Abstract
The Service-Learning methodology enables students to apply theoretical knowledge in a real context, through the satisfaction of a need indicated by the community, where teachers guide the learning of the students. However, given the quarantine restrictions resulting from the COVID-19 pandemic, the Service-Learning activities of a School of Nutrition and Dietetics in Santiago, Chile were implemented remotely. The main objective of this study was to determine the perception of the Learning and Service experience in distance modality from the perspective of students and beneficiaries of a Chilean University during the 2020 academic year. This is quantitative research with a descriptive, cross-sectional, non-probabilistic convenience design. The sample consisted of 56 students and 28 beneficiaries from Santiago de Chile. To describe the perception of the experience, a survey developed and validated for this study was applied. Our results indicate that more than 50% of students and beneficiaries positively valued the activities in distance mode. The beneficiaries rated the experience with a higher grade than the students (Mbeneficiaries= 4.64 against Mstudents= 4.50; p = .321). In conclusion, the Service-Learning methodology in distance modality was well valued by the participants, being an implementation option.
References
Abregú, Macarena., y Molina, Erica. (2020). Prácticas profesionales educativas con infancias en el marco de la pandemia de COVID-19: una experiencia de aprendizaje-servicio solidario. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, (10), 77-88. https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.10.7
Álvarez, Pedro., y López, David. (2021). Competencias de adaptabilidad y factores de éxito académico del alumnado universitario. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(32), 46-66. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.815
Arratia, Alejandrina. (2008). Ética, Solidaridad y “Aprendizaje Servicio” en la Educación Superior. Acta Bioethica, 14(1), 61-67. http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2008000100008
Barrios, Silva., Rubio, Miriam., Gutiérrez, Marina., y Sepúlveda, Carola (2012). Aprendizaje-servicio como metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en educación superior. Educación Médica Superior, 26(4), 594-603. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v26n4/ems12412.pdf
Benítez, Remedios., y Sánchez, Laura. (2020). Yo me quedo en casa: una experiencia de aprendizaje-servicio online en el Grado de Educación Infantil para ofrecer propuestas educativas a las familias. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, (10), 23-35. https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.10.3
Billig, Shelley., y Waterman, Alan. (2012). Studying Service-Learning: Innovations in Education Research Methodology. Routledge Taylor and Francis Group.
Billig, Shelley. (2020). Research on K-12 School-Based Service-Learning The Evidence Builds. Phi Delta Kappan, 81(9), 658-664.
Brenlla, María., Buzzini, Estefanía., González, Gabriela., Gómez, Claudia., Hermida, Juan., Lamas, Cristina., Pereyra, Fernanda., y García, María. (2020). El aprendizaje-servicio como pedagogía durante la pandemia. El proyecto UCA te da la Mano. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, (10), 113-125. https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.10.10
Bringle, Robert., y Hatcher, Julie. (1996). Implementing Service Learning in Higher Education. Journal of Higher Education, 67(2), 221-230. https://doi.org/10.1080/00221546.1996.11780257
Brown, Danika (2001). Pulling it Together: A Method for Developing Service-Learning and Community Partnerships Based in Critical Pedagogy. Corporation for National Service. https://bit.ly/3U5IhpZ
Carbajal, Ángeles., Sierra, José Luis., López-Lora, Lorena., y Ruperto, Mar. (2020). Proceso de Atención Nutricional: Elementos para su implementación y uso por los profesionales de la Nutrición y la Dietética. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 24(2), 172-186. https://doi.org/10.14306/renhyd.24.2.961
Chambi-Mescco, Edit. (2020). Percepciones sobre el aprendizaje-servicio en una muestra de estudiantes de ciencias de la salud de una universidad pública. Revista Educación en Ciencias de la Salud, 17(2), 143-147. http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol1722020/artinv17220g.pdf
Córdova, Alfredo., Staff, Carlos., Cubilla, Fluvia., y Stegaru, Mihaela. (2013). Uso y utilidad de la videoconferencia en la enseñanza de asignaturas preclínicas de medicina en la Universidad Latina de Panamá (ULAT). Investigación en educación médica, 2(5), 7-11. DOI: 10.1016/S2007-5057(13)72677-2
Espinoza, Caire Manuel. (2019). Contribuciones de las experiencias de aprendizaje-servicio desde la perspectiva de estudiantes de la Universidad Alberto Hurtado. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, (7), 89-111. https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/RIDAS2019.7.6
Furco, Andrew., y Billing, Shelley. (2001). Service-learning. The essence of the pedagogy. Information Age Publishing Inc. file:///C:/Users/rebeca.vargas/Downloads/9574-a-research-agenda-for-k-12-school-based-service-learning-academic-achievement-and-school-success.pdf
Furco, Andrew. (2013). A Research Agenda for K-12 School-based Service-Learning: Academic Achievement and School Success. International Journal of Research on Service-Learning and Community Engagement, 1(1), 11-22.
