Abstract
Without any prior preparation, the student body of the University of Costa Rica, since March 2020, has had to continue their teaching, learning and evaluation process virtually due to COVID-19. The new educational reality of going from a face-to-face education to a virtual one has led it to face different personal situations. The present research aims to analyze the sense of life from the values during the virtualization of education in university students using the Resilience Portfolio Model. The qualitative paradigm, a phenomenological method and the semi-structure interview technique were used. Some results indicated by the students were that they had problems with the family, relationships, connectivity and with teachers who did not have mastery in the virtualization of a course, nor in the management of technological tools, among others. They rescue strengths that let them confront reality in the face of the virtualization of education such as resolving conflicts, making decisions, using technology to maintain relationships with close people and for fun and new personal and professional goals were raised. It can be concluded that the students who participated in the study managed to find sense of life and to be resilient in the midst of the COVID-19 pandemic.
References
Benítez-Corona, Lilia. y Barrón-Tirado, María. (2018). Análisis cualitativo de resiliencia en estudiantes de posgrado. Revista Electrónica Educare, 22(1). Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/1941/194154980006/html/index.html
Buitrago Ramírez, Francisco., Ciurana-Misón, Ramón., Fernández Alonso, María del Carmen. y Luis Tizón, Jorge. (2021). Pandemia de la COVID-19 y salud mental: reflexiones iniciales desde la atención primaria de salud española. Elsevier, 53(1). Doi doi10.1016/j.aprim.2020.06.006
Ciappina, Carlos María. (2020). Crisis del Coronavirus; la pandemia global y las disputas de sentido. ¿La configuración de un orden nuevo? Una mirada desde América Latina. Revista Question, 3. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/98267/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Costello, Stephen J. (2016). Towards a Tri-Dimensional Model of Happiness: A Logo-Philosophical Perspective. En Alexander Batthyány (Ed.), Logotherapy and existential Analysis (pp. 343-364). Springer.
De Sousa Santos, Boaventura. (2020). La cruel pedagogía del virus. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Recuperado de http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/La%20cruel%20pedagogi%CC%81a%20del%20virus%20de%20Sousa%20Santos%20CLACSO.pdf
Flik, Uwe. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Fontana Sierra Laura. (2020). Pandemia y rearticulación de las relaciones sociales. Perifèria. Revista d Investigación i formació en Antropología, 25(2). Doi https://doi.org/10.5565/rev/periferia.770
Frankl Emil, Viktor. (2004). El hombre en busca de sentido. España: Herder.
Frankl Emil, Viktor. (2020). Yes lo Life: In despite of everything. Beacon Press.
Frankl Emil, Viktor. (2012). Fundamentos y Aplicaciones de la Logoterapia. España: Herder.
Fundación COTEC para la Innovación. (2020). COVID-19 y Educación: Problemas, respuestas y escenarios. Documento técnico de análisis de la situación educativa derivada de la emergencia sanitaria. https://online.flippingbook.com/view/967738/
Graham, Gibbs. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
Grotberg, Henderson, Edith. (2006). La resiliencia en el mundo de hoy. Cómo superar las adversidades. España: Editorial Gedisa.
Grych, John., Hamby, Sherry. and Banyard, Victoria. (2015). The resilience portfolio model: Understanding healthy adaptation in victims of violence. Psychology of Violence, 5(4). Doi https://doi.org/10.1037/a0039671
Gurdián-Fernández, Alicia. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. San José, Costa Rica: Educativo Regional.
Hamby, Sherry; Grych, John. and Banyard, Victoria. (2018). Resilience portfolios and poly-strengths: Identifying protective factors associated with thriving after adversity. Psychology of Violence, 8(2), 172–183. https://doi.org/10.1037/vio0000135
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. UNESCO. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf
Jiménez-Segura, Flor. y Arguedas Negrini, Irma. (2004). Sentido de vida en la adversidad y en el bienestar: teoría y práctica. INIE.
