Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Practices for gender equality in university teaching within the context of the National University
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

gender equality
teaching profession
teaching practice
university
igualdad de género
docencia
prática pedagógica
universidad

How to Cite

Saborío-Taylor, S., & Arguedas Víquez, R. (2023). Practices for gender equality in university teaching within the context of the National University. Actualidades Investigativas En Educación, 23(3), 1–19. https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.54663

Abstract

This essay focuses on the problem of gender inequality in higher education settings, particularly at the Universidad Nacional, Costa Rica. Currently, even when there are guidelines and policies for gender equity and equality in the university context, teaching practices and the interrelationship between students continue to show that it is a latent challenge and that gender stereotypes are still present. The posing of transversality by the university teaching, its relationship with the hidden curriculum, and inclusive methodologies are means for the internalization and awareness of the relevance of gender equality and equity in the educational context. It is seeked to propose practices for gender equity in university teaching within the context of the National University from the design of course syllabus and the implementation of inclusive methodologies. The foregoing is achieved from the constant and evident use of inclusive language, the equitable inclusion of bibliographic resources to the course, the potentialization and practice of slogans proposed at the institutional level, the design of parity educational materials, the participatory spaces in equal conditions, and specific courses on the subject in each academic year. Gender equality is not entered only into teaching practice and makes it is necessary in teacher training, hence new university policies must emerge to endorse methodologies of and for inclusion, since the transformation must also aim at equality and gender equality.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.54663
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguilar, María del Carmen. (2018). La influencia del currículum oculto en la formación de los estudiantes. Acciones e Investigaciones Sociales, (38), 99-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6528131

Asián, Rosario., Cabeza, Francisca., y Rodríguez, Vicente. (2015). Formación en Género en la Universidad: ¿Materia de asignaturas específicas o de educación transversal?. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 17(24), 35-54. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86938947003

Centeno, Angel. y Grebe, María de la Paz. (2021). El currículo oculto y su influencia en la enseñanza en las Ciencias de la Salud. Investigación en Educación Médica, 10(38), 89-95. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v10n38/2007-5057-iem-10-38-89.pdf

Comisión Nacional de los Derechos Humanos (CNDH). (2019). ABC de la perspectiva de género. Dirección General de Comunicación Ciudad de México.

Cook, Rebecca. y Cusack, Simone. (2010). Estereotipos de Género. Perspectivas Legales Transnacionales. University of Pennsylvania Press. https://www.law.utoronto.ca/utfl_file/count/documents/reprohealth/estereotipos-de-genero.pdf

García, Jorge., Díaz, Dalia Isabel. y Hernández, Claudia Ivonne. (2020). La transversalización de la perspectiva de género como una herramienta de intervención en educación. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 11(1), 69-82. http://dx.doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.201101.06

García, Ivania. y García, Daisel. (2021). Metodología para transversalizar el género en proyectos mediante la plataforma articulada para el desarrollo territorial. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 10(7), 121-138. https://www.eumed.net/uploads/articulos/b2dc5f573edc69d3baee15310137057d.pdf

González, Teresa. (15-16 de noviembre de 2018). Gender mainstreaming. Perspectiva de género y transversalidad en la docencia universitaria. V Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC. Las Palmas de Gran Canaria. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/52676/2/12.Gender_mainstreaming_perspectiva.pdf

Hendel, Liliana. (2017). Comunicación, infancia y adolescencia: Guías para periodistas. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2018-04/COM-1_PerspectivaGenero_WEB.pdf

Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica (MIDEPLAN). (2017). Guía sobre el enfoque de igualdad de género y derechos humanos en la evaluación. Orientaciones para su incorporación en el proceso de evaluación. Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica.

Naciones Unidas. (s.f.). Lenguaje inclusivo en cuanto al género. https://www.un.org/es/gender-inclusive-language/index.shtml

Organización Mundial de la Salud (OMS). (23 de agosto, 2018). Género y Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/gender

Ortega, Lorena. (2019). Proceso de transversalización de la perspectiva de género en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Avances y obstáculos. Universidades, (81), 33-43. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37361142005

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Educación 2030. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656s.pdf

Páez, Florencia María. (2021). Perspectiva de género y formación docente en tiempos de cambios (Córdoba, Argentina). Cuadernos Inter.c.a.mbio Sobre Centroamérica y El Caribe, 18(1), e45576. https://doi.org/10.15517/c.a..v18i1.45576

Piedra, Marcela. (2022). Currículo oculto y no tan oculto de género en la educación superior. Revista Reflexiones, 101(2), 1-23. https://doi.org/10.15517/rr.v101i2.45869

Quesada, María Isabel. (2021). Metodologías inclusivas y emergentes para la formación docente en inclusión educativa. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 7(2), 124-137. https://doi.org/10.17561/riai.v7.n2.6363

Rojas, Lillyam. y Rojas, Marta Eugenia. (2015). Guía de uso del lenguaje de género en el marco del habla culta costarricense. Instituto de Estadios de la Mujer.

UNIR. (2022). ¿Qué importancia tiene el desarrollo afectivo y social en los niños? https://www.unir.net/salud/revista/desarrollo-afectivo-y-social-en-ninos/

Universidad Nacional, Instituto de Estudios de la Mujer (UNA-IEM). (2016). Política para la Igualdad y Equidad de Género en la Universidad Nacional (PIEG-UNA). https://www.iem.una.ac.cr/index.php/poyectos/politicas-institucionales/pieg-una

Universidad Nacional, Vicerrectoría de Docencia (UNA-VD). (2020). Instrucción UNA-VD-DISC-030-2020: Formato de los Programas de Curso, año 2021 en el marco de la Organización del ciclo académico y la estrategia de regreso gradual y seguro a la UNA 2021 en el contexto de la pandemia. https://www.docencia.una.ac.cr/images/UIECP/Diseno/Documentos/UNA-VD-DISC-030-2020-24nov2020-Instruccion-VD-Guia-Prog-curso-2021.pdf

USAID. (2015). A Guide for Strengthening Gender Equality and Inclusiveness in Teaching and Learning Materials. U.S. Agency for International Development.

Villanueva, Camila., Ortega, Gustavo., y Díaz, Lesly. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 433-445. https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/1130/905

Villavicencio, Miguel Alejandro. (2019). Igualdad de género en organizaciones mexicanas: avances y retos. Millcayac - Revista Digital De Ciencias Sociales, 6(11), 291–310. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/2228

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Silvia Saborío Taylor, Rita Arguedas Víquez

Downloads

Download data is not yet available.