Abstract
From the project of academical extension “Knowledge, Peace and Social Management” during the month of November of 2016 a workshop in the community of Guararía in Heredia, Costa Rica titled in Spanish as “Cada Pollo Con Su Rollo” was developed. In which twelve women in between the ages of 12 and 18 and six boys in between the ages 10 and 17 participated. Using simple language, the cooperative game was used as a participative methodology, with the purpose of accessing information and informal alphabetization processes in the subject of human rights. As a result, the participants identified the existence of a grouping of rights captured in the Universal Declaration of Human Rights, that empowers them to live and actively participate in their communities no matter what their economic, social and cultural condition might be.
References
Arranz Beltrán, E. (2003). Juegos cooperativos y sin competición para la educación infantil. Recuperado de http://www.educacionfisicaenprimaria.es/uploads/4/2/1/3/4213158/__juegos_cooperativos_y_sin_competicion_para_infantil.pdf
Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata
Latorre, A. (2004 ). La investigación Acción y conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona. Editorial Graó.
Limpens, F. y Nava, M. (2011). Cada Pollo Con Su Rollo la Declaración Universal de los Derechos Humanos para niños. Recuperado de https://www.iidh.ed.cr/multic/UserFiles/Biblioteca/IIDH/10_2011/1732.pdf
Gómez-Hernández, J. (2016). “Usuarios en vulnerabilidad social: ¿por qué y para qué generar capital cultural desde la biblioteca?”. Anuario ThinkEPI, v. 10, 83-93.
Gómez Hernández, J y Benito Morales, F (2001).De la formación de usuarios a la alfabetización informacional: propuestas para enseñar las habilidades de información. Scire. 7 ( 2), 53-83
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas, IFLA. (2014). Declaración de Lyon sobre el acceso a la información y el desarrollo. Recuperado de. http://www.lyondeclaration.org/content/pages/lyon-declaration-es-v2.pdf
Monfasani, R. y Curzel, M. (2006).Usuarios de la información: formación y desafíos. Buenos Aires: Alfagrama.
Mujica, R. (2002). La metodología de la educación en derechos humanos. San José, Costa Rica : IIDH
UNESCO (2011). Alfabetización mediática e informacional: curriculum para profesores. Paris: UNESCO