Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
The configuration of developing life projects: a program for their psychopedagogical treatment
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

educación superior
orientación educativa
COVID-19
proyecto de vida
higher education
educational guidance
counseling
COVID-19
life p
educación superior
orientación educativa
COVID-19
proyecto de vida

How to Cite

Pérez Gamboa, A. J., García Acevedo, Y., García Batán, J., & Raga Aguilar, L. M. (2023). The configuration of developing life projects: a program for their psychopedagogical treatment. Actualidades Investigativas En Educación, 23(1), 1–35. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.50678

Abstract

The objective of the research was to promote the configuration of developing life projects, through the implementation of a program for the psychopedagogical treatment of it. For this purpose, new concepts are proposed that facilitate the development of university educational counseling and guidance. A qualitative methodology is used with an action research design and the case study as a strategy for the study of implementation. It was carried out at the University of Camagüey, with a sample of thirteen students and eight professors, between November 2019 and March 2021. The main results point towards an adequate integration of the educational counseling and guidance to the managment of the university training process from the development of the proposed concepts and their application in praxis; the psychopedagogical treatment of the life project dynamized its configuration with a developmental character, since important transformations are verified with respect to the initial state. The implementation of the program was marked by the conditions of the COVID-19 pandemic, although it was positively evaluated for its formal quality, acceptance by the participants, and contextual adaptation. The results demonstrate the importance of managing the life project as a category that regulates the university training process, the opportunities and advantages offered by not limiting its treatment to the professional sphere, as well as suggest continuing the process of deepening the relationship between the processes with guidance and counseling purposes.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.50678
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alfonso, Ibette. (2014). Concepción de orientación educativa universitaria integradora de los procesos sustantivos para estudiantes de primer y segundo año de carreras de ingeniería (Tesis para optar por el grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría”, La Habana, Cuba. https://bit.ly/3szkx2a

Ávila Seco, Yamilet., Aranda Cintra, Belkis., Paz Domínguez, Irela. y Durán Rengifo, Delfina. (2019). Metodología para la formación de competencias sobre orientación educativa en docentes de las carreras de tecnología de la salud. MEDISAN, 23(6), 1114-1127. http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2492

Cabrera de la Rosa, Fidel., Apa Terrero, Yohandra. y Escobar Reyes, Antonio. (2020). La orientación educativa y los presupuestos de la función orientadora de profesionales de la educación. Revista Atalante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://bit.ly/3W9mqjQ

Castro Miranda, Greccy., Peña Ramírez, Yannet. y Ochoa Brito, María. (2017). Orientación y comunicación. Retos y vínculo necesario en la labor del profesional de pedagogía psicología. Boletín Virtual, 6(5), 42-51. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/259/0

Creswell, John. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

D` Angelo, Ovidio. (1994). Modelo integrativo de los proyectos de vida. La Habana: Editorial Academia. Provida.

De la Garza, Enrique. (2018). La metodología configuracionista para la investigación social. Ciudad de México: Editorial Gedisa.

de la Oliva, David., Tobón, Sergio., Pérez Sánchez, Ana., Romero, Joel. y Escamillas Posadas, Karla. (2019). Evaluación del modelo educativo constructivista de orientación educativa e intervención psicopedagógica desde el enfoque socioformativo. Educar, 55(2), 561-576. https://doi.org/10.5565/rev/educar.772

del Pino, Jorge L., García, Aurora., Cuenca, Yamila., Pérez, Roberto. y Arzuaga, Mysleidis. (2011). Orientación educativa y proyectos de vida: hacia una formación personalizada del profesional de la educación. La Habana, Cuba: Sello editor Educación Cubana. Ministerio de Educación. https://bit.ly/3NcKgak

del Río Marichal, Solvey. y Cuenca Arbella, Yamila. (2019). Modelo pedagógico del proyecto de vida profesional para estudiantes de Medicina. Correo Científico Médico de Holguín, 23(2), 394-406. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1560-43812019000200394

del Río-Marichal, Solvey., Cuenca-Arbella, Yamila., Pérez-Ballester, Omar. y Ochoa-Benítez, Noreys. (2019). Peculiaridades del proyecto de vida profesional en estudiantes de la carrera Medicina. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 44(3). http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1817

del-Río-Marichal, Solvey y Cuenca-Arbella, Yamila. (2021). Fortalezas de la carrera Medicina para la formación del proyecto de vida profesional en tiempos de COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 46(4). http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2796

Echeverría, Benito. y Martínez Clares, Pilar. (2015). Luces entre sombras de la Orientación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 1-13. https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.769

Garbizo Flores, Noraida., Ordaz Hernández, Mayra. y Lezcano Gil, Alba. (2018). Estrategia de trabajo educativo con jóvenes universitarios. Una propuesta innovadora en la formación de profesionales en Cuba. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(34), 99-114. doi https://doi.org/10.21703/rexe.20181734ngarbizo7

Garbizo Flores, Noraida., Ordaz Hernández, Mayra. y Lezcano Gil, Alba. (2021). Capacitación al profesor universitario para la labor educativa, a través de la orientación psicopedagógica y el proyecto de vida profesional. Revista Didasc@lia, 12(5), 210-223. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/1275/1226

