Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Pedagogical cultures of indigenous Cabécares teachers. A look at his classroom work
PDF (Español (España))

Keywords

diversidad cultural
educación intercultural
pertinencia educativa
cultural diversity
intercultural education
educational relevance

How to Cite

Gutiérrez Hernández, M. (2024). Pedagogical cultures of indigenous Cabécares teachers. A look at his classroom work. Actualidades Investigativas En Educación, 24(2), 1–30. https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.59105

Abstract

This article presents a research initiative that made an approach, in a respectful manner,to the school history of five Cabécar indigenous people from the territory of Chirripó-Duchíi (as it is called among the Cabécar people), who are in the teaching exercise of the Cabécar Language and Culture Program of the Ministry of Public Education. The general objective was to analyze narratives of the school stage and classroom work of Cabecar indigenous teachers of Chirripó in order to identify didactic elements that contribute to teaching with cultural relevance, which was achieved through the socialization of narratives and observations that allowed identifying didactic elements that could add to the efforts to offer the children of these communities an education in accordance with their worldview and their environment. This is a study that, due to its characteristics, was registered as an exploratory and descriptive type of research. Among the main results, the study made it possible to recognize that, despite the fact that the school education to which the teachers were subjected was mediated by the dominant culture, they made important efforts to deconstruct the asymmetrical relations with a bias towards western culture, giving place to the extent of their possibilities to the native culture, and the recognition of cultural diversity.

https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.59105
PDF (Español (España))

References

Arceo, Frida., y Rojas, Gerardo. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. McGraw-Hill Interamericana.

Artavia, Jennifer. (2005). Interacciones personales entre docentes y estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 5(2). https://doi.org/10.15517/aie.v5i2.9142

Betancourth, Cindy. (2013). La práctica docente y la realidad en el aula. Criterios, 20(1), 101-118. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1858

Caldera, Reina Violeta., Escalante, Dilia Teresa., y Terán, Mirian (2011). La lectura en el medio escolar: una experiencia pedagógica. Educere, 15(51), 451-462. https://www.redalyc.org/pdf/356/35621559015.pdf

Camacho, Benita., y Campos, Helia. (2011). Las historias de vida para la construcción de sentido en los procesos reflexivos de profesores investigadores. En Fernando Hernández, Juana, Sancho y Ignacio José Rivas, (Coord.), Historias de vida en educación: biografías en contexto Historias de vida en educación: biografías en contexto (pp. 132-139). http://hdl.handle.net/2445/15323

Carrillo, Claudio. (2015). La narrativa como opción metodológica en la investigación educativa. Memoria del III Congreso Internacional de Investigación Educativa Educación y Globalización. INIE

Carvajal, Germán. (2006). La lógica del concepto de pedagogía. Revista Iberoamericana De Educación, 39(4), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie3942564

Chaves, Lupita., García, Jacqueline., y Alvarado, Rocío. (2010). Informe final: Las escuelas unidocentes en Costa Rica: fortalezas y limitaciones. INIE. http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/handle/123456789/169

Choque, Raúl. (2009). Ecosistema educativo y fracaso escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 49(4). https://doi.org/10.35362/rie4942086

Cossio, John. (2018). Tradiciones o culturas pedagógicas: del contexto europeo y norteamericano al conocimiento pedagógico latinoamericano. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 18(1), 1-23. https://doi.org/10.15517/aie.v18i1.31843

Escudero, Juan Manuel. (2005a). El Fracaso escolar: nuevas formas de exclusión

educativa. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 1(1). https://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART1.pdf

Escudero, Juan Manuel. (2005b). Fracaso Escolar, Exclusión Educativa: ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de Currículum y formación del docente, 1(1). https://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART1.pdf

Freire, Paulo. (2006). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores

García, Benilde., Loredo, Javier., y Carranza, Guadalupe. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista electrónica de Investigación Educativa, 10(spe.), 1-15. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000300006&lng=es&tlng=es

Gobierno de Costa Rica. (2015). Costa Rica se declara multiétnica y pluricultural. https://presidencia.gobiernocarlosalvarado.cr/comunicados/2015/08/costa-rica-se-declara-multietnica-y-pluricultura/

Hammersley, Marlyn., y Atkinson, Paul. (1994). Etnografía. Métodos de Investigación. Paidós

Hernández, Roberto., Fernández, Carlos. y Baptista, María del Pilar. (2010). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw-Hill.