Jiménez-Segura, Flor., Chinchilla Jiménez, Roxana. y Arguedas Negrini, Irma. (2018). Sentido de vida y proceso de Orientación. Un análisis desde el Enfoque centrado en el sentido. [Sesión de conferencia]. II Congreso de Profesionales en Orientación. Costa Rica. https://cutt.ly/BQ0voQI
Jiménez-Segura, Flor. (2020). La gestión educativa en situación de confinamiento en Costa Rica. En Joaquín Gairín Sallánz y Cristina Mercader (Coord.), La Gestión de los Centros Educativos en situación de confinamiento en Iberoamérica (pp. 97-113). RedAge. Universitat Autònoma de Barcelona. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2020/236704/Informe_RedAGE2020.pdf
Lukas, Elizabeth. (2018). Viktor E. Frankl El sentido de la vida. Plataforma Editorial.
Kvale, Steiner. (2011). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
Luna Vargas, José Arturo. (2011). Logoterapia un enfoque humanista existencial fenomenológico. San Pablo.
McLafferty, Charles. (2016). Meaning until the Last Breath”: Practical Applications of Logotherapy in the Ethical Consideration of Coma, Brain Death, and Persistent Vegetative States. En Alexander Batthyány (Ed.), Logotherapy and existential Analysis (pp. 365- 378). Springer.
Noblejas de la Flor, María de los Ángeles. (2000). Una vida con sentido. España: DESCLÉE DE BROUWER, S.A
Ospina Macías, María Isabela. y Sarmiento Busquets, Paula. (2010). Promoción de la resiliencia en la primera infancia un reto para el contexto escolar (Trabajo de grado en la Licenciatura en Pedagogía Infantil). Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Educación, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/6670/tesis102.pdf?sequence=1yisAllowed=y
Paricio del Castillo, R. y Pando Velazco, M. (2020). Salud mental infanto-juvenil y pandemia de Covid-19 en España: cuestiones y retos. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 37(2). Recuperado de https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n2a4
Rodríguez Piaggio, Ana María. (2009). Resiliencia. Rev. Psicopedagogía, 26(80), 291-302. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v26n80/v26n80a14.pdf
Ramón Fernández, José., Llamas Salguero, Fátima. y Gutiérrez-Ortega, Mónica. (2019). Revisión bibliográfica y evolución del término resiliencia. Revista Educativa Hekademos, 12(26). Recuperado de https://cutt.ly/FQ6UcfB
Sandín Esteban, María Paz. (2010). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. McGraw-Hill.
Stake E., Robert. (2007). Investigación con estudio de casos. Morata.
Southwick, Steven M., Lowthert, Bernardette. y Graber, Ann. (2016). Relevance and Application of Logotherapy to Enhance Resilience to Stress and Trauma. En Alexander Batthyány (Ed.), Logotherapy and existential Analysis (pp. 131-150). Vienna, Austria: Springer.
Suárez Ojeda, Nestor. (1997). Perfil del niño resiliente. Seminario Internacional sobre aplicación del Concepto de Resiliencia en Proyectos Sociales. Universidad Nacional de Lanús. Argentina: Colección Salud Comunitaria.
Taylor, Steve. y Bodgan, Robert. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. PAIDÓS.
UNESCO. (2020). COVID-19 Education Response. París, Francia: Global Education Coalition. https://translate.google.com/translate?hl=es&sl=en&u=https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/support&prev=search&pto=aue
Universidad de Costa Rica. (2020). Comunicado 1. Estas son las acciones que tomará la UCR ante el nuevo coronavirus. Centro de Coordinación Institucional de Operaciones (CCIO). Recuperado de https://www.ucr.ac.cr/coronavirus.html
Vicerrectoría de Docencia. (2020). Resolución VD-11502-2020. Lineamientos académicos y administrativos para la docencia con componente virtual. Recuperado de http://vd.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2020/09/Resoluci%C3%B3n-VD-11502-2020.pdf
Vidal, Raúl. (2008). La contribución del enfoque de resiliencia en la intervención social (Memoria para optar al Título de Psicólogo). Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/106128/vidal_r.pdf?sequence=3yisAllowed=