Abstract
This essay was carried out in the form of a documentary review of research and articles that provide theoretical elements, data and legal foundations about the phenomenon of school overage as a situation of educational inclusion in schools in Colombia and some countries in the region. Its objective was to understand the educational reality that underlies the condition of school age, as a process of educational inclusion. Extra-age is understood to be the situation where students have an age range greater than the average of other students in the same grade. This problem is caused by diverse causes: social, family and academic, and has an impact on the personal, professional and family development of educational subjects. That is why government entities and social organizations have proposed policies and action plans to minimize the negative repercussions on individual and social development. In conclusion, school age generates situations of exclusion and school segregation. Likewise, the care policies implemented have been managing to improve the access and coverage rates of students, but there is still work to be done on strategies for permanence and care. relevant pedagogical; because teachers and teaching managers do not have sufficient professional and personal training to manage and implement a flexible and relevant curriculum that contributes to the inclusion needs of these students.
References
Bonilla Rodríguez, Diana Marcela. (2021). Narrativas de resistencia sobre la Extraedad escolar: Estudio de caso [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. http://hdl.handle.net/20.500.12209/16876
Calvo, Gloria. (2018). Pedagogías inclusivas para los jóvenes: dos modelos flexibles en Colombia. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9(14), 54-67. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6799112.pdf
Celemín, Juan., Martínez, Diana., Vargas, Carlos., Bedoya, Margarita., y Ángel, Clemencia. (2016). Fundamentos del Programa de Educación Inclusiva Fundación Saldarriaga Concha. Publicaciones Fundación Saldarriaga Concha.
Congreso República de Colombia. (2017). Decreto 1421 del 29 de agosto del 2017 por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/381928:Decreto-1421-de-agosto-29-de-2017
Correa Ramírez, Cristián., y Serna, Kelly. (2022). Jóvenes en extraedad frente a su proceso educativo: cultivando un camino sin sentido. Proespacios, 16(28), 2-16. https://doi.org/10.25057/21452776.1460
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2015). La escuela Busca al niño. https://www.unicef.org/colombia/media/2496/file/La-escuela-busca-al-nino%E2%80%93Yumbo.pdf
Fundación Saldarriaga Concha-convenio MEN. (2020). Orientaciones administrativas y pedagógicas para atención educativa para la población en extraedad, joven, adulta y adulta mayor con discapacidad intelectual y psicosocial. https://bit.ly/4f4k264
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Revolución Educativa: Plan Sectorial de Educación 2006-2008. PLAN SECTORIAL 2006 -2010 FINAL VRS 12.cdr
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Documento de orientaciones técnicas, administrativas y pedagógicas para la atención educativa a estudiantes con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. https://bit.ly/41pHwPZ
Ministerio de Educación Nacional. (2018). Guía para la implementación del decreto 1421 de 2017: atención educativa a personas con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. https://especiales.colombiaaprende.edu.co/emociones-conexion-vital/pdf/L2_R1_Mod2_Guia_apoyo_Decreto_1421.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (28 de junio de 2023). Ante el aumento de la deserción escolar en los últimos años en Colombia, el Ministerio de Educación ha implementado estrategias para prevenir que los estudiantes abandonen las aulas. https://bit.ly/3D64scR
Ministerio de Educación Nacional. (12 de junio de 2024). Extraedad. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-82787.html#:~:text=Z-,EXTRAEDAD%3A,para%20cursar%20un%20determinado%20grado.
Ordoñez, Hugo., Ordoñez, Cristián., y Buchelis, Víctor. (2022). Identificación de las tendencias del estado actual de la extraedad en el acceso a la educación básica en Colombia aplicando inteligencia artificial. Investigación e Innovación en Ingenierías, 10(2), 106-118. https://doi.org/10.17081/invinno.10.2.6130
Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura. (2020). Inclusión y educación: Todas y todos sin excepción. UNESCO. https://doi.org/10.54676/WWUU8391
Organización de las Naciones Unidad para la Educación, la ciencia y la cultura (2006). Implicaciones de la Convención de la ONU (2006) en la educación de los alumnos con discapacidad. Web 18.indb
Revista-Pedagogos (2013). El pensamiento de Paulo Freire. https://revista-pedagogos6.webnode.com.co/paulo-freire/su-pensamiento
Romo, Javiera., y Cusmille, Patricio. (2020). Caracterización de estudiantes con trayectorias educativas interrumpidas en una muestra de escuelas de reingreso a través de análisis de clases latentes. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 57(1), 1-21. https://doi.org/10.7764/PEL.57.1.2020.4
Ruíz, Deyse. (2011). La extraedad escolar ¿una anormalidad social? Editorial Venezolana.
Ruíz Morón, Deyse., y Pachano, Lisabeth. (2006). La extraedad como factor de segregación y exclusión escolar. Revista de Pedagogía, 27(78), 33-69. https://www.redalyc.org/pdf/659/65907803.pdf
Senior-Naveda, Alexa., Valle Rodríguez, Liliana., Botero Mercado, Rosa., y Narváez Castro, Mercy. (2024). Ruta de gestión escolar para el aseguramiento del aprendizaje en estudiantes de extraedad en Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 30(2), 177-190. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/41898/48513
Slee, Roger. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Ed. Morata.
UNESCO. (2020). Informe de seguimiento a la educación en el mundo: Inclusión y educación, todos y todas sin excepción. https://doi.org/10.54676/WWUU8391
UNESCO. (2024). Qué se debe saber de educación. https://www.unesco.org/es/education/inclusion.
UNICEF. (2023). Educación alternativa, más oportunidades para prosperar. https://www.unicef.org/lac/educaci%C3%B3n-alternativa-m%C3%A1s-oportunidades-para-prosperar
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Marcela Aravena Domich, Cristobal Ramos Contreras