Abstract
This paper presents the results of educational research in the field of documentary heritage taught at the School of Information Sciences at the Autonomous University of San Luis Potosi. For research, three elements are followed. The first element results of the use of teaching tools such as concept maps, case studies and problems, among others that were investigated. The second consists of a questionnaire on learning of the subject he is used to determine the topics of interest or those that were complicated for students and required reinforcement or further explanations. The third one consists on the development of a rubric establishing a parameter of possible final learning outcomes of the group. Regarding the application, the most important was timely identification of students’ barriers for learning and performing actions to take ownership of knowledge. The strongest parts of the class directly related to the areas corresponding to Sciences of the Documentary Information and history. The weakest part is pricing or allocation of the economic value of library and documentary goods, due to the fact that this task is consolidated with extensive market knowledge and experience.
References
Casado Galván, I. (2009). Breve historia del concepto de patrimonio histórico: del monumento al territorio. Contribuciones a las Ciencias Sociales, (6). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/cccss/06/icg.pdf
Coll, C. y Martín, E. (1996). La evaluación de los aprendizajes: una perspectiva de conjunto. Signos, Teoría y práctica de la educación, (18), 42-54.
Fernández de Zamora, R. M. y Rojas Villarreal, M. (2007). Cultura bibliotecaria y preservación del patrimonio documental de México. En Memoria del XXIV Coloquio de Investigación Bibliotecológica (pp. 219-230). México: UNAM, CUIB.
Fernández Esquivel, R. M. (2006). El Programa Memoria del Mundo de la UNESCO y los acervos patrimoniales de las bibliotecas públicas. El bibliotecario, 6(65), 15-22.
Hernández Rojas, G. (2009). Los constructivismos y sus implicaciones para la educación. Perfiles Educativos, (38), 38-77
León-Portilla, M. (1995). Toltecayotl: aspectos de la cultura náhuatl. México: Fondo de Cultura Económica.
Morales Campos, E. (1999). La infodiversidad, los bloques regionales y la cooperación. Transinformação, 11(2), 135-144.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2014). Programa Memoria del Mundo [Sitio Web]. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/flagship-project-activities/memory-of-the-world/homepage/
Palma Peña, J.M. (2013). El patrimonio cultural, bibliográfico y documental de la humanidad. Revisiones conceptuales, legislativas e informativas para una educación sobre patrimonio. Cuicuilco, 20(58), 31-57.
Pedraza Gracia, M. J. (2010). La responsabilidad social y jurídica ante el patrimonio bibliográfico. Pecia Complutense, 7(13), 41-52. Recuperado de http://biblioteca.ucm.es/pecia/doc15144.pdf
Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Escuela de Ciencias de la Información. (2006). Nueva oferta educativa. San Luis Potosí, México: Autor.
Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Escuela de Ciencias de la Información. (2012). Reestructuración de la materia Patrimonio documental. San Luis Potosí, México: Autor.