e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Promotion of the library science career: A look from the Vocational Fair of the University of Costa Rica (UCR) 2019
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Library and Information Sciences
Vocational Fair
Higher Education
Educational Marketing
Information and Communications Technology
Vocational Orientation
Bibliotecología
Feria vocacional
Educación superior
Mercadeo educativo
Tecnologías de Información y Comunicación
Orientación vocacional

How to Cite

Guadamuz Villalobos, J. A., & Rodríguez Valerio, D. (2020). Promotion of the library science career: A look from the Vocational Fair of the University of Costa Rica (UCR) 2019. E-Ciencias De La Información, 10(2). https://doi.org/10.15517/eci.v10i2.39366

Abstract

Choosing a university career is a complex decision that impacts the professional, personal and future development of every individual. To support this process, universities offer grants to students who are finishing their secondary studies and who are in a transition to higher education, by organizing vocational fairs. This article narrates the experience of dissemination of the careers offered by the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica within the framework of the 2019 Vocational Fair. It explains how the dissemination strategies were designed and implemented by creating of different experiential activities on the daily tasks of the professional person in library science, the generation of graphic and audiovisual material on the career and the preparation of resources to support the exposed discourse. Likewise, the strategies and resources used are evaluated both with the collaborating staff and with the student community that visited the event. Finally, it is concluded that the experiential activities are received by the participants with greater consent and that it allows them to have a more real vision of the career, in addition, it is recommended to use this type of resources for future vocational fairs.

https://doi.org/10.15517/eci.v10i2.39366
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Caridad, M., Castellano, M.I. y Hernández, M.F. (2015). Marketing experiencial para la promoción del proceso educativo a nivel de pregrado: Un estudio de dos universidades privadas. Investigación y reflexión, 23(2), 81-95. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/909/90943601006.pdf

Caldwell, E.G. (2009). Mercadotecnia de productos y servicios sociales: principios tácticos y estratégicos. Costa Rica: Editorial UCR

Guadamuz-Villalobos, J. (2019). Creación de un libro álbum con realidad aumentada de la obra La guardiana de la naturaleza y sus amigos salvan el río como apoyo al proyecto Verde que te leo verde de la Fundación Leer / IBBY Costa Rica (Tesis de maestría). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/79140

Muñoz, C. (2015). Metodología de la investigación: Ciencias sociales. México: Oxford University Press

Muñoz Picó, Z. (2015). Las ferias como herramienta de comunicación y promoción del sector educativo, una aproximación al marketing ferial universitario en España, el caso de Aula, Talent y Unitour Valencia 2012 (Tesis doctoral). Recuperado de https://repositorioinstitucional.ceu.es/handle/10637/704

Niño Lara, M.E. y Miranda Jaramillo, C.J. (2012). La importancia de la orientación vocacional para el adolescente. Presencia Universitaria, 2(4), 14-20. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/3109/1/La_importancia_de_la_orientación_vocacional_para_el_adolescente.pdf

Olivares, M. y Quezada, J. (2013). Impacto de las ferias vocacionales en la orientación vocacional. Avances en Psicología Latinoamericana, 2(1), 83-91. Recuperado de http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2013/4_olivares.pdf

Pérez Guzmán, A. (2012). Origen y evolución de la bibliotecología en Costa Rica. San José, Costa Rica. Colegio de Bibliotecarios de Costa Rica

Pimienta, J.H. y de la Orden, A. (2017). Metodología de la investigación (3 ed.). México: Pearson Educación.

Sánchez García, M.F. (2017). Marco conceptual de la orientación para el desarrollo profesional y personal. En Sánchez García, M.F. (coord.), Orientación profesional y personal (pp. 15-39). Madrid, España: UNED.

Universidad de Costa Rica. Oficina de Orientación. (2019). Feria vocacional UCR [Sitio web]. Recuperado de http://orientacion.ucr.