e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Digital Portfolio as a teaching strategy: the experience in the Automated Information Services course
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

University didactics
Digital Portfolio
information services
evaluation of websites
online resources
Didáctica universitaria
Portafolio Digital
servicios de información
evaluación de sitios web
fuentes en línea

How to Cite

Calvo Guillén, G. (2014). Digital Portfolio as a teaching strategy: the experience in the Automated Information Services course. E-Ciencias De La Información, 4(1), 1–21. https://doi.org/10.15517/eci.v4i1.12865

Abstract

This investigation presents an experience of the the Digital Portfolio as a teaching strategy in two groups in the Automated Information Services course, which is part of the second year of the pregrade careers in the Bibliotecology and Information Sciences School of the University of Costa Rica. The strategy was developed individually and aimed to build a website as a space for reflection on the learning achieved during the course, as well as to create an information service to develop skills evaluating and selecting reliable sources of information online. The strategy allowed the students to raise awareness of their responsibility in the process of building knowledge. It also allowed feedback on both sides and the development of skills in identifying reliable sources online.
https://doi.org/10.15517/eci.v4i1.12865
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cascante, N. y Francis, N. (2011). Caminos hacia la innovación docente: las estrategias didácticas del profesorado universitario. En D. Barrantes (diag.), Nuevos formatos para la función docente universitaria (pp. 9-20). San José, UCR.

Cebrián de la Serna, M. (2010?). La evaluación formativa con e-portafolio y e-rúbrica. Recuperado de http://vicadc.uvigo.es/opencms/export/sites/vicadc/vicadc_gl/documentos/ciclos_conferencias/Material.ePor_eRubric.pdf

Cruz, M. y Guillermo, C. (2009). El portafolio electrónico como estrategia de evaluación formativa del idioma inglés en educación secundaria. Recuperado de http://www.atriumlinguarum.org/pdivulgacion/files/cruzdiazmildred.pdf

Furno, C. (2002). Evaluating Web Sites and Other Electronic Sources [Sitio Web]. Recuperado de http://camellia.shc.edu/literacy/tablesversion/lessons/WebSitesEval.pdf

Gallego, D., Cacheiro, M. L., Martín, A. M y Angel, W. (2009). El eportafolio como estrategia de enseñanza y aprendizaje. Edutec, (30). Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec30/articulos_n30_pdf/Edutec-e30_Gallego_Cacheir_Martin_Angel.pdf

Jiménez, J. y Rico, C. (2005). Cómo desarrollar un portafolio digital: un ejemplo práctico basado en blogs. En Actas del XVI Congreso Internacional de Asele. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/16/16_0758.pdf

López, E., Ballestero, C. y Jaén, A. (2012). Los portafolios digitales como recursos didácticos para la innovación docente. En Y. Sandoval (comp.), Las tecnologías de la información en contextos educativos: nuevos escenarios de aprendizaje (pp. 241-269). Santiago de Cali: Universidad Santiago de Cali.

Romero, M. A. y Crisol, E. (2011). El portafolio, herramienta de autoevaluación del aprendizaje de los estudiantes. Una experiencia práctica en la Universidad de Granada. Revista Docencia e Investigación, (21), 25-50.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.