Abstract
The process of implementation of two reference services in the Library of the Inter-American Court of Human Rights is presented in detail through the use of mobile devices and applications. The services implemented are the attention of queries by text message (SMS) and the sending of informational alerts through Whatsapp. Installation details, service testing and implementation policies are addressed. It is concluded that new mobile technologies are giving libraries new possibilities to offer their services, giving the user the ability to use the resources of the information unit without moving physically to the building. These new possibilities do not necessarily require a high budget investment to carry them out.
References
Arroyo, N. (2011). Informe APEI sobre movilidad 2011. España: Asociación Profesional de Especialistas en Información.
Arroyo, N. (2011). Movilidad, ¿Qué hay de realidad práctica? Recuperado de http://www.slideshare.net/natalia.arroyo/novedades-en-movilidad-qu-hay-de-realidad-prctica
Corte Interamericana de Derechos Humanos. (2013) Acerca de la Biblioteca Conjunta. Recuperado de http://www.corteidh.or.cr/index.php/es/biblioteca
Ditrendia. (2016). Informe ditrendia 2016: Mobile en España y el mundo. Recuperado de: http://www.amic.media/media/files/file_352_1050.pdf
González, N. (2011). OPAC móvil, MOPAC para los amigos. Recuperado de http://www.nievesglez.com/2011/05/opac-movil-mopac-para-los-amigos.html
González-Fernández-Villavicencio, N., Barrera-Gómez, J.-A., Gómez-Fernández, M., Moscoso-Castillo, M., Santos-Flores, V., & Suárez-Samaniego, M. (2009). Referencia virtual en la Biblioteca de la Universidad de Sevilla: una experiencia colectiva. El profesional de la información, 18(6), 633-641
International Federation of Library Associations. (1988). Pautas para bibliotecas públicas. Madrid: Dirección General del Libro y Bibliotecas.
Kataria, S., y Anbu K., J. (2011) Reference library in the pocket: mobile reference services for libraries. Journal of Library & Information Science, 1(2), 114-120. Recuperado de: http://irjlis.com/wp-content/uploads/2011/11/3_IR044.pdf
Laudon, K., y Laudon, J. (2016). Sistemas de información gerencial. México: Pearson Educación.
Melnik, D. (2006). Principios de referencia: fuentes y servicios de consulta. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama Ediciones.
Rodríguez Briz, F. (2006). Los servicios de referencia virtual: Surgimiento, desarrollo y perspectivas a futuro. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama Ediciones.