Abstract
The paper shows the main result of the scientific-technological investigation project “Towards the development and the use of Institutional Repositories of Open Access for Educational Digital Objects in the context of public universities belonging to the mid-east area of Argentina”. Its objective is to design and propose a prior theoretical, methodological and technological model, which is experimental, of Open Access Institutional Repositories for Educational Digital Objects. In view of the theoretical and methodological framework of Dynamic Hypermedial Device, a socio-technological approach was adopted. Therefore, qualitative and software engineering instruments and methodological techniques were implemented. Based on DSpace diagnostics data usability problems and viewing needs and publications practices in open access of the regional academic community, we develop a First Experimental Prototype for Educational Digital Objects with DSpace technology. Design options in terms of internal organization, visibility and usability of the prototype are explained. About the internal organization, 12 collections of various types of Educational Digital Objects were predetermined. Observing the definition of required and optional fields of metadata for each collection combining Dublin Core and Learning Object Metadata metadata standards. About usability, First Experimental Prototype improvement and assessments conducted by academics from the participating universities are presented. These evaluations show an improvement in self-archiving conditions and the possibility to create publication models more efficient, inclusive and open.
References
Bongiovani, P., Gómez, N. y Miguel, S. (2012). Opiniones y hábitos de publicación en Acceso Abierto de los investigadores argentinos. Un estudio basado en los datos de la Encuesta Soap. Revista Española de Documentacion Científica, 35(3), 453-467.
Bongiovani, P., San Martín, P., Casali, A., Deco, C., y Bender, C. (2013). Acceso Abierto a Objetos Digitales Educativos: Necesidades y Prácticas en Universidades Públicas del Centro-Este de Argentina. Conferencias LACLO, 4(1). Recuperado de http://laclo.org/papers/index.php/laclo/article/view/130
Boock, M. (2005). Improving DSpace@OSU With a Usability Study of the ET/D Submission Process [Mejorando DSpace@OSU con un estudio de usabilidad del proceso de peticiones ET/D]. Ariadne, (45). Recuperado de http://www.ariadne.ac.uk/issue45/boock/
Bueno, G. (2010). Modelo de Repositorio Institucional de contenido educativo (RISE): la gestión de materiales digitales de docencia y aprendizaje en la biblioteca universitaria. (Tesis doctoral). Universidad Carlos III Madrid. Departamento de Bibliotecología y Documentación. Madrid, España.
Casali, A., Deco, C., Bender, C., Fontanarrosa, S., y Sabater, C. (2013). Asistente para el Depósito de Objetos en Repositorios con Extracción Automática de Metadatos. En XV Simposio Internacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Educación. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Caccialupi, R., Calvi, L., Cassella, M., y Conte, G. (2009). Usability evaluation of a multimedia archive: B@ bele [Evaluación de la usabilidad de un archivo multimedia: B @ bele]. En Research and Advanced Technology for Digital Libraries [Investigación y Tecnología Avanzada para Bibliotecas Digitales] (pp. 370-376). Berlin: Springer Berlin Heidelberg.
García, N. E., Caballero, A. S. (2009). Metadatos: necesidad e importancia de integrar estándares. En Actas del II Encuentro de Catalogadores. Recuperado de http://www.bn.gov.ar/descargas/catalogadores/ponencias/251109_10a.pdf
García, R. (2007). Sistemas Complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria (1º Ed.). Buenos Aires: Editora Gedisa.
Gómez-Dueñas, L. F. (2006). La Iniciativa de Archivos Abiertos (OAI): Un nuevo paradigma en la comunicación científica y el intercambio de información. Revista Códice, 2(1), 21-48. Recuperado de http://eprints.rclis.org/9539/
Kim, J. (2010). Faculty self‐archiving: Motivations and barriers [Facultad de autoarchivo: Motivaciones y barreras]. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61(9), 1909-1922.
Koumoutsos, K., Mitrelis, A., y Tsakonas, G. (2010). Evaluation Insights to Key Processes of Digital Repositories [Percepciones de la evaluación a los procesos clave de Repositorios Digitales]. En Libraries In the Digital Age 2010 [Las bibliotecas en la era digital 2010], Zadar (HR), 24-28 May 2010. Recuperado de http://eprints.rclis.org/14513/
Kurtz, M. (2013). Dublin Core, DSpace, and a brief analysis of three university repositories [Dublin Core, DSpace, y un breve análisis de los tres repositorios universitarios]. Information Technology and Libraries, 29(1), 40-46.
Merlo, J. A., Arévalo, J., Subirats, I., y Martínez, M. L. (2008). Informe APEI sobre acceso abierto. Gijón, España: Asociación Profesional de Especialistas en Información.. Recuperado de http://www.bibliotecalibre.org/handle/001/189
Miguel, S., Bongiovani, P., Gómez, N., y Bueno, G. (2013). Prospect for Development of Open Access in Argentina [Perspectiva para el Desarrollo del acceso abierto en Argentina]. The Journal of Academic Librarianship, 39(1), 1-2.
NISO [National Information Standards Organization]. (2004). Understanding Metadata [Entendiendo metadatos]. Bethesda, MD: NISO Press
Rodríguez, G., San Martín, P. y Guarnieri, G. (2013). Monitoring and Analytical Evaluation of Interactivity Mediated by a Dynamic Hypermedia Device [Seguimiento y evaluación analítica de interactividad mediada por una dinámica de dispositivos de Hipermedia]. Computer and Information Science, 6(4), 80-87. Recuperado de http://www.ccsenet.org/journal/index.php/cis/article/view/28898
Romero, L., Gutiérrez, M., y Caliusco, M. L. (2012). Conceptualizing the e-Learning Assessment Domain using an Ontology Network [Conceptualizando el Dominio de Evaluación e-Aprendizaje utilizando una red de ontologías]. International Journal of Interactive Multimedia y Artificial Intelligence, 1(6).
San Martín, P. S., y Guarnieri, G. (2013). Hacia la apropiación de los repositorios institucionales de acceso abierto por parte de los docentes-investigadores de las universidades públicas argentinas. En Actas de Biredial 2013. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores de Costa Rica (CONARE), la Universidad de Costa Rica (UCR) y el Laboratorio Nacional de Nanotecnología (LANOTEC) del Centro Nacional de Alta Tecnología (CeNAT). Costa Rica Recuperado de http://biredial2013.ucr.ac.cr/index.php/Biredial2013/ai/paper/viewFile/15/46
San Martín, P., Guarnieri, G., Rodríguez, G., Bongiovani, P. y Sartorio, A. (2010). El Dispositivo Hipermedial Dinámico Campus Virtual UNR (1º Ed.). Rosario, Argentina: Editora Universidad Nacional de Rosario. Recuperado de http://hdl.handle.net/2133/1390
Thomas, H., Fressoli, M., y Santos, G. (comps.). (2012). Tecnología, Desarrollo y Democracia. Nueve estudios sobre dinámicas socio-técnicas de exclusión/inclusión social (1º Ed.). Buenos Aires: Editora Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva de la Nación.