González-Aldea, Patricia., y Marta-Lazo, Carmen. (2015). La metodología del aprendizaje-servicio como herramienta en la formación de los periodistas. Opción, 31(3), 564-581. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045567029
Hervás, Miriam., y Pardo, Adnaloy. (2019). La atención a las necesidades educativas especiales en la Universidad de Huelva a través del Aprendizaje-Servicio y la Mentoría. Contextos Educativos. Revista de Educación, (24), 213-232. https://doi.org/10.18172/con.3528
Hervás, Miriam., y Miñaca, Laprida Maribel. (2015). Aprendizaje-Servicio: Mejora de competencias y habilidades sociales. https://www.researchgate.net/publication/299454490_Aprendizaje-Servicio_Mejora_de_competencias_y_habilidades_sociales
Kraft, Richard J. (1996). Service learning: An introduction to its theory, practice and effects. Education and Urban Society, 28(2), 131-159.
Ligeikis-Clayton, Claire., y Denman, Janet. (2005). Service-Learning Across the Curriculum. Nurse Educator, 30(5), 191-192. Doi: https://doi.org/10.1097/00006223-200509000-00003
Lin, Li., y Shek, Daniel. (2021). Serving Children and Adolescents in Need during the COVID-19 Pandemic: Evaluation of Service-Learning Subjects with and without Face to Face Interaction. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 2114-2129. Doi: https://doi.org/10.3390/ijerph18042114
Lin, Ting-Hua. (2021). Revelations of service-learning project: Multiple perspectives of college students´ reflection. PloS One, 16(9), e0257754. Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257754
Mayor, Domingo. (2018). Aprendizaje-Servicio: una práctica educativa innovadora que promueve el desarrollo de competencias del estudiantado universitario. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 1-22. Doi https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34418
Marcilla-Toribio, Irene., Moratalla-Cebrián, Leopolda., Bartolomé-Gutierrez, Raquel., Cebada-Sánchez, Sandra., Galán-Moya, Eva., y Martínez-Andrés, María. (2022). Impact of Service-Learning educational interventions on nursing students: An integrative review. Nurse Education Today, 116, 105417. Doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105417
Melchior, Alan., Frees, Joseph., LaCava, Lisa., Kingsley, Chris., Nahas, Jennifer., Power, Jennifer., Baker, Gus., Blomquist, John., St. George, Anne., Hebert, Scott., Jastrzab, JoAnn., Helfer, Chuck., and Potter, Lance. (1999). Summary report: National evaluation of Learn and Serve America. Evaluation/Reflection, 36. https://digitalcommons.unomaha.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1011&context=slceeval
Norbeck, Jane., Connolly, Charlene., y Koerner Joellen. (2008). Caring and Community: Concepts and Models for Service-learning in Nursing (AAHE´s Series on Service-Learning in the Disciplines). https://books.google.cl/books?id=48WrGsW3cfAC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Ochoa, Azucena., y Pérez, Luis. (2019). El aprendizaje servicio, una estrategia para impulsar la participación y mejorar la convivencia escolar. Psicoperspectivas, 18(1), 89-101. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1478
Ojeda-Beltrán, Adelaida., Ortega-Álvarez, Danny., y Boom-Carcamo, Efrain. (2020). Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuesta a la crisis del Covid-19. Revistas Espacios, 41(42), 81-92. Doi: http://dx.doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p07