Garbizo Flores, Noraida., Ordaz Hernández, Mayra. y Santana Ges, Iracelys. (2014). El trabajo Educativo y el Proyecto de Vida Profesional del estudiante universitario. Una relación necesaria en la Educación Superior. Revista Mendive, 12(3), 1-6. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/712

García Acevedo, Yanetsy. y Fuentes Sánchez, Maxleni. (2018). Estrategia pedagógica para la reafirmación profesional. Transformación, 14(1), 133-146. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v14n1/trf12118.pdf

González-Benito, Ana. (2018). Revisión teórica de los modelos de orientación educativa. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 2(2), 43-60. https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i2.pp43-60

Gutiérrez Gómez, Rubén. (2018). Orientación educativa, mercado laboral y globalización: perspectivas de empleo de los programas educativos que ofrece la Universidad Autónoma del Estado de México a los jóvenes universitarios. Revista Iberoamericana para la investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16). https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.364

Hays, Danica. y Singh, Anneliese. (2012). Cualitative inquiry in clinical and educational settings. New York, NY: The Guilford Press.

Hernández Sampieri, Roberto. y Mendoza Torres, Christian. (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: McGraw-Hill Interamericana.

Lafaurie-Molina, Andrea., Sinning-Ordoñez, Paola. y Valencia-Cobos, Jorge. (2018). WhatsApp y Facebook como mediación pedagógica en procesos de Orientación Socio Ocupacional. Educación y Educadores, 21(2), 179-199. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.1

Mayet Wilson, Mirta. (2012). El proyecto de vida profesional en la formación inicial del profesor. (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Departamento Psicología- Pedagogía, Santiago de Cuba, Cuba.

Mayet-Wilson, Mirta., Oliva-Feria, Ada. y Aulet-Álvarez, Omar. (2020). La promoción y educación para la salud en estudiantes universitarios: Una mirada desde el proyecto de vida. Santiago(152), 324-328. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5175

Peña Ramírez, Yannet., Castro Miranda, Greccy., Gamboa Graus, Michel. y Toranzo Castro, Neiset. (2017). La función orientadora. Impacto en la formación inicial del profesional de la educación en las universidades cubanas. Cognosis, 2(4), 33-55. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/download/1084/917/

Pérez Egües, Miguel., Torres Zerquera, Leticia. y López Rodríguez del Rey, María. (2021). Virtualización del servicio de orientación del gabinete. Revista Conrado, 17(83), 142-152. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2069

Pérez Gamboa, Alfredo. Echerri Garcés, Danny. y García Acevedo, Yanetsy. (2021). Proyecto de vida como categoría de la pedagogía de la Educación Superior: aproximaciones a una teoría fundamentada. Transformación, 17(3), 411-427. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3540

Pérez Gamboa, Alfredo., García Acevedo, Yanetsy. y García Batán, Jorge. (2020). Orientación educativa y proceso formativo universitario: sistematización teóricofáctica de los presupuestos para su implementación. Opuntia Brava, 12(2), 142-156. https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/opbrv12&div=54&id=&page=

Pérez Gamboa, Alfredo., García Acevedo, Yanetsy. y García Batán, Jorge. (2019). Proyecto de vida y proceso formativo universitario: un estudio exploratorio en la Universidad de Camagüey. Transformación, 15(3), 280-296. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n3/2077-2955-trf-15-03-280.pdf

Rodríguez, Gregorio., Gil, Javier. y García, Eduardo. (2002). Metodología de la investigación cualitativa. Santiago de Cuba, Cuba: Prograf.

Ruiz Martínez, Michel., García Puerto, Alina. y Hurtado Milián, María. (2014). La orientación educativa como vía para la promoción y educación para la salud en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Cienfuegos. Retos y perspectivas. Revista Conrado, 10(43), 123-130. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/208

Sánchez Cuevas, Mariano., y Fonz Cabrera, María. (2021). Estrategias de acompañamiento integral para estudiantes universitarios. Puebla: UPAEP.

Stake, Robert. (1999). Investigación con estudio de casos (2da ed.). Madrid, España: Ediciones Morata.

Suárez, Clara. y del Toro, María. (2016). La orientación educativa en la formación docente. En G. Villalón, M. Esteva, C. Suárez, M. del Toro, R. Venet, A. Gell, y H. Guilarte, Enfoques actuales sobre la formación del maestro en Cuba (2da ed., pp. 19-30). Santiago de Cuba: Ediciones Catedra.

Torres Guevara, Nolvys., Carpio Camacho, Adilen. y Echevarría Gómez, María. (2022). Modelo para la gestión de la orientación educativa y profesional en Cuba desde la universidad. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2), 1-29. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

Torres, Ana. y Torres, Yannia. (2018). El conocimiento de sí mismo en estudiantes universitarios, su formación desde el gabinete de orientación. Opuntia Brava, 10(1), 25-33. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/50

Vélaz de Medrano, Consuelo. (1998). Orientación e intervenciónpsicopedagógica. Concepto, modelos, programas y evaluación . Malaga: Aljibe.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Alfredo Javier Pérez Gamboa, Yanetsy García Acevedo, Jorge García Batán, Lis Marianne Raga Aguilar

Downloads

Download data is not yet available.