Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Proffesors in pandemic. Attitudes towards technologies and perceptions of virtual education
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

teacher perception
attitude
perception
technology
percepción docente
actitud
percepción
tecnología
percepción docente
actitud
percepción
tecnología

How to Cite

Chiecher, A. C. (2022). Proffesors in pandemic. Attitudes towards technologies and perceptions of virtual education. Actualidades Investigativas En Educación, 22(2), 1–30. https://doi.org/10.15517/aie.v22i2.48680

Abstract

The article describes changes in attitudes towards ICT (Information and Communication Technologies) in university teachers. It contrasts two temporal moments: before and after the pandemic. It also describes positive and negative perceptions of teachers in relation to virtual teaching in the emergency context. Based on a mixed approach, both quantitative and qualitative data were collected and analyzed. The sample is made up of two groups of teachers (110 people), from different disciplinary areas and universities in Argentina. The data was collected through the administration of a self-report questionnaire, made up of 15 items related to attitudes towards ICT that required responses based on Likert scales. Additionally, 2 open-ended questions asked to mention positive and negative aspects of virtual teaching in emergencies. The results show changes in attitudes towards ICT, observing an evolution towards a more positive or optimistic vision of them. The teachers 'perceptions about virtual teaching highlighted its positive aspects, considering it as an enabler of pedagogical continuity, a promoter of students' self-regulation and favoring better time management. Among the negative aspects, the temporal dimension also emerged, mainly associated with the strong demand for planning, organization and effective regulation of time in virtuality. Likewise, the lack of contact between teachers and students, connectivity problems and the inability to carry out practical activities were also pointed out as negative aspects. The results are expected to represent valuable inputs for the design of educational practices in the new normal stage.

https://doi.org/10.15517/aie.v22i2.48680
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Arias Corrales, Ileana., y Chao Chao, Kuok-Wa. (2021). Las percepciones de docentes costarricenses de francés sobre la enseñanza remota de emergencia en el año 2020 en la Universidad de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-36. https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.46457

Assinnato, Gisela., Sanz, Cecilia., Gorga, Gladys., y Martin, María Victoria. (2018). Actitudes y percepciones de docentes y estudiantes en relación a las TIC. Revisión de la literatura. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 22, 7-17. https://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/TEyET/article/view/1166/935

Cervantes Vargas, Ilse. (2018). Actitudes docentes hacia las TIC y su uso en Secundarias Públicas Generales Urbanas de San Pedro Cholula, Puebla [Tesis de Licenciatura]. Universidad de las Américas Puebla. http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lid/cervantes_vargas_i/etd_3031043378481.pdf

Chiecher, Analía. (2020). Competencias digitales en estudiantes de nivel medio y universitario ¿Homogéneas o heterogéneas? Revista Praxis Educativa, 24(2), 1-14. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240208

Chiecher, Analía. (2022, en prensa). Ingreso en pandemia. Percepciones y emociones de estudiantes universitarios. Magis, Revista de Investigación Educativa, 15, 1-29.

Chiecher, Analía., y Marín, Débora. (2016). Docentes universitarios y tecnologías en la educación. Usos y modelos de inclusión. Revista Contextos de Educación, 20(16), 32-40. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/399

Coll, César., Mauri, Teresa., y Onrubia, Javier. (2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: del diseño tecno-pedagógico a las prácticas de uso. En C. Monereo (Ed.), Psicología de la Educación Virtual: aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación (pp. 74-103). Morata.

Coronado Regis, Jorge. (2015). Uso de las TIC y su relación con las competencias digitales de los docentes en la institución educativa Nº 5128 del distrito de Ventanilla-Callao [Tesis de Maestría]. https://docplayer.es/67475915-Tesis-uso-de-las-tic-y-su-relacion-con-las-competencias-digitales-de-los-docentes-en-la-institucion-educativa-n-5128-del-distrito-de-ventanilla-callao.html

Elisondo, Romina. (2021). Transformaciones en las prácticas educativas en contextos de COVID-19. Percepciones de un grupo de docentes argentinos. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-31. https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.48180

García Aretio, Lorenzo. (2007). Los docentes: entre tecnófilos y tecnófobos. Boletín Electronico de Noticias de Educación a Distancia, 1-7. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:20099/tecnofilos.pdf

González, Rosa., Polanco, Rodrigo., y Peñaloza, Eduardo. (2021). Desarrollo de una escala de actitudes hacia el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la actividad docente. Revista de la Educación Superior, 50(197), 97-115. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1581/457

Hernández Sampieri, Roberto., Fernández Collado, Carlos., y Baptista Lucio, Pilar. (2010). Metodología de la investigación (5a ed.). Mc Graw Hills.

Labbé, Christian., Matamala, Carolina., Astudillo, Gustavo., e Hinostroza, Enrique. (2012). Uso de TIC por parte de profesores de Lenguaje, Matemática y Ciencias en educación media: Un estudio exploratorio. Proceedings from Segundo Congreso Interdisciplinatrio de Investigación en Educación. Santiago de Chile. https://www.academia.edu/7518398/Uso_de_TIC_por_parte_de_profesores_de_Lenguaje_Matem%C3%A1tica_y_Ciencias_en_educaci%C3%B3n_media_Un_estudio_exploratorio

Lie, Anita., Mina Tamah., Siti, Gozali., Imelda, Retno., Katarina, Diah., Tresiana., y Jemadi, Fransiskus. (2020). Secondary School Language Teachers’ Online Learning Engagement during the COVID-19 pandemic in Indonesia. Journal of Information Technology Education: Research, 19, 803-832. https://doi.org/10.28945/4626

Maggio, Mariana. (2021). Educación en pandemia. Guía de supervivencia para docentes y familias. Paidós.

Olivares-Parada., Gerson, Olivares-Parada., Paola., y Parada-Rico, Doris. (2021). El contexto de la Covid-19 como espacio para repensar la virtualización educativa en docentes universitarios. Revista Educación y Humanismo, 23(40), 1-17. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.4276

Orantes Salazar, Luis Fernando. (2009). Actitudes, dominio y uso de las tecnologías de la información y la comunicación de los docentes de las universidades privadas de El Salvador. Universidad tecnológica de El Salvador. http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/260/1/56175.pdf

Romero, Margarida., y Barberà, Elena. (2013). Identificación de las dificultades de regulación del tiempo de los estudiantes universitarios en formación a distancia. RED. Revista de Educación a Distancia, (38),1-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54728037001

Sandoval, Francisco., Yévenes, Justine., y Badilla, María Gabriela. (2020). ACT-ED: instrumento unifactorial para medir la actitud hacia el uso educativo de TIC en docentes chilenos de educación secundaria. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(41). http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941sandoval12

Sánchez Mendiola, Melchor., Martínez Hernández, Ana María., Torres Carrasco, Ruth., de Agüero Servin, Mercedes., Hernández Romo, Alan., Benavides Lara, Mario., Rendón Cazales, Víctor., y Jaimes Vergara, Carlos. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-24. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Tapia Silva, Hugo. (2018). Actitud hacia las TIC y hacia su integración didáctica en la formación inicial docente. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 1-29. https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34437

Tejedor, Francisco., García Valcárcel, Ana., y Sagrario Prada, San Segundo. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de TIC. Revista Comunicar, 16(33), 115-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3056483

Villén Sánchez, Carlos. (2020). El profesorado y las tecnologías en tiempos de confinamiento por la pandemia Covid-19: creencias sobre actitudes, formación, competencia digital e importancia de las TIC en educación [Tesis de Maestría] https://gredos.usal.es/handle/10366/14369

Comments

Downloads

Download data is not yet available.