Abstract
The results of a 2020 study registered with the Institute of Educational Research (INIE, for the Spanish acronym) are presented. The general objective was to analyze the vocational behavior of students in the Counseling major at the University of Costa Rica between 2017 and 2019. A mixed research approach was applied with a predominance of a qualitative and phenomenological method. From a quantitative perspective, a questionnaire was given to 132 participating students from all levels of the major. Qualitative data was gathered through student focus groups. Results showed that when choosing their major, participating students relied on awareness of their own interests and skills. Initially they were unsure of their vocational goals, but they recognized their interest in entering university and pursuing a major related to human development. Students reported that it fit their personality and that since high school they had thought of a career that would allow them to help others. In addition, they emphasized the importance of their career guidance experiences in high school and university. The study showed students’ satisfaction with the choice of the Counseling major because it favored their personal development and the possibility of working with different populations. The study demonstrated the importance of strengthening career guidance education in high school and first years of university so that students can deepen their knowledge of themselves, their interests, skills, and educational opportunities. Furthermore, it is suggested that spaces be created to increase awareness in the student population of the Counseling major.
References
Álvarez, Juan. (2012). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamento y metodología. Editorial Paidós.
Arguedas, Gustavo., Calderón, Esteban., Cerdas, Viviana., Jiménez Elizabeth y Vargas, Ana. (2006). Manual para la Enseñanza de la toma de decisiones a estudiantes de II ciclo de la Educación General Básica. [Seminario de Graduación Licenciatura, Universidad de Costa Rica]. http://sipub.inie.ucr.ac.cr/SIPUB/detallesResultado.do?idProduccion=966
Alvarado, Silvia. y Ureña, Viria. (2018). Características del estudiantado de la carrera de Orientación de la Universidad de Costa Rica. Estudio de cohortes 2002-2015. Revista de Orientación Educacional, 32(62), 3-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6737515
Delgado, Carmen. (2014). Viajando a Ítaca por mares cuantitativos. Manual de ruta para investigar en grado y posgrado. Editorial Amarú Ediciones.
Durán, Marta., Vargas, Aura. y Barboza, Silvia. (2012). Desarrollo vocacional y proyecto de vida. Encuentro Educacional, 19(3), 393-404. https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/1055
Fuster, Doris (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Hwang, Sungsoo. (2007). Utilizing Qualitative Data Analysis Software: A review of ATLAS.TI Social Science Computer. Review, 26(4), 519-527. https://doi.org/10.1177/0894439307312485
Hernández, Roberto., Fernández, Carlos. y Baptista, Pilar. (2010). Metodología de la investigación. Editorial McGraw Hill Interamericana.
Martínez, José Manuel. y Rocabert, Esperanza. (2014). Desarrollo vocacional y preparación para la carrera profesional en estudiantes universitarios. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 5(1), 405–416. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851788046.pdf
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2017). Programas de Estudio de Orientación Primero, Segundo y Tercer Ciclos de la Educación General Básica y Educación Diversificada. [Archivo PDF]. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/orientacion-nuevo.pdf
Mora, Rafael. (2008). Conducta y asesoramiento vocacional/preprofesional de los estudiantes universitarios: variables individuales del desarrollo de la carrera y servicios institucionales. [Tesis Doctoral, Universitat de Valencia]. https://www.tdx.cat/handle/10803/10093?locale-attribute=en
Navarro-Bulgarelli, Mauricio. (2022). La teoría de construcción de carrera y diseño de vida, las críticas que se le hacen y su posible aplicación para la orientación vocacional de grupos en América Latina, complementándola con la pedagogía crítica de Freire. Revista Costarricense De Orientación, 1(1), 1-17. https://doi.org/10.54413/rco.v1i1.17
Rivas, Francisco. (1995). Manual de Asesoramiento y Orientación Vocacional. Editorial Síntesis.
Rivas, Francisco. (2003). Asesoramiento vocacional: teoría, práctica e instrumentalización. Editorial Ariel S.A.
Rivas, Francisco. (2007). ¿Conducta y asesoramiento vocacional en el mundo de hoy? Revista Electrónica de Investigación en Psicología Educativa, 5(1), 5-13. https://doi.org/10.25115/ejrep.v5i11.1233
Rocabert, Esperanza. (1987). La opción universitaria: Un sistema de exploración de la conducta vocacional basado en los intereses y preferencias vocacionales. [Tesis Doctoral, Universitat de Valencia]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=81303
Sandín, María. (2003). Investigación cualitativa en Educación: Fundamentos y tradiciones. Editorial McGraw Hill Interamericana.
Santana, Lidia. (2007). Orientación educativa e intervención psicopedagógica: cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Editorial Pirámide.
Taylor, Steven. y Bogdan, Robert. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Editorial Paidós Ibérica.
Ureña, Viria. (2015). Enfoques teóricos de la Orientación Vocacional: Aportes para la investigación y el desarrollo del área vocacional. En Alejandrina Mata (Ed.), El desarrollo teórico de la Orientación: un aporte de la Universidad de Costa Rica (pp. 209-244). Editorial Universidad de Costa Rica.
Ureña, Viria. y Barboza, Carmen. (2015). Aportes de la Orientación Vocacional en el Contexto Laboral. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 926-947. https://doi.org/10.15517/aie.v15i1.17629
Universidad de Costa Rica. (2019). Plan de Estudios de la Carrera de Bachillerato y Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación. Escuela de Orientación y Educación Especial (documento de archivo)
Vargas, Zoila. (2022). La Orientación: Una revisión histórico-metodológica. San José, Costa Rica: Edinexo.
Vargas-Hernández Evelyn. y Salas-Pérez Kattia. (2023). Retos y desafíos de las personas profesionales de la orientación vocacional: una mirada desde los diversos contextos laborales en Costa Rica. Revista Costarricense de Orientación, 2(1), 1-20. https://www.rco.cpocr.org/index.php/rco/article/view/32
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Silvia Alvarado Cordero