e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
The teaching strategy and their use in the process of teaching and learning in the context of school libraries
PDF (Español (España))

Keywords

Learning
teaching
school libraries
didactics
teaching strategy
teaching aid
librarians
Aprendizaje
enseñanza
bibliotecas escolares
didáctica
estrategia de aprendizaje
medios de enseñanza
bibliotecarios

How to Cite

Orellana Guevara, C. (2016). The teaching strategy and their use in the process of teaching and learning in the context of school libraries. E-Ciencias De La Información, 7(1), 1–23. https://doi.org/10.15517/eci.v7i1.27241

Abstract

This article aims to present the teaching strategy as a tool that facilitates the process of teaching and learning that makes the librarian, in coordination with the teaching staff, in the context of school libraries. Concepts for develop it are exposed, also their educational use and the design methodology that encloses: the objectives, content, activities, schedule, resources required and the aspects to be obtained as result.  To illustrate each of these components, a teaching strategy proposal for Arbor Day celebration in a school is provided; also the criteria required to design and develop the strategy is presented, reflect on the contribution made librarianship as a mediator of information, with respect to the construction of objectives that respond to the context in which it operates professionally, the monitoring given to a process where systematize and evaluate the results, seeking to provide meaningful information to the users, and the leadership role that can take on the different formation processes running on a School Library.

https://doi.org/10.15517/eci.v7i1.27241
PDF (Español (España))

References

Area, M. (2010). Tecnologías digitales, multialfabetización y bibliotecas en la escuela del siglo XXI. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, (98-99), 39-52.

Chaves, L. (2015). Estrategias para el fomento a la lectura: ideas y recomendaciones para la ejecución de talleres de animación lectora. e-Ciencias de la información, 5(2). doi:10.15517/eci.v5i2.19605

Chevallard, Y. (2005). La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Argentina: Aique Grupo Editor.

Comisión de Autoevaluación. (2013). Informe de Autoevaluación del periodo 2007-2012. San José, Costa Rica: Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, Universidad de Costa Rica.

Fortea Bagán, M. A. (2009). Metodologías didácticas para la Enseñanza/Aprendizaje de competencias. Recuperado de http://cefire.edu.gva.es/pluginfile.php/73850/mod_folder/content/0/Miguel_A._Fortea/Metodologias_didacticas_E-A_competencias_FORTEA_.pdf?forcedownload=1

Gómez, I., y García, F. (2014). Manual de didáctica: aprender a enseñar. Madrid, España: Larousse, Ediciones Pirámide.

Lledó, P., y Riverola, G. (2007). Gestión de proyectos, cómo dirigir proyectos exitosos, coordinar los recursos humanos y administrar los riesgos. Buenos Aires, Argentina: Pearson.

Maldonado, Z., y Guerrero, D. (2008). La mochila mágica: programa de promoción de lectura para la educación Inicial. Acción Pedagógica, 17(1), 96-105.

Mansilla, J., y Beltrán J. (2013). Coherencia entre las estrategias didácticas y las creencias curriculares de los docentes de segundo ciclo, a partir de las actividades didácticas. Perfiles educativos, 139(35).

Marzal, M. Á., Parra, P., y Colmenero, M. J. (2011). La medición de impacto y evaluación de programas de alfabetización en información para bibliotecas escolares. Revista española de documentación científica, 34(2), 190-211.

Moreno, F. (2009). Aprendizaje significativo como técnica para el desarrollo de estructuras cognitivas en los estudiantes de educación básica. Argentina: El Cid Editor.

Moreno, I. (2004). La utilización de medios y recursos didácticos en el aula. España: Departamento de Didáctica y Organización Escola, Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://pendientedemigracion.ucm.es/info/doe/profe/isidro/merecur.pdf

Rueda, R. (2015). Bibliotecas escolares: guía para el profesorado de educación primaria. Madrid, España: Narcea.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencias y la Cultura. (2000). Manifiesto UNESCO/IFLA sobre la Biblioteca Escolar. Recuperado de www.unesco.org/webworld/libraries/manifestos/school_manifesto_es.html

Comments

Downloads

Download data is not yet available.