Abstract
The aim of this paper is to present a mapping on the implementation of the language gender fair use of language in the academic journals of the University of Costa Rica that are part of Portal de Revistas (official website of the journals). The analyzed information is based on a documental review of the websites of each title in the research website, the answers to an online questionnaire with a cluster sampling that results representative for the total number of journals, and the observations and comments of the people in charge of the editorial processes. One of the main findings is that 66% of the editorial committee of the journals has not discussed the university policy of gender fair use of language (stablished in 2003) and the other 34%, that has discussed this subject, presents different levels of proximity to the execution of this language policy. In the discussion, we take into consideration the characteristics of the journals, the editorial process, and the context to purpose improves in the implementation of this university policy.
References
Butler, J. (1997). Lenguaje, poder e identidad. Madrid, España: Editorial Síntesis.
Calvo, Y. (2017). De mujeres, palabras y alfileres: El patriarcado en el lenguaje. Barcelona, España: Ediciones Bellaterra
Camacho Villalobos, M.E., Rojas Porras, M.E. y Rojas Blanco, L. (2014). El artículo científico para revista académica: pautas para su planificación y edición de acuerdo con el modelo APA. e-Ciencias de la Información 4 (2). Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/15129/14438
Canal UCR. [Canal15UCR]. (2017, agosto 21). Conferencia: Analizando el sexismo en la academia. [Video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=uUmVT8bERkI
Carcedo, A. (2007). Segundo Balance del estado de la equidad de género en la Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://ciem.ucr.ac.cr/IMG/pdf/balance2007.pdf
Carcedo, A. y Amador, D. (2012). Tercer balance del estado de la igualdad de género en la Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://ciem.ucr.ac.cr/IMG/pdf/balance2012.pdf
Centro de Investigación en Estudios de la Mujer. (2001). Balance sobre el estado de la equidad de género en la Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://ciem.ucr.ac.cr/IMG/pdf/balance2001.pdf
Consejo Universitario. (1999). Acta de la sesión N°4449. Universidad de Costa Rica. Recuperada de: http://ciem.ucr.ac.cr/IMG/pdf/creacion_del_ciem-2.pdf
Consejo Universitario. (2003). Acta de la sesión N°4814. Universidad de Costa Rica. Recuperada de: http://www.cu.ucr.ac.cr/actas/2003/4814.pdf
Consejo Universitario. (2015). Discusión y aprobación de las Políticas Institucionales para el quinquenio 2016-2020. La Gaceta Universitaria, 13-2015, Año XXXIX: 2-9. Recuperado de http://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/officialgazette/2015/g13-2015.pdf
Cooper, R. L. (1997). La planificación lingüística y el cambio Social. España: Cambridge University Press.
Fairclough, N. (2003). ‘Political correctness’: the politics of culture and language. Discurse & Society, 14(1), 17-28
Furtado, V. (2013). Lenguaje inclusivo como política lingüística de género. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 5(5), 48-70. Recuperado de http://revistas.unc.edu.ar/index.php/RDPL/article/view/8656/9513
Guerrero Salazar, S. (2012). Guía para un uso igualitario y no sexista del lenguaje y de la imagen en la Universidad de Jaén. Jaén: Unidad de Igualdad, Universidad de Jaén. Recuperado de http://www10.ujaen.es/sites/default/files/users/vicplan/Guia%20para%20el%20uso%20igualitario%20y%20no%20sexista%20del%20lenguaje%20y%20%20%20%20%20%20de%20la%20imagen%20en%20la%20Universidad%20de%20Jaén._0.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
Lagneaux, M. A. (2017). El lenguaje inclusivo y la escritura académica en la universidad. Actas de Periodismo y Comunicación, 3(1). Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/4780
Rivera Alfaro, S. (2018). La planificacón lingüística de lenguaje inclusivo de género de la Universidad de Costa Rica: de la política lingüística de uso de lenguaje inclusivo de género a su ejecución textual (Tesis de maestría inédita). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Rivera Alfaro, S. (en prensa). La planificación lingüística en la Universidad de Costa Rica: política lingüística de lenguaje inclusivo de género, su ejecución y relación con propuestas de universidades hispanohablantes.