Abstract
The article addresses the importance of the image in the cognition of the human being and through this reflection identifies photography as a resource that can be used with great potential not only in the collection of the library, but also in the digitalization of documents, the promotion of services, cultural management, information literacy, reading animation and the preservation of information. In this last subject a proposal is approached on the utilities that can have in libraries the use of one of the recent photographic techniques: the spherical photography 360. In addition, to carry out these applications of the photography the document proposes a series of characteristics ideal for the profile of the professional in librarianship.
References
Amador, P. (2004). La imagen fotográfica y su lectura. En Segundas Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología (pp. 225-239). Universidad Carlos III, Madrid, España: Editorial Archiviana. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/30042969.pdf
Barker S., Barker, D., Bormann N. y Neher, K. (2015). Marketing para medios sociales: un planteamiento estratégico. México : Cengage Learning.
Bautista Sánchez, M., Martínez Moreno, A. y Hiracheta Torres, R. (2014). El uso de material didáctico y las tecnologías de información y comunicación (TIC’s) para mejorar el alcance académico. Ciencia y tecnología, 14, 183-194. Recuperado de https://www.palermo.edu/ingenieria/pdf2014/14/CyT_14_11.pdf
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio: ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili S.A.
Cabero, J. (2001). Tecnología educativa: diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona, España : Ediciones Paidos Ibérica S.A.
Castells, M. (2001). La era de la información. La sociedad red (Vol I, pp.31-57). Madrid, España: Alianza Editorial.
Chiuminatto, M. (2011). Relaciones texto-imagen en el libro álbum. Revista UNIVERSUM, 26(1), 59-77. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/universum/v26n1/art_04.pdf
Díaz Lazo, J., Pérez Gutiérrez, A. y Florido Bacallao, R. (2011). Impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) para disminuir la brecha digital en la sociedad actual. Cultivos Tropicales, 32(1), 81-90. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0258-59362011000100009&lng=es&tlng=es
Herrera Morillas, J. y Pérez Peludo, M. (2008). Tendencias en marketing de servicios bibliotecarios: análisis de casos en bibliotecas públicas. En 11es Jornadas Catalanes d'informaió i Documentació (pp. 301-319). Recuperado de http://www.cobdc.org/jornades/11JCD/actes11jcid/comunicacions/pag_301.pdf
Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico. (5 de marzo de 2015). La digitalización del patrimonio documental en el IAPH. [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://youtu.be/GqNHRgfaYM4
Consejería de Cultura, Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas, Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas Servicio de Archivos Junta de Andalucía. (2010). Recomendaciones técnicas para la digitalización de documentos. Sevilla, España: Consejería de Cultura. Recuperado de https://www.uma.es/media/tinyimages/file/11.D-AGUMA.pdf
Kowalczyk, P. (23 de enero de 2018). 10 libraries to visit with Google Street View. [Artículo de blog]. Recuperado de https://ebookfriendly.com/10-libraries-to-visit-with-google-street-view/
Laudon, K. y Laudon, J. (2016). Sistemas de información gerencial. México: Pearson Educación.
Martí Lahera, Y. (2007). Alfabetización informacional. Buenos Aires, Argentina: Alfagrana.
Ortega García, I. (2005). Materiales gráficos. Fotografía. En Díez Carrera, C. (Eds.), La catalogación de los materiales especiales (pp. 219-286). Gijón, Asturias, España: Editorial Trea.
Paredes Larba, J. (2005). Animación a la lectura y TIC: Creando situaciones y espacios. Revista de Educación. Recuperado de http://www.oei.es/historico/fomentolectura/animacion_lectoescritura_tics_paredes.pdf
Pulido Daza, N. y Garzón Cárdenas, U. (2014). El perfil del bibliotecólogo en la sociedad de la información. Códices, 2(10), 113-133. Recuperado de http://132.248.9.34/hevila/CodiceBogota/2014/vo10/no2/6.pdf
Quílez Simón, P. (2003). Las propuestas culturales de las bibliotecas públicas. Práctica Artística y Políticas Culturales, 143-146. Recuperado de https://www.um.es/campusdigital/Libros/textoCompleto/poliCultural/12quilez.pdf
Rabadán, A. (2015). Alfabetización mediática a través de la fotografía y la participación. Una aproximación conceptual. New Approaches in Educational Research, 4(1). 35-43. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4918611
Roseras Carcedo, E. (2011). La visibilidad de las bibliotecas de museos a través de las redes sociales: propuestas de trabajo cooperativo. Boletín de la Sociedad Andaluza de Bibliotecarios, (101) 59-72. Recuperado de https://www.aab.es/app/download/5986976/LA+VISIBILIDAD.pdf
Saavedra Bendita, P. (2011). Los documentos audiovisuales: qué son y cómo se tratan. Gijón, Asturias, España: Editorial Trea
Sánchez Vigil, J. (2006) El documento fotográfico: historia, usos, aplicaciones. Gijón, Asturias, España: Editorial TREA.
Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. México: Alfaguara.
Tejeda, I. (2018). ¿Por dónde andamos? En digital. [Presentación de diapositivas]. San José, Costa Rica: Porter Novelli
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1964). El arte de la escritura. El Correo. Una ventana abierta sobre el mundo, (17), 4-23. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0006/000614/061468so.pdf