Abstract
Librarianship current applications for free access to scientific information in the digital environment are presented. By descriptive analysis, some of the current librarianship trends for free access to scientific and academic information on the web. It has been identified that impact applications in the following areas of Library and Information Studies: information technology; systems and library, and information services; information retrieval; access to information. The activities in each area are intended to provide the user library access to information without any restriction, however new information phenomena have arisen through the application of such trends. Thus, this article aims to analyze the current librarianship applications for free access to scientific information through the web.
References
Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial. (2015). Revistas UNAM. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/front/
Directory of Open Journals Systems. (2016). About DOAJ. Recuperado de https://doaj.org/about
International Federation of Library Associations and Institutions. (2015). Declaración de la IFLA sobre las bibliotecas y la libertad intelectual. Recuperado de http://www.ifla.org/ES/publications/declaraci-n-de-la-ifla-sobre-las-bibliotecas-y-la-libertad-intelectual
Otlet, P. (1934). Traité de documentation : le livre sur le livre, théorie et pratique. Francia: Mundaneum.
Peterson, L., & Low, B. (2011). Student attitudes towards mobile library services for smartphones. Library Hi Tech, 29(3). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002225/222536S.pdf
Red Mexicana de Repositorios Institucionales. (2015). Datos al momento. Recuperado de http://www.remeri.org.mx/portal/index.html
Registry of Open Access Repository Mandates and Policies. (2015). Welcome to ROARMAP. Recuperado de https://roarmap.eprints.org/
Rettig, J. (2008). Access for all: Building bridges to information through services. American libraries, 39(8).
Rodríguez Gallardo, A. (2007). Acceso abierto y bibliotecas académicas. Revista Interamericana de Bibliotecología, 30(1).
Rodríguez Gallardo, A. (2008). Elementos que fundamentan el acceso abierto. Investigación bibliotecológica, 22(44), 161-182.
Shera, J. (1973). Knowing books and men: knowing computers, too. Estados Unidos: Libraries Unlimited.
Sistema de Información Científica Redalyc. (2015). Acerca de. Recuperado de http://www.redalyc.org/redalyc/media/redalyc_n/estaticasredalyc/acerca-de.html
Suber, P. (2015). Acceso abierto. México: UAEM. Recuperado de http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/21710
Swan, P. (2013). Directrices para políticas de desarrollo y promoción del acceso abierto. París, Francia: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002225/222536S.pdf
Torres Vargas, G. (2010). El acceso universal a la información: del modelo librario al digital. México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas.
Universidad Nacional Autónoma de México. (2015). Toda la UNAM en línea. Recuperado de http://www.unamenlinea.unam.mx/
University of Nottingham. (2016). JULIET and Support for Open Access to Research. Recuperado de http://www.sherpa.ac.uk/juliet/index.php?la=en&mode=simple&page=about