Abstract
At the national and international level, a neoliberal governance system predominates that conflicts with the concept of social justice. Particularly, in the educational field and from public policies focused on evaluation, standardized evaluations with high consequences prevail over evaluations focused on learning. Therefore, this research seeks to analyze the epistemologies that surround educational public policies in Chile, in order to understand how evaluation is the territory where the inconsistencies between the discourse of social justice as a horizon for 21st century education are stressed. and neoliberal governance. Through a systematic review, in June 2023, the influence of public policies on evaluation from governance was examined, through articles published between 2018 and 2023, in English and Spanish, taking Jstor and Scopus as databases for the subsequent content analysis. The study was based on the qualitative paradigm and the hermeneutic approach. The results showed four dimensions that were analyzed from the structuring concept, showing that the evaluation, although framed from the discourse of social justice, continues to pay tribute to the hegemony of neoliberalism, as a tool that exercises control and power on the subjects from performance. Finally, the implications of this study relate to the fact that, although neoliberal governance opens spaces for the principles of social justice, it only constitutes a mirage, since it continues to perpetuate the status quo from which it emerges.
References
Angulo, Félix. (2017). Breve introducción a la epistemología. En S. Redon y F. Angulo (Eds.), Investigación cualitativa en educación. Miño y Dávila.
Angulo, Félix., y Redon, Silvia. (2012). Realismo ontológico: breves reflexiones sobre epistemología y educación. Fermentario, (6), 1-20. https://www.researchgate.net/publication/259575642_Realismo_ontologico_breves_reflexiones_sobre_epistemologia_y_educacion
Aste, Bruno. (2020). Estallido social en Chile: la persistencia de la Constitución neoliberal como problema. PCE Online, 42(1), 3-19. https://www.dpceonline.it/index.php/dpceonline/article/view/885
Assaél, Jenny., Cornejo, Rodrigo., Albornoz, Natalia., Etcheberrigaray, Gabriel., Hidalgo, Felipe., Ligueño, Sebastián., y Palacios, Diego. (2015). La crisis del modelo educativo mercantil chileno: un complejo escenario. Revista Currículo Sem Fronteiras, 15(2), 334-345. https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss2articles/assael_etal.pdf
Berger, Peter., y Luckman, Thomas. (1995). La construcción social de la realidad. Amorrortu editores.
Bellei, Cristian. (2020). Educación para el siglo 21 en el siglo 21. ¿Tomamos el tren correcto? En M. Corvera y G. Muñoz (Eds.), Horizontes y propuestas para transformar el sistema educativo chileno (pp. 79-103). Biblioteca del Congreso Nacional.
Bellei, Cristian., y Muñoz, Gonzalo. (2021). Modelos de regulación, políticas educacionales y cambios en el sistema educativo. Un análisis de largo plazo del caso chileno. Journal of Educational Change, 24, 49–76. https://doi.org/10.1007/s10833-021-09435-1
Bisquerra, Rafael. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Editorial La Muralla, S.A.
Bolívar, Antonio. (2018). Nueva gobernación en educación y dinámicas para la mejoría: presión versus compromiso. En M. Pinto de Almeida, M. Pasqual y J. Moreles (Eds.), Estado, políticas públicas y educación. CLACSO.
Bustos, Beatriz., Lukas, Michael., Stamm, Caroline., y Torré, André. (2019). Neoliberalismo y gobernanza territorial: propuestas y reflexiones a partir del caso de Chile. Revista de Geografía Norte Grande, (73), 161-183. https://doi.org/10.4067/S0718-34022019000200161
Cáceres, Pablo. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2(1), 53-81. https://psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/3
Díez-Gutiérrez, Enrique. (2020). Políticas de evaluación estandarizada y gobernanza “empresarial” en educación. Journal of supranational policies of education, (11), 8-27. https://doi.org/10.15366/jospoe2020.11.001
Donoso-Díaz, Sebastian. (2021). Los nuevos servicios locales de Educación Pública de Chile: desafíos del proceso de implementación inicial. Revista Ensaio, 29(111), 378-398. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802691
Flores, Teresa., y Olave, José Miguel. (2019). Claves teóricas para pensar una evaluación socialmente justa: tensiones, preguntas y propuestas para una discusión internacional. En T. Flores y M. Olave (Eds.), Evaluación educativa para la justicia social. Desafíos y horizontes desde una perspectiva internacional (pp. 27-59). CIESAS.
