Abstract
Article that seeks to identify the perception of library science students, regarding the usefulness of the application of teaching materials in the elaboration of summaries and classification documentaries. The lack of generation of teaching material for the practical teaching of library science is evident. To achieve the goal, a descriptive investigation with quantitative approach is carried out, in which a questionnaire was applied to 24 students of the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica, enrolled in the Indexing and Classification courses during the year 2018. The results show that the teaching materials were perceived as useful by the students, the structure for abstracts facilitated its preparation to 70,8% of the students; however, they recommend that a more flexible structure be provided to adapt it to different types of documents and summaries. In addition, the application of the “Junior Color Code” provided 91,7% of students with an understanding of the document classification process. The application of the table structure facilitated the application of the document classification process to 87,5% of the students. It is recommended to use the teaching resources to summarize and classify only at the beginning of the process, while the practical bases are acquired.
References
Armenteros Vera, I. y Alfonso Sánchez, I. R. (comp.) (2008). Clasificación de documentos. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas. Recuperado de: http://www.cmiplaya.sld.cu/Archivos/clasificacion.pdf
Asociación Española de normalización y Certificación. (1990). Documentación. Preparación de Resúmenes. Norma UNE 50-103-90. Madrid; España: AENOR.
Batley, S. (2005). Classification in Theory and Practice. New Hampshire, United States: Chandos Publishing.
Castillo Zayas, M. del. (2009). Resúmenes documentales: su evolución. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama.
Cleveland, D. B. y Cleveland, A. (2013). Introduction to indexing and abstracting (4a ed.). Santa Barbara, California, Estados Unidos: Libraries Unlimited.
Dewey, M. (2000). Sistema de Clasificación Decimal Dewey e índice relativo (21 ed.). Santa Fé de Bogotá, Colombia: Rojas Eberhard Editores.
Dulzaides Iglesias, M. E. y Molina Gómez, A. M. (2004). Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. ACIMED, 12(2), 1. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v12n2/aci11204.pdf
Extremeño, A. (2010). El resumen documental: Un reto didáctico. Revista Española De Documentación Científica, 33(2), 318-321. Recuperado de http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/560/634
Garzón Maldonado, J. E. y Forero Arcila. E. E. (2007). Sistema de Clasificación Decimal Dewey: Una propuesta gráfica en bibliotecas con colecciones con modalidad de estantería abierta (Trabajo de Grado para optar al Título de Profesional en Sistemas de Información y Documentación Bibliotecología y Archivística). Sistemas de Información y Documentación Bibliotecología y Archivística, Universidad de la Salle, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://bvhumanidades.usac.edu.gt/files/original/8355944b20cae7b340bbcc01aa76d322.pdf
Iglesias Maturana, M. T. (2008). Guía para la preparación de resúmenes. Serie Bibliotecología y Gestión de Información (41). Recuperado de http://eprints.rclis.org/12669/1/Serie_N%C2%BA_41Octubre__2008__Gu%C3%ADa_para_la_preparaci%C3%B3n_de_Resumenes.pdf
Izquierdo Alonso, M., Moreno Fernández, L. M. y Sánchez Domínguez, M. C. (2012). Reflexiones sobre el resumen documental y la práctica resumidora: Revisión y sistematización de enfoques teórico-prácticos. En C. Pérez Pais (Ed.), Actas del X Congreso ISKO-España (pp. 353-369). Recuperado de https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/11620/CC_132_art_22.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Izquierdo Alonso, M. y Moreno Fernández, L. M. (2009). El resumen documental: Un reto didáctico. Madrid, España: ANABAD.
Miranda Arguedas, A. (1995). Procesamiento de la información en bibliotecología. San José, Costa Rica: EUNED.
Mortimer, M. (2007). Learn Dewey Decimal Classification (Edition 21). Texas, Estados Unidos: TotalRecall Publications.
Oficina Nacional de Normalización. (2000). Resúmenes para publicaciones y documentación: ISO 214 : 1976, IDT. Recuperado de http://www.cyta.com.ar/elearn/tvt/index_archivos/iso_214.htm
Pinto, M. (Coord.) (2005). Aprendiendo a resumir. Biblioteconomía y Administración Cultural. Asturias, España: Ediciones Trea.
Ríos Ortega, J. (2008). Didáctica de la Bibliotecología: Teoría y principios desde la enseñanza de la ciencia. México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas.
San Segundo Manuel, R. (1999). Principales sistemas de clasificación. En M. Pinto (Ed.). Manual de clasificación documental (67-89). Madrid, España: Síntesis.
Ubillo Venegas, M. A. (2005). Clasificación por colores en biblioteca para niños: proponiendo el código junior en colores. Bibliodocencia: Revista de Profesores de Bibliotecología, 2(11), 27-30. Recuperado de http://eprints.rclis.org/71…/1/Clasificacion_por_Colores.pdf
Vargas A., H. (2002). Guía de autoaprendizaje: Sistema de Clasificación Decimal de Dewey. México: Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía. Recuperado de https://studylib.es/doc/5540373/sistema-de-clasificaci%C3%B3n-decimal-de-dewey