Leite, Analía. (2011). Preocupaciones epistemológicas y metodológicas en torno a la construcción de historias de vida. En Fernando Hernández, Juana Sancho y José Ignacio Rivas (Coords.), Historias de vida en educación: biografías en contexto Historias de vida en educación: biografías en contexto (pp. 42-56). http://hdl.handle.net/2445/15323

Medina, Antonio., y Salvador, Francisco. (2001). Didáctica General. Pearson Educación

Mejía, Marco. (2015). Diálogo-confrontación de saberes y negociación cultural. Ejes de las pedagogías de la educación popular: Una construcción desde el sur. Pedagogía y saberes, (43), 37-48. http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/3866

Mier-Caminero, Maura., y Fernández Rodríguez, Eduardo. (2015). Investigar la propia práctica: historia de vida de una maestra. TABANQUE. Revista Pedagógica, 28, 57-72. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5323353.pdf

Ovares, Sandra., y Rojas, Carmen. (2008). La enseñanza de las lenguas indígenas en Costa Rica. LETRAS, (43), 11-21. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/letras/article/view/280

Programa Estado de la Nación. (2011). Tercer Estado de la Educación. https://estadonacion.or.cr/informes/

Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto Informe Estado de la Educación. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/672

Proyecto Regional de Indicadores Educativos de la Cumbre de las Américas (PRIE). (2005). Desafíos de los Sistemas de Información Educativa: docentes y diseminación de la información con foco en la escuela. UNESCO y Secretaría Pública de México. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147427

Quintana, Alberto. (2006). Metodología de investigación científica cualitativa. En A. Quintana y W. Montgomery (Eds.), Psicología: Tópicos de actualidad (pp. 47-84). UNMSM. https://www.researchgate.net/publication/278784432_Metodologia_de_Investigacion_Cientifica_Cualitativa

Ríos, Ana., Burbano, Yojanna. y Cortéz, Isabel. (2013). Informe Final Prácticas pedagógicas y emociones [Tesis Maestría en Educación desde la Diversidad]. Universidad de Manizales, Colombia. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/790/Yojanna_Burbano_Cadena_2013.pdf?sequence=3

Runge, Andrés. (2002). Una epistemología histórica de la pedagogía: El trabajo de Olga Lucía Zuluaga. Revista de Pedagogía, 23(68), 361-385. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000300002&lng=es&tlng=es.

Silva, Alejandrina. (2001). Recogiendo una Historia de Vida. Guía para una Entrevista. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 11(30), 155-161. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70512127012

Sistema Costarricense de Información Jurídica. (2020). Constitución Política de la República de Costa Rica. https://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nValor2=871

Universidad Pedagógica Nacional. (2010). Análisis de la práctica docente. Guía de Trabajo. Universidad Pedagógica Nacional. http://200.23.113.51/guias/apd.pdf

Valencia, Eugenia. (s.f.). Revisión documental en el proceso de investigación. https://es.scribd.com/document/351912929/Revision-Documental

Vargas, Claudia. (2013). Estrategias didácticas para el desarrollo de la identidad cultural Mochica en educación primaria en una institución educativa de San José de Moro – La Libertad [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Católica del Perú. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/4574

Zuluaga, Olga. y Herrera, Sandra. (2009). La configuración de campos conceptuales como posibilidad para estudiar las culturas pedagógicas. En: A. Martínez y F. Peña (Comp.), Instancias y Estancias de la Pedagogía. La pedagogía en movimiento. Bonaventuriana.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Mónica Gutiérrez Hernández

Downloads

Download data is not yet available.