Abstract
To conduct a library and information science research which takes as its object the activities grouped under the term reference, it is necessary to recognize the complexity of this object and build the right concepts to approach it. With the term reference a complex library activity -that can be addressed, at least from four different perspectives determined by the use of one or more key concepts- is designated. The concept of reference work allows to address the work of the reference librarian in providing service, which provides an important theoretical distinction between functions performed by people and services offered by the institution, and ascribes the activity to a broader notion that appears to be suitable to characterize it: the notion of assisting, which grants a place not only to each of the traditionally recognized reference and information service tasks but also to its creative and productive dimension, which in turn raises the possibility of a qualitative research approach.
References
Bopp, R. E., y Smith, L. C. (eds). (2000). Introducción general al servicio de consulta: libro de texto para el estudiante de bibliotecología y manual para el bibliotecario de consulta. México: CUIB.
Chacón, C., y Ramírez, M. A. (1990). Evaluación del servicio de orientación en el uso de índices y abstracts que imparte la Unidad de Documentación de la Biblioteca Carlos Monge Alfaro: su aplicación a los estudiantes de IV año de la Escuela de Psicología de la Universidad de Costa Rica (Informe del Proyecto de Graduación presentado para optar al grado de Licenciada en Bibliotecología y Ciencias de la Información). Universidad de Costa Rica. Facultad de Educación. Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información.
Connaway, L. S., y Powell, R. R. (2010). Basic research methods for librarians. Santa Barbara, CA.: Libraries Unlimited.
Cordón, J. A. (1997). Servicios de información y referencia. En: L. Orera (ed), Manual de biblioteconomía (pp. 265-287). Madrid, España: Síntesis.
García, I. L., y Portugal, M. (2009). Servicio de referencia: una propuesta integradora (2a ed). Buenos Aires, Argentina: Alfagrama.
Gosling, M. (2002). Servicio de referencia. Bogotá, Colombia: Rojas Eberhard.
Herrera, A. I., Montero, A. P., y Orozco, M. E. (1990). Manejo de tres obras de referencia bajo la modalidad de guía teórica y microforma (juego de diapositivas) de Biological Abstracts, Chemical Abstracts y Science Citation Index (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica. Facultad de Educación. Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, San José Costa Rica.
Li, F., y Rodríguez, L. (1983). Modelo de un servicio de referencia para las bibliotecas escolares de los colegios académicos oficiales y diurnos de Costa Rica (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica. Facultad de Educación. Escuela de Administración Educativa. Departamento de Bibliotecología y Ciencias de la Información, San José, Costa Rica.
Melnik, D. (2005). Principios de referencia: fuentes y servicios de consulta. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama.
Merlo, J. A. (2000). El servicio bibliotecario de referencia. Anales de Documentación, (3), 93-126.
Merlo, J. A. (2005). Servicios bibliotecarios para la comunidad universitaria. En L. Orera (Ed.), La biblioteca universitaria: análisis en su entorno híbrido (pp. 445-477). Madrid, España: Síntesis.
Moreno, R. (1991). El bibliotecario de referencia: técnicas y entorno espacial. Revista Española de Documentación Científica, 14(3), 287-299.
Murillo, S. (2004). Introducción a las técnicas cualitativas en un marco documental. En J. A. Frías y A. B Ríos (eds), Metodologías de investigación en información y documentación (pp. 213-224). Salamanca, España: Universidad de Salamanca.
Paniagua, B. R. (1988). Evaluación de la colección de referencia de la Biblioteca Carlos Monge Alfaro (Tesis). Universidad de Costa Rica. Facultad de Educación. Escuela de Administración Educativa. Departamento de Bibliotecología y Ciencias de la Información.
Rees, A. M. (1967). Broadening the Spectrum. En W. B. Linderman (ed), The present status and future prospects of reference/information service: Proceedings of the Conference held at the School of Library Service, Columbia University, March 30-April 1, 1966, under the sponsorship of Columbia University, School of Library Service and American Library Association, Reference Services Division (pp. 57-65). Chicago: ALA.
Reference and User Services Association. (2008). Professional Competencies for Reference and User Services Librarians. Recuperado de http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/rusa/resources/guidelines/professional.cfm
Rendón, M. A. (1998). El papel del profesional de la información en el acceso y uso de la información documental. En La información en el inicio de la era electrónica (Vol. 2 Información, sociedad y tecnología, pp. 242-272). México: CUIB.
Rendón, M. A. (2005). Bases teóricas y filosóficas de la bibliotecología (2a ed). México: CUIB.
Rodríguez, H. (1991). El servicio de acceso en línea a bases de datos extranjeras en el Sistema de Bibliotecas, Documentación e Información de la Universidad de Costa Rica (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica. Facultad de Educación. Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, San José, Costa Rica.
Sabor, J. E. (1984). Servicio de referencia. En J. E. Sabor, R. Cagnoli, L. Revello y S. Soto (eds.), Manual de bibliotecología (2a ed, pp. 191-213). México D.F.: Kapelusz.
Salanova, M., Gracía, F. J., y Peiró, J. M. (1996). Significado del trabajo y valores laborales. En J. M. Peiró y F. Prieto (eds), Tratado de psicología del trabajo (Vol. 2 Aspectos psicosociales del trabajo, pp. 35-63). Madrid, España: Síntesis.
Soto, F. M. (2006). Propuesta para la implementación de tecnología de información y comunicación en los servicios de referencia de la Biblioteca Arturo Agüero Chaves de la Sede Regional de Occidente, de la Universidad de Costa Rica (Tesis de maestría). Universidad de Costa Rica. Sistema de Estudios de Posgrado, San José, Costa Rica.