e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Bibliotherapy applied as an aid tool in the school library: case studies
PDF (Español (España))

Keywords

Bibliotherapy
School libraries
Peace education
Values education
Conduct
Behavior
Costa Rica
Biblioterapia
Bibliotecas escolares
Educación para la paz
Educación de valores
Conducta
Comportamiento
Costa Rica

How to Cite

Naranjo Mora, K., Navarro Araya, G., & Zúñiga Seravalli, T. (2017). Bibliotherapy applied as an aid tool in the school library: case studies. E-Ciencias De La Información, 7(2), 1–26. https://doi.org/10.15517/eci.v7i2.29259

Abstract

This research was conducted in order to explore the application of bibliotherapy services in a Costa Rican public school library, positioning the librarian as a leader, supported by a team of specialists in other areas such as education, psychology, among others. It is part of the research methodology collaborative action, and aims through the application of bibliotherapy, work with children with behavioral problems at school level, seeking to improve their behavior, and promoting the culture of peace through recreational and creative activities whose main shaft is reading. The research was conducted in a Costa Rican school in which six children participated in 19 library group interventions; each intervention lasted one hour within a two-month period on September, October and November in 2015. Moreover, the research was advised by two professionals that are specialists in emotional support services. It is an important contribution for professionals in librarianship, allowing them to know, from the practical point of view, the strengths and weaknesses of providing a service of this nature, so that reach decisions with theoretical basis and through practical application. In addition, being a subject so little explored at the national level, it can explore new fields of action for the profession.

https://doi.org/10.15517/eci.v7i2.29259
PDF (Español (España))

References

Aguilar, M., y Castañón, N. (2014). Propuesta actividades y estrategias pedagógicas que promuevan una cultura de paz y capacidad de resolución de conflictos en instituciones educativas venezolanas. Revista de Comunicación de la SEECI, 17(34), 3-94.

Barreras, M., y Valencia, P. (2008). Manual de apoyo para docentes: estrategias de manejo conductual en el aula. Chile: Fundación Paz Ciudadanía. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0037/File/Inspector/Paz%20ciudadana%205%20Manual_Manejo_de_Aula_Docentes_Final_17.11.08.pdf

Bolitho, J. (2011). Reading into wellbeing: bibliotherapy, libraries, health and social connection. APLIS, 24(2), 89-90.

Brewster, L. (2008). Medicine for the soul: bibliotherapy. Aplis, 21(3), 115-119.

Chavarría, E., y Zeledón, M. (2006). Antología del taller: cultura de paz y resolución de conflictos. Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Chaves, L., Díaz, M., García, J., Rojas, G., y Solís, N. (2010). Investigación-acción colaborativa: Un encuentro con el quehacer cotidiano del centro educativo para su transformación. San José, Costa Rica: INIE.

Cotrău, S. (2014). Child development through bibliotherapy. Journal Plus Education, 10(1), 239-250.

Gabinete Psicodiagnosis. (2015). Problemas conducta infantil. Recuperado de https://psicodiagnosis.es/areageneral/ciclo-evolutivo/problemas-conducta-infantil/index.php

Gómez, K. (2011). La biblioterapia como práctica profesional del bibliotecólogo (tesis de licenciatura inédita). Universidad Central de Venezuela, Venezuela.

Handbook of Non Drug Intervention Project Team. (2013). Bibliotherapy for depression. Australian Family Phisician, 42(4), 199-200.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ª ed.). México: McGraw Hill.

Janavičienė, D. (2010). Bibliotherapy process and type analysis: review of possibilities to use it in the library. TILTAI, (4), 119-132.

McCulliss, D. (2012). Bibliotherapy: Historical and research perspectives. Journal of Poetry Therapy, (1), 23-38.

Ministerio de Educación del Gobierno de El Salvador. (2005). Manejar problemas emocionales y de comportamiento en las aulas: una guía didáctica para Directores y Docentes. Recuperado de http://www.inclusioneducativa.org/content/documents/Mod4-EducacionInclusiva.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2011). La Convivencia en los Centros Educativos en Costa Rica. Módulo 2. Promoción y Prevención. Socioanálisis de América Latina. Recuperado de https://www.unicef.org/costarica/docs/cr_pub_Guia_Estrategia_Convivencia_en_Centros_Educativos.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2012a). Acoso, matonismo, bullying y el ciberbullying en los centros educativos de secundaria. Recuperado de http://www.franco.ed.cr/wp-content/uploads/2014/07/BULLYING.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2012b). Programa Convivir. Recuperado de http://www.mep.go.cr/programas-y-proyectos/programa-convivir

Morandi, V. (2008). La logoterapia y la biblioterapia: descubriendo el sentido de la vida a través de la lectura. Uruguay: Universidad de Montevideo.

Otero, M. (2009). ¿Cómo afrontar los problemas de comportamiento desde la escuela? Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(9). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/09/nom.htm

Programa del Estado de la Nación. (2015). Quinto informe del Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/#capitulos

Quindemil, E. (2002). Proyecto de aplicación de Biblioterapia infantil en la Biblioteca Pública Municipal de Güines. Revista de Ciencias Médicas, 8(1). Recuperado de http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/88/html

Salinas, W. (2009). La Biblioterapia como complemento en el ámbito educativo. Ponencia presentada en el 12º Congreso Internacional de Promoción de la Lectura y el Libro, Fundación El Libro, Buenos Aires, Argentina.

Silva da, T. M. (2011). ¿Como o bibliotecário pode se inserir nas atividades de leitura como biblioterapia? Recuperado de http://monografias.ufrn.br:8080/jspui/bitstream/1/181/1/TaiseMS_Monografia.pdf

Smith, N. M., Floyd, M. R., Scogin, F., y Jamison, C. S. (1997). Three-Year Follow-Up of Bibliotherapy for Depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65(2), 324 - 327.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.

Tomaino, V. (2012). Biblioterapia: una nueva herramienta para el profesional bibliotecario. Ponencia presentada en la II Jornada “Temas actuales en bibliotecología”, Centro Médico Mar del Plata, Argentina. Recuperado de http://eltopodealejandria.blogspot.com/2012_01_01_archive.html

Toro, C. (2010). Biblioterapia y tus necesidades. Horizontes, (102-103), 39-40.

Tukhareli, N. (2011). Bibliotherapy in a Library Setting: Reaching out to Vulnerable Youth. Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, 6(1), 1-19.

Valverde, V. (2012). Libros que curan. Revista Equilibra, (29). Recuperado de http://www.revistaequilibra.com/189-Libros-que-curan.html

Comments

Downloads

Download data is not yet available.