Galaz, Alberto., Jiménez-Vásquez, Mariela., y Díaz-Barriga, Ángel. (2019). Evaluación del desempeño docente en Chile y. México. Antecedentes, convergencias y consecuencias de una política global de estandarización. Perfiles educativos, 41(163), 177-199. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.163.58935
Garretón, Manuel. (2012). Neoliberalismo corregido y progresismo limitado: los gobiernos de la Concertación en Chile 1990-2010. CLACSO.
Gutiérrez, Luis. (2019). Neoliberalismo y Modernización del Estado en Chile: Emergencia del Gobierno Electrónico y desigualdad social. Cultura-hombre-sociedad, 29(2). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-27892019000200259
Grinberg, Silvia. (2015). De la disciplina al gerenciamiento, del examen al monitoreo. Un estudio sobre el gobierno y la evaluación en las sociedades contemporáneas. Rase. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(2), 156-173. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8373/7966
Gysling, Jaqueline. (2017). La evaluación: ¿dispositivo para promover el aprendizaje de todos o para seleccionar?: la formación de profesores en evaluación en Chile. Ediciones UDP.
Han, Byung-Chul. (2010). La sociedad del cansancio. Herder Editorial.
Hernández Sampieri, Roberto., Fernández Collado, Carlos., y Baptista Lucio, Pilar. (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.). McGraw-Hill. http://repositorio.ucsh.cl/bitstream/handle/ucsh/2792/metodologia-de-la-investigacion.pdf?sequence=1
Holmes, Guy. (2020). Towards a pluralist and participatory accountability. In C. Cameron y P. Moss (Eds.), Transforming Early Childhood in England: Towards a Democratic Education (pp.170-187). UCL Press.
Holz, Mauricio. (2016). Conceptos de Calidad de la Educación. Biblioteca del Congreso Nacional. https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/23430/1/BCN%20Conceptos%20de%20calidad%20de%20educaci%C3%B3n_final.pdf
Jornitz, Sielglinde., Engel, Laura., y Lewis, Steven. (2021). Data, Diagnosis and Prescription: Governing Schooling thorught the OECD's PISA for Schools. In S. Jornitz y A. Wilmers (Eds.), International Perspectives on School Settings, Education Policiy and Digital Strategies: A Transatlantic Discourse in Education Research (pp. 253-265). Verlag Barbara Budrich.
Krippendorff, Klaus. (1990) Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós. https://www.metodos.work/wp-content/uploads/2020/05/krippendorff-metodologia-de-analisis-de-contenido-teoria-y-practica.pdf
Luengo, Julián., y Saura, Geo. (2014). Reformas educativas globales. Privatización, iopolítica, tecnologías de control y performatividad. Revista Tempora, (17), 31-48. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/4735/TM_17_(2014)_02.pdf?isAllowed=y&sequence=1
Maharg, Pablo., y Webb, Julián. (2019). Of tails and dogs: Standards, standardisation and innovation in assessment. In A. Bone y P. Maharg (Eds.), Critical Perspectives on the Scholarship of Assessment and Learning in Law: Volume 1 (pp. 25-50). ANU Press.
Martinic, Sergio. (2022). Derecho a la Educación y justicia educacional. En M. Romero y S. Tenorio (Eds.), Educación y nueva constitución: repensar lo educativo (pp. 51-73). CLACSO.
Marrufo, Carmín Alexandra. (2016). Evaluación: ¿una herramienta para la mejora? En J.A. Trujillo y J.L. García (Coords.), Desarrollo profesional docente: reforma educativa, contenidos curriculares y procesos de evaluación (pp.163-169). Escuela Normal Superior Profr. José E. Medrano R.
Mateluna, Hernán. (2021). Reforma al modelo educativo neoliberal chileno: Des-mercantilización, resistencias, adhesiones y ambivalencias subjetivas hacia las lógicas neoliberales [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma de Madrid]. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2022/hdl_10803_674868/hme1de1.pdf
Maturana, Daniela. (2022). Del reformismo al nuevo paradigma educativo: los desafíos de la nueva constitución. En M. Romero y Tenorio, Educación y nueva constitución (pp.23- 49). CLACSO
Murillo, Francisco Javier, y Hernández, Reyes. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 5-18. https://doi.org/10.15366/reice2011.9.4.001
Murillo, Francisco Javier., e Hidalgo, Nina. (2015). Dime cómo evalúas y te diré qué sociedad construyes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/2972
Murillo, Francisco. Javier., Román, Marcela., y Hernández Castilla, Reyes. (2016). Evaluación Educativa para la Justicia Social. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 4(1). https://revistas.uam.es/riee/article/view/4467
Nussbaum, Marta. (2007). Las fronteras de la Justicia. Paidós.
