Abstract
The teaching-learning process has been approached, during the last decades, from a Competency Model. These should be developed in each subject and from practice. Social networks have proved to be a feasible alternative that, with the teacher as a facilitating agent, can help students to develop their competencies. The objective of this study was to analyze the impact of the use of the social network Facebook on the development of communicative competence in Dominican university students in the area of Social Sciences. A case study, a field work, descriptive and explanatory, with a mixed, cross-sectional approach, was carried out during the May-August 2022 term, under a non-experimental design. The sample consisted of 81 students of Social Sciences subjects of the Instituto de Formación Docente Salomé Ureña of the Dominican Republic. The results obtained through the application of a questionnaire and an observation sheet, conclude that the students experienced significant improvements in aspects related to communicative competence, such as spelling, organization and coherence of their ideas, and the adoption of the habit of reviewing their writings before publishing them on Facebook. The 81 students who participated evaluated the use of Facebook as an excellent and useful tool for the teaching-learning process, and highlighted its contribution to the improvement of communicative competence. The results obtained support the statements of several authors about the usefulness of the social network Facebook in the teaching-learning process by competencies.
References
Álvarez-Flores, Erika., y Núñez-Gómez, Patricia. (2013). Uso de redes sociales como elemento de interacción y construcción de contenidos en el aula: cultura participativa a través de Facebook. Historia y Comunicación Social, 18(Especial), 53-62.
Abúndez Nájera, Emmanuel., Fernández Santos, Fredy., Meza De la Hoz, Leonardo Enrique., y Álamo Bernal, Mirella Cristina. (2015). Facebook como herramienta educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el nivel medio superior. Zona Próxima, (22), 116-127. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85339658009
Álvarez, William., Becerra, Sandra., y Rodríguez, Ariel. (2019). Competencias comunicativas para la vida a través del uso de la multimedia. ESPACIOS, 40(20), 17-20. http://www.revistaespacios.com/a19v40n20/19402017.html
Arias, Fidias. (2012). El proyecto de investigación (6ta ed.). Editorial Episteme.
Arias, Socorro. (24 de agosto de 2021). Solo uno de cada cinco adolescentes puede usar internet siempre que lo necesita en República Dominicana. Diario Libre. https://www.diariolibre.com/actualidad/educacion/solo-uno-de-cadacincoadolescentes-puede-usar-internet-siempre-que-lo-necesita-enrepublicadominicana-FN28346773
Bernal Torres, César Augusto. (2010). Metodología de la investigación: administración, economía, humanidades y ciencias sociales. PEARSON EDUCACIÓN.
Brito Salazar, Carlos., Pardo Gómez, María Elena., y Soler Rodríguez, Rosalina. (2022). Ecosistema digital de educación 4.0. Una propuesta de innovación para la formación Universitaria. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 187-200 https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/download/3605/2235
Centro Virtual Cervantes. (s.f.). Competencia Comunicativa. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/competenciacomunicativa.htm
Colás Bravo, Pilar., y Hernández de la Rosa, Miguel Ángel. (2021). Las competencias investigadoras en la formación universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 17-25. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100017
Cupido Navarro, Alejandro., y Suárez Lantarón, Belén. (2022). Uso de las redes sociales por el alumnado universitario de la Facultad de Educación (Universidad de Extremadura). Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(2), 97-113. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8687341.pdf
Escalante, José Luis. (2019). El uso de Facebook como Herramienta Didáctica. Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña. (Manuscrito inédito)
Flórez Araque, Jesica Paola., y Lagos Díaz, Laura Patricia. (2019). Análisis sistemático de literatura: La influencia de las redes sociales como herramientas estratégicas en la formación académica de los estudiantes. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/15542/1/2019_influencia_r edes_sociales.pdf
Frías-Navarro, Dolores. (2022). Apuntes de estimación de la fiabilidad de consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf
Gómez-Hurtado, Inmaculada., García Prieto, Francisco Javier., y Delgado-García, Manuel. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: estudio integrado sobre percepciones. Scielo. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 57(1), 99-119. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292018000100099
González-Hernando, Carolina., Valdivieso-León, Lorena., y Velasco González, Verónica. (2020). Estudiantes universitarios descubren redes sociales y edublog como medio de aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 223-239. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24213
Guevara Bustamante, Ermilano., y Moreno Muro, Juan Pablo. (2021). El aprendizaje de las Ciencias Sociales desde una perspectiva didáctica contextual. ACADEMO, 8(1), 88-100 https://www.redalyc.org/journal/6882/688272401008/html/
Hernández Sampieri, Roberto., Fernández Collado, Carlos., y Baptista Lucio, María del Pilar. (2014). Metodología de la Investigación. Mc. Graw-Hill.
