the nuclear phases of the genres.
References
Bernstein, Basil. (1990). Class, codes and control. Vol. 4: The structuring of pedagogic discourse. Londres, Reino Unido: Routledge
Bezemer, Jeff. y Kress, Gunther. (2008). Writing in multimodal texts: A social semiotic account of designs for learning. Written communication, 25(2), 166-195. doi: https://doi.org/10.1177/0741088307313177
Cope, Bill. y Kalantzis, Mary. (2009). A Grammar of Multimodality. International Journal of Learning, 16(2), 361- 426, doi: 10.18848/1447-9494/CGP/v16i02/46137
Flores, Carol. (2019). Modos semióticos y géneros en la enseñanza de lengua y literatura en secundaria: un estudio de caso (Tesis de maestría sin publicar). Universidad de Costa Rica: San José, Costa Rica. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10669/83758
Halliday, Michael. (1982). El lenguaje como semiótica social. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Kress, Gunther. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Londres, Reino Unido: Routledge.
Kress, Gunther. and Van Leeuwen, Teo. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. New York, USA: Hodder Arnold.
Kress Gunther., Jewitt, Carey., Ogborn, Jon. y Tsatsarelis, Charalampos. (2001). Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom. Londres, Reino Unido: Continuum.
Lemke, Jay. (1990). Talking science: Language, learning, and values. New Jersey, USA: Ablex Publishing Corporation.
Lemke, Jay. (1998). Multiplying meaning: Visual and verbal semiotics in scientific text. En J. Martin y R. Veel (Eds.). Reading science: Critical and functional perspectives on discourses of science (pp. 87-113). Londres, Reino Unido: Routledge.
Manghi, Dominique y Córdova, Juan Pablo. (2011). Definiciones y explicaciones multimodales: potencial semiótico en la enseñanza de la biología en educación media multimodal. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 21(2), 17-39. Recuperado de https://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/165
Manghi, Dominique. (2010). Recursos semióticos del profesor de matemática: funciones complementarias del habla y los gestos para la alfabetización científica escolar. Estudios pedagógicos 36(2), 99-115. doi http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200006
Manghi, Dominique. (2011). La perspectiva multimodal sobre la comunicación: desafíos y aportes para la enseñanza en el aula. Diálogos educativos, (22), 3-14. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3931351
Manghi, Dominique. (2013a). Géneros en la enseñanza escolar: Configuraciones de significado en clases de historia y biología desde una perspectiva multimodal. Revista signos, 46(82), 236-257, doi: 10.4067/S0718-09342013000200004
Manghi, Dominique. (2013b). Representación y comunicación del conocimiento en Educación Media: análisis multimodal del discurso de materiales utilizados para la enseñanza escolar de la historia y de la biología. Onomázein, (27), 35-52. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4419909
Manghi, Dominique. (2013c). La mediación del profesor especialista para la alfabetización semiótica en el aula de Matemática. En E. I. Moyano (Coord). Aprender ciencias y humanidades: una cuestión de lectura y escritura. Aportes para la construcción de un programa de inclusión social a través de la educación lingüística (pp.199-226). Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Manghi, Dominique. y Badillo, Carolina. (2015). Modos semióticos en el discurso pedagógico de historia: Potencial semiótico para la mediación en el aula escolar. Ikala, Revista de lenguaje y cultura, 20(2), 157-172. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=255042625002
Manghi, Dominique., Badillo, Carolina. y Villacura, Paula. (2014). Alfabetización semiótica en clases de Historia: Estrategias de mediación desde un enfoque multimodal. Perfiles educativos, 36(146), 63-79. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0185-26982014000400005ylng=esytlng=es
Martin, James. y Rose, David. (2008). Genre relations: mapping culture. Londres, Reino Unido: Equinox.
Quintana-Peña, Alberto. (2006). Metodología de investigación científica cualitativa. En A. Quintana y W. Montgomery (Eds.), Psicología: Tópicos de actualidad (pp. 47-84). Lima, Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Recuperado de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2724
Sánchez, Emilio., García, J. Ricardo., Rosales, Javier., de Sixte, Raquel., y Castellano, Nadezhna. (2008). Elementos para analizar la interacción entre estudiantes y profesores: ¿qué ocurre cuando se consideran diferentes dimensiones y diferentes unidades de análisis? Revista de Educación, 1(346), 105-136. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/277276766
Van Leeuwen, Teo. (2005). Introducing social semiotics. Londres, Reino Unido: Routledge.