Ordorika, Imanol. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior, 49(194), 1-8. https://docplayer.es/202111214-Pandemia-y-educacion-superior.html
Pascagaza, Ernesto., y Hernández, Fabiola. (2022). La formación integral universitaria desde el contexto de las humanidades y su aporte al aprendizaje experiencial para el servicio. Revista Humanidades, 12(2), e51289. https://doi.org/10.15517/h.v12i2.51289
Pearson, Sarah (2002). Finding common ground: Service-Learning and education reform. A survey of 28 leading school reform Models. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED466334.pdf
Pfeiffer, Kate., Baker, Kate., y Mascorro, Annie. (2021). Service-Learning in a Pandemic: The Transition to Virtual Engagement. Journal of Nursing Education, 60(6), 362-363. doi: https://doi.org/10.3928/01484834-20210520-12
Puig, Josep. M., y Palos, Josep. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, (357), 56-59.
Ramamonjiarivelo, Zo., Osborne, Randall., Renick, Oren., y Sen, Keyal. (2022). Assessing the Effectiveness of Intergenerational Virtual Service-Learning Intervention on Loneliness and Ageism: A Pre-Post Study. Healthcare, 10(5), 893-902. doi: https://doi.org/10.3390/healthcare10050893
Ramos, Cynthia., y Roque, Ramón. (2022). La influencia docente y el rendimiento académico en estudiantes de una Universidad Pública Mexicana. Dilemeas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe4). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2755
Rodríguez, Ximena., Di Capua, Gabriela., Toledo, Alvaro., Piñuñuri, Raúl., Rivera, Karina., y Flores, Katherine. (2019). Asociación entre el consumo de desayuno, estado nutricional y riesgo cardiovascular en escolares de 6 a 9 años edad. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 23(4), 222-230. https://dx.doi.org/10.14306/renhyd.23.4.643
Salazar, Carlos., Muñoz, Yohana., Lagos, María Teresa., Arriagada, Raúl., Vallejos, Rosana., y Monje, Rodrigo. (2021). Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior y la comunidad local. Hallazgos, 18(35), 287-318. https://doi.org/10.15332/2422409x.5770
Sánchez, Estrella. (2001). Videoconferencia e interacción en la educación a distancia. Revista Interuniversitaria de Didáctica, 19, 239-256. https://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/3917
Sandia, Beatriz., y Montilva, Jonas. (2020). Tecnologías Digitales en el Aprendizaje-Servicio para la Formación Ciudadana del Nuevo Milenio. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 129-148. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24138
Soria-Barreto, Karla., y Cleveland-Slimming, Margareth. (2022). Aprendizaje y servicio en modalidad virtual: experiencia de estudiantes del área de negocios en contexto de pandemia. Revista Formación Universitaria, 15(3), 43-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300043
Stephens, Lilian. (1995). The complete guide to learning through community service, grades K-9. Boston: Allyn and Bacon Publishers.
Wilczenski, Felicia L., y Coomey, Susan M. (2007). A Practical Guide to Service Learning Strategies for Positive Development in Schools. New York, NY: Springer.
Youniss, James., McLellan, Jeffrey., y Yates, Miranda. (1997). What We Know About Engendering Civic Identity. American Behavioral Scientist, 40(5), 620-631. https://doi.org/10.1177/0002764297040005008
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Ximena Rodríguez Palleres, Carolina Pino Astorga, Tanya Neira Peña, Valentina Cancino Bascuñán