e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Teaching mass communication with concept maps: experiences and opportunities
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

concept maps
mass communication sciences
collaborative learning
meaningful learning
teaching
mapas conceptuales
ciencias de la comunicación
aprendizaje colaborativo
aprendizaje significativo
enseñanza

How to Cite

Araya Rivera, C. (2012). Teaching mass communication with concept maps: experiences and opportunities. E-Ciencias De La Información, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.15517/eci.v2i1.1217

Abstract

In this paper we review some experiences in the use of concept maps for teaching in the Mass Communication Sciences, that were developed by the author in three courses at the University of Costa Rica from 2007 to 2010. It evaluates the application of this tool and its learning opportunities, as well as some recommendations to achieve the potential of concept maps.
https://doi.org/10.15517/eci.v2i1.1217
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguilar Tamayo, Manuel Francisco. (2004). “El mapa conceptual: un texto a interpretar”. En: Cañas, Alberto J., Novak, Joseph D. y González, Fermín. (eds). Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping. Pamplona, España. Institute for Human and Machine Cognition & Universidad Pública de Navarra. Recuperado el 24 de abril del 2010, de http://cmc.ihmc.us/papers/cmc2004-049.pdf

Alonso Delgado, Julia y Araya Rivera, Carlos. (2008). “Concept mapping as an assessment tool in higher education activities”. En: Cañas, Alberto J., Reiska, Priit., Åhlberg, Mauri & Novak, Joseph D. (eds). 2008. Concept Mapping: Connecting Educators. Proceedings of the Third International Conference on Concept Mapping. Tallinn, Estonia & Helsinki, Finland. Institute for Human and Machine Cognition, Tallinn University, University of Helsinki, pp.75-78.

Araya Rivera, Carlos. (2010). Programa del curso CC-3018 Radio. San José, Costa Rica. Universidad de Costa Rica, Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva.

Araya Rivera, Carlos. (2008). Programa del curso CC-1000 Comunicación y Nuevas Tecnologías 1. San José, Costa Rica. Universidad de Costa Rica, Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva.

Araya Rivera, Carlos. (2007). Programa del curso NF-4737 Instrumental Informático. San José, Costa Rica. Universidad de Costa Rica, Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva, Posgrado en Comunicación.

Cañas, Alberto J., y Badilla Saxe, Eleonora. (2005). “Pensum no lineal: Una propuesta innovadora para el diseño de planes de estudio”. En: Revista electrónica Actualidades Investigativas en Educación. Volumen 5, Número Especial, 2005. San José, Costa Rica. Universidad de Costa Rica. Recuperado el 18 de abril del 2010, de http://revista.inie.ucr.ac.cr/articulos/extra-cea/archivos/pensum.pdf

Moursund, David G. (1999). Project-Based Learning Using Information Technology. Second Edition. Eugene, Oregon, EEUU. International Society for Technology in Education. Recuperado el 25 de febrero del 2010, de

http://darkwing.uoregon.edu/~moursund/Books/PBL1999/chapter_1_of_pbl_book.htm

Novak, Joseph D. y Gowin, D. Bob. (2002). Aprendiendo a aprender. Barcelona, España. Ediciones Martínez Roca, S.A.

Padilla Arroyo, Antonio, Aguilar Tamayo, Manuel Francisco y Cuenca Almazán, Iliana. (2006). “El mapa conceptual y la narrativa histórica”. En: Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping. San José, Costa Rica. Universidad de Costa Rica, pp.208-215.

Rodríguez Palmero, María Luz. (2004). La teoría del aprendizaje significativo. En: Cañas, Alberto J., Novak, Joseph D. y González, Fermín. (eds). Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping. Pamplona, España. Institute for Human and Machine Cognition & Universidad Pública de Navarra. Recuperado el 11 de mayo del 2010, de http://cmc.ihmc.us/papers/cmc2004-290.pdf

Smith, Barbara Leigh, y MacGregor, Jean. T. (1993). What is collaborative learning? Recuperado el 5 de mayo del 2010, de http://learningcommons.evergreen.edu/pdf/collab.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.