e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
The scientific academic journal article: Guidelines for planning and editing according to the APA model
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))

Keywords

APA
scientific article
analytical squeme
article modalities
paraphrase
planification
abstract
referencing systems
APA
artículo científico
esquema analítico
modalidades de artículos
paráfrasis
planificación
resumen
sistemas de referenciación

How to Cite

Camacho Villalobos, M. E., Rojas Porras, M. E., & Rojas Blanco, L. (2014). The scientific academic journal article: Guidelines for planning and editing according to the APA model. E-Ciencias De La Información, 4(2), 1–28. https://doi.org/10.15517/eci.v4i2.15129

Abstract

This article was based on the authors´ experience as directors and editors of academic journals, participation in editorial committees, text arbitration, dictated lessons on article writing and writing in general and philological evaluation. Through these experiences, the authors have detected many difficulties in the writing of an article; therefore, they purpose a set of quality indicators and relevant information regarding the selection of the publication mode, general format, types and parts of the article; the construction of cohesiveness and coherence; text planification and paraphrase construction. They outline the elements that should be checked over before submitting an article as well as the estrategies to present it to a journal. With all these, they tend to details related to the article´s formal and pragmatic means. Both synthesis and analysis become tools for the development of paraphrasing; and therefore, approaching them has been considered relevant, mainly because it enables the gathering of information coming from diverse sources and its adequate utilization in a document. Finally, they emphasize the idea that writing is an act of communication through which, the author should colaborate with the potential readers offering them a cohesive, coherent, concise and plain text.

https://doi.org/10.15517/eci.v4i2.15129
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))

References

Box. (1979). Manual de gramática y expresión. Barcelona: Bibliograf.

Camacho, M. E. (s. f.). Taller APA. [Diapositivas PowerPoint].

Cardoso, E., Ramos, J. R. y Cerecedo, M. T. (enero-junio, 2011). Evaluación de la organización académico administrativa con base en la metodología de los sistemas suaves: El caso de la licenciatura en turismo. Revista Electrónica Educare, 15(1), 57-77. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/869/795

Contreras, O. F. (enero-abril, 2011). La comunidad académica y sus medios: La consolidación de una revista de ciencias sociales. Región y Sociedad, 23(50), 11-22. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/regsoc/v23n50/v23n50a2.pdf

Córdoba, S. (enero-marzo, 2005). Qué es una revista indexada. Girasol, 8(26). Recuperado de http://www.vinv.ucr.ac.cr/girasol-ediciones/archivo/girasol26/indexada.htm

Eco, H. (2001). Cómo se hace una tesis. Barcelona: Gedisa.

Garachana, M. (2008). La revisión (Cap. 4). En E. Montolío (Coord.), Manual práctico de escritura académica (Vol. III). Barcelona: Ariel.

García, J. y Castellanos, M. (2007). La difusión de las investigaciones y el formato IMRYD: Una pesquisa a propósito de la lectura crítica de los artículos científicos. Acimed, 15(1), 1-11. Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol15_1_07/aci04107.htm

López, S. (2013). El proceso de escritura y publicación de un artículo científico. Revista Electrónica Educare, 17(1), 5-27. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index. php/EDUCARE/issue/current

Olivas, S. (2013). Estrategias de comunicación 2.0 en publicaciones científicas abiertas (trabajo de grado). Universidad Rey Juan Carlos, Facultad de Ciencias de la Comunicación, España.

Reynoso, M., Castillo, J. A. y Dimas, M. I. (2014). La formación integral del estudiantado de ingeniería a trvés de la educción continua. Revista Electrónica Educare, 18(1), 77-96. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5564

Rojas, M. E. (s. f.a). Estrategias de planificación. [Diapositivias PowerPoint].

Rojas, M. E. (s. f.b). Paráfrasis. [Diapositivias PowerPoint].

Rojas, A. y Rivera, S. (2011). Guía de buenas prácticas para revistas académicas de acceso abierto. Santiago: ONG derechos digitales. Recuperado de http://www.revistasabiertas.com/wp-content/uploads/Manual-Buenas_Practica_Revistas_Academicas.pdf

Rojas, M. E. (mayo-agosto, 2012). Plagio en textos académicos. Educación. Revista Electrónica Educare, 16(2), 55-66. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3930

Rojas, M. E. y Quijano, F. (s. f.). Tipos de artículos. En Revista Educación Universidad de Costa Rica (Aut.), Guía para la presentación de artículos a la Revista Educación (pp. 1-28). Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/public/journals/7/documentos/guia-presentacion-evaluacion-articulos-educacion.pdf

Rojas, M. y Rojas, L. (2008, setiembre-diciembre). Estrategias de escritura para un artículo de revista académica en los campos de Ciencias Sociales y Humanidades. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 8(3), 1-31.

Serafini, M. T. (2008). Cómo se escribe. México: Paidós.

Vílchez, E. Y Ávila, J. F. (2010). Factótum un tutor virtual para el estudio de las funciones. UNICIENCIA, 7(1), 63-68. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/uniciencia/article/view/4946

Universidad del Rosario. Escuela de Ciencias Humanas. (2003). Cómo escribir… artículos especializados. Guía 49ª). Recuperado de http://www.urosario.edu.co/cienciashumanas/GuiasdeCalidadAcademica/49a/

Universidad de los Andes (s. f.). Reglamento general de publicaciones. Recuperado de http://ediciones.uniandes.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=84&limitstart=4

Comments

Downloads

Download data is not yet available.