Islas Torres, Claudia., y Carranza Alcántar, María del Rocío. (2017). Ecosistemas digitales y su manifestación en el aprendizaje: Análisis de la literatura. Revista de Educación a Distancia, (55). https://www.um.es/ead/red/55/islas_carranza.pdf
Lorenzo Lledó, Gonzalo. (2020). Las redes sociales como herramienta educativa a través de la producción científica. Revista General de Información y Documentación, 30(1), 243-260. http://dx.doi.org/10.5209/rgid.70069
Ministerio de Educación de República Dominicana [MINERD]. (2022). Adecuación Curricular. Nivel Secundario. https://ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/IgwQ-adecuacion-curricular-nivel-secudariopdf.pdf
Muñoz Prieto, María del Mar., Fragueiro Barreiro, María Sandra., y Ayuso Manso, María Jesús. (2013). La importancia de las redes sociales en el ámbito educativo. Escuela abierta, 2013(16), 91–104. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4425349
Navarro Torres, Lía del Rosario., y Ortiz Ocaña, Alexander Luis. (2010). ¿Cómo estimular el desarrollo de competencias comunicativas? Editorial Universitaria de la Costa EDUCOSTA.
Ortiz, Gladys., Allauca Peñafiel, Gonzalo., Paredes, Lourdes., y Torres, Germán. (2015). Análisis del impacto del uso de Facebook como herramienta educativa en los cursos de educación continua de la Escuela de Calificación y Perfeccionamiento de la Armada del Ecuador. Revista Tecnológica - ESPOL, 28(5). http://www.rte.espol.edu.ec/index.php/tecnologica/article/view/443
Pérez Alcalá, María del Socorro., Ortiz Ortíz, María Gloria., y Flores Briseño, María Mirna. (2015). Redes sociales en Educación y propuestas metodológicas para su estudio. Ciencia, Docencia y Tecnología, 26(50), 188-206. https://www.redalyc.org/pdf/145/14538571008.pdf
Prada-Núñez, Raúl., Hernández-Suárez, César., y Maldonado-Estévez, Erika. (2020). Diagnóstico del potencial de las redes sociales como recurso didáctico en el proceso de enseñanza en época de aislamiento social. Espacios, 41(42), 260-268. https://www.revistaespacios.com/a20v41n42/a20v41n42p22.pdf
Riggio-Olivares, Giovanna. (2020). Evolución y estado actual de la ciencia y la tecnología en República Dominicana. Ciencia y Sociedad, 45(2), 7-32. https://doi.org/10.22206/cys.2020.v45i2.pp7-32
Serrat Antoli, Nuria. (2015). Metodologías participativas y Facebook en el ámbito universitario. INNOEDUCA. International Journal of Technology and Educational Innovation, 1(1), 25-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5363141
Listín Diario. (17 de agosto de 2023). SciELO Dominicana: la biblioteca científica electrónica local pronto será una realidad. https://listindiario.com/la-vida/vida-verde/20230817/scielo-dominicana-biblioteca-cientifica-electronica-local-pronto-sera-realidad_768460.html
Mercado. (11 de octubre de 2021). ¿Somos adictos a las redes sociales? https://www.revistamercado.do/tecnologia/somos-adictos-a-las-redes-sociales
Túnez López, Miguel., y Sixto García, José. (2012). Las redes sociales como entorno docente: análisis del uso de Facebook en la Docencia universitaria. Pixel-bit. Revista de medios y educación, (41), 77-92. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36828247006
Viñals Blanco, Ana., y Cuenca Amigo, Jaime. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 113-114. https://www.redalyc.org/jatsRepo/274/27447325008/html/index.html
WhatsApp es la red social más usada en la República Dominicana. (21 de noviembre de 2019). Diario Libre. https://www.diariolibre.com/actualidad/whatsapp-es-la-red-social-mas-usada-en-la-republica-dominicana-PG15461187
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Mayra Leonard Ruiz, Marta Celiz María Muñoz, Vianibel Altagracia Valerio Bejarán