Palmett, Aurora. (2020). Métodos inductivo, deductivo y teoría de la pedagogía crítica. Petroglifos. Revista Crítica Transdisciplina, 3(1), 36-42. https://petroglifosrevistacritica.org.ve/wp-content/uploads/2020/08/D-03-01-05.pdf
Papadopoulos, Yannis. (2018). Problems of Democratic Accountability in Network and Multilevel Governance. In G. Lachapelle y P. Oñate (Eds.), Borders and Margins: Federalism, Devolution and Multi-Level Governance (pp. 51-76). Verlag Barbara Budrich. https://www.jstor.org/stable/j.ctvddzgdk.9
Pérez, Dulce., y Moreno, Rosa. (2019). La investigación cualitativa: un camino para interpretar los fenómenos sociales. En J. Mendoza y N. Esparragoza (Coords.), Educación: Aportaciones metodológicas (pp. 85-101). Universidad Estatal de Oriente. https://www.academia.edu/111255486/Educaci%C3%B3n_Aportaciones_metodol%C3%B3gicas?utm_source=chatgpt.com
Pineda-Martínez, Edgar., Orozco-Pineda, Paula., y Ospina-Sogamoso, José. (2023). Principios etnoecológicos para una educación ambiental para la justicia social en clave de emociones desde el buen vivir. Estudio hermenéutico en Meta, Colombia. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (35), 1-20. https://doi.org/10.25100/prts.v0i35.12292
Rhodes, Raw. (2021). Beyond new public governance. In A. Podger, M. De Percy y S. Vincent (Eds.), Politics, Policy and Public Administration in Theory and Practice: Essays in honour of Professor John Wanna (pp. 235–262). ANU Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1sjwprm.19
Richardson, Mary. (2022a). Rebuilding Public Confidence in Educational Assessment. UCL Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv23xmr2z.9
Richardson, Mary. (2022b). Assessment and the value of education. UCL Press. https://www.jstor.org/stable/j.ctv23xmr2z.10
Rosenzvaig-Hernández, Mariano. (2022). Unmaking the market: exploring the Chilean challenges to de-privatise the educational system. Globalization Societies and Education, 22(5),856-874. https://doi.org/10.1080/14767724.2022.2119123
Ruiz, Carlos., y Caviedes, Sebastián. (2020). Estructura y conflicto social en la crisis del neoliberalismo avanzado chileno, Espacio Abierto, 29(1), 86-101. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/175352
Sanhueza, Francisca. (2018). La Evaluación de la calidad educativa en Chile: instrumentos de control y rendición de cuentas. Revista Educación, Política y Sociedad, 3(1), 85-99. http://hdl.handle.net/10486/681680
Saura, Geo., y Luengo, Julián. (2015). Biopolítica y educación. Medición, estandarización, regulación poblacional. Teor. Educ, 27(2), 115-135. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2015272115135
Salcido, Marlene., Vargas, Alexis., Medina, Natasha., Ramírez, Fernanda., García, Martín., Briseño, Andrea., y Jiménez, José. (2021). Revisión sistemática: el más alto nivel de evidencia. Orthotips, 17(4), 217-221. https://dx.doi.org/10.35366/102220
Sisto, Vicente., y Campos-Martínez, Javier. (2021). La retracción del derecho a la educación en el marco de las restauraciones conservadoras. En N. Gluz, C. Rodrígues y R. Elías (Eds.), La retracción del derecho a la educación en el marco de las restauraciones conservadoras: Una mirada nuestroamericana (pp. 45-58). CLACSO. https://www.jstor.org/stable/j.ctv2v88fds.5
Sureda-Negra, Jaume., y Comas-Forgas, Rubén. (2017). La revisión bibliográfica desde una perspectiva sistemática. En Silvia Redon y Félix Angulo (Eds.), Investigación cualitativa en educación (pp. 385-397). Miño y Dávila SRL.
Tinoco, Marco. (2023). Política educativa y Banco Mundial. La educación comunitaria en Honduras. CLACSO.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Bella Fuentes-Vásquez, Natalie Gutiérrez-Verdugo, Katherine Gutiérrez-Sepúlveda