e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Profile of students of librarianship and information science at the University of Costa Rica
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Estudiantes de bibliotecología
perfil demográfico
perfil académico
perfil laboral
perfil económico
bibliotecología
ciencias de la información
Costa Rica
Library science students
demographic profile
academic profile
job profile
economic profile
library science
information science
Costa Rica

How to Cite

Rojas González, X., & Rodríguez-Álvarez, J. A. (2015). Profile of students of librarianship and information science at the University of Costa Rica. E-Ciencias De La Información, 5(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/eci.v5i2.19251

Abstract

The paper provides demographic, academic, labor features and economic characteristics of the family, of a the student population of the School of Library and Information Science (EBCI for its acronym in spanish) of the University of Costa Rica, in 2011. The proposed objective in this research was to develop a profile of the students studying at the time the School Library and Information Science (BBCI for its acronym in spanish), taking into account the features and characteristics mentioned in the first lines of this summary. Each feature is analyzed generally and for five control variables. The study was quantitative, exploratory and descriptive. For this study, a census of the student population was conducted; in it 201 students participated of the baccalaureate programs offered by the EBCI. The main results were: the majority of the student population is female, and this condition is maintained at all the levels offered by the school; there is a majority of female students from rural populations, while the male population mostly belongs to the metropolitan area. This situation affects the students to look for a job in order to help their families financially. We conclude that although most students do not formally work, they probably work in the university under an informal mode as assistants. Some of the variables analyzed in this profile manifested by age and race courses that major changes.

https://doi.org/10.15517/eci.v5i2.19251
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Burrington, G. (1993). Equality good: women in British librarianship. Londres: Association of Assitant Librarians.

Butrón-Yáñez, K. y Arriola-Navarrete, O. (2004). Nadando a contracorriente: el papel de las mujeres mexicanas en la bibliotecología. Trabajo presentado en las XXXV Jornadas Mexicanas de Biblioteconomía, México. Recuperado de http://eprints.rclis.org/6843/1/ponenciamujeres2.pdf

Chain-Revueltas, R. (1994). Estudiantes universitarios: trayectorias escolares. Recuperado de http://www.uv.mx/cpue/coleccion/n_2526/publragu.htm

Compean-Dardon, E., Verde-Flota, G., Gallardo-Hernández, G., Tamez-González, S., Delgado-Sánchez, G. y Ortiz-Hernández, L. (2006) Diferencias entre hombres y mujeres respecto a la elección de la carrera relacionada con atención a la salud. La ventana, (24), 204-228.

Cueva-Valcárcel, J. R. (1995). Perfil sociodemográfico de la población de la población estudiantil de la Universidad de Alicante. Investigaciones geográficas, (13), 135-154.

De Arenas, J., Arenas, M., González, E. y Velázquez, S. (2005). La mujer docente del área de bibliotecología en México: Presencia y Desarrollo Profesional. Anales de Documentación, (8), 117-124.

De la Cruz-Malavassi, S. y Rodríguez-Álvarez, J. A. (2012). Pistas de quiénes son y cómo aprenden los estudiantes de la escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva de la Universidad de Costa Rica. Reflexiones, Jornadas de Investigación Interdisciplinaria, 33-43. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/1521/1529

Del Valle-Cuozzo, G., Ladrón de Guevara, M. y Beatriz-Verde, M. (2002). Perfil del Ingresante a la Escuela de Bibliotecología (tesis de licenciatura). Escuela de Bibliotecología, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Escobar-Rabadán, F. y López-Torres, J. (2008). ¿Que determina la elección de una especialidad en Medicina? Revista Clínica de Medicina de Familia, 2(5), 216-225.

García-Robelo, O. y Barrón-Tirado, C. (2011). Un estudio sobre la trayectoria escolar de los estudiantes de doctorado en Pedagogía. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982011000100007&script=sci_arttext

Harris, R. (1986). Carreer aspirations of MLS students: yes, the women are as ambituous as the men. Journal of Education for Library and Information Science, 27(1), 31-37.

Latiesa, M. (1987). La demanda de educación superior, evaluaciones y condicionamientos de los estudiantes en la elección de la carrera. Revista española de investigaciones sociológicas, (46=, 101-139.

López-Huertas Pérez, M.J. y Torres-Ramírez, I. (1990). Presencia de la mujer en la profesión bibliotecaria. En Ballarín, P. y Ortiz, T. La mujer en Andalucía. Actas del Primer Encuentro interdisciplinar de Estudios de la mujer (pp. 981-996). Granada: Universidad de Granada.

Martín-González, Y., Travieso-Rodríguez, C., Ríos-Hilario, A., Hernández-Olivera, L. y Caro-Castro, C. (2014). La inserción profesional de los graduados en Información y Documentación: el caso de la Universidad de Salamanca. Bid: textos universitaris de biblioteconomía i documentació, (32). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Mosteiro-García, M.J. (1997). El género como factor condicionante en la elección de la carrera: hacia una orientación para la igualdad de oportunidades entre los sexos. Revista galego-portuguesa de psicología e educación, (1), 305-315.

Moya, M. y Gómez, C. (1996). Psicología y género: un análisis de la profesión, Granada. Granada: Universidad de Granada.

Rojas González, X. (2012). Estudio de género de los estudiantes matriculados en la carrera de Bibliotecología y Ciencias de la Información de la Universidad de Costa Rica en el año 2011 (Tesina para optar el grado de Estudios Avanzados). Departamento de Biblioteconomía y Documentación, Facultad de Traducción y Documentación, Universidad de Salamanca.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.