Abstract
This article presents the development of the self-evaluation process that is taking place at the School of Library and Information Science at the University of Costa Rica. It describes the proposal of a new type of curriculum that better fulfills the actual needs and demands of the profession. Furthermore, it addresses issues pertaining to the Scientific Knowledge System of Library Information which is composed by the disciplines of Library Science, Bibliographology, Archival and Information Science. Finally, a look at the proposal for a transdisciplinary relations model that will serve as the basis for the design of the new curriculum.References
Baradol, K. A. y S. S. Kumbar (1998).-- Interdisciplinary Nature of Library Science. Annals of Library Science and Documentation 45(2): 49-56.
Carta de la Transdisciplinariedad (1994).-- Convento de Arrábida, Portugal. (Extraído el 24 noviembre 2009, desde: http://www.filosofia.org/cod/c1994tra.htm
Espinosa-Martínez, Ana Cecilia (2009).—Transdisciplinariedad, complejidad y currículo. Innovaciones: Innovación curricular: Transdisciplinariedad en el curriculum.—San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.—37 h. (Conferencia)
Galvani, P. (2006).-- Transdisciplinariedad y educación. Visión Docente Con-sciencia, 30, 16-26.
Gimeno Perelló, J. (2002).--Tesauro de Educación Superior. Un ensayo de experiencia interdisciplinar. Biblio: Revista electrónica de bibliotecología, archivología y museología.11
Gorbea-Portal, S. (2005).--Modelo teórico para el estudio métrico de la información documental. Gijón, España: Trea ediciones.—175 p.
Gorbea-Portal, S. (2006).--"Perspectivas Interdisciplinarias de los Estudios Métricos de la Información". XXIII Coloquio de Investigación Bibliotecológica y de la Información. Problemas y Métodos de Investigación en Bibliotecología e Información: Una perspectiva Interdisciplinaria. Memoria. (México): 17-30
Motta, R.D. (2009).--Poética, transdisciplinariedad y filosofía. Pensamiento y Transdisciplinariedad. 1, 3-20
Morin, E. (2001).--Los siete saberes necesarios para la educación del futuro.—México: UNESCO.
Nicolescu, B. (2006a). --Transdisciplinariedad. Pasado, presente y futuro. Primera Parte. Visión Docente Con-sciencia, 31, 15-31
Nicolescu, B. (2006b).-- Transdisciplinariedad. Pasado, presente y futuro. Segunda Parte. Visión Docente Con-sciencia, 32, 14-33
Pérez-Matos, N. E y E. Setién-Quesada (2008a).-- La interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad en las ciencias: una mirada a la teoría bibliológico-informativa Acimed. 18(4). (Consultado en: http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol18_5_08/aci021108.htm)
Pérez-Matos, N. E. y E. Setién-Quesada. (2008b) Bibliotecología y Ciencia de la Información: enfoque interdisciplinario Acimed. 18(5). (Consultado en: http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol18_5_08/aci021108.htm)
Setién-Quesada, E. (2009).--Lo multi-inter y transdisciplinario en las ciencias bibliológico informativas.--Hélice.Revista Venezolana de Ciencias de la Información (Maracaibo, Venezuela) enero-junio. (Extraído desde: http://www.cidtec.luz.edu.ve/page.php?static=true&module=helice )
Setién Quesada, E. y S. Gorbea-Portal. (1994).--De la bibliotecología al sistema de conocimientos bibliológico informativos. Investigación Bibliotecológica (México) (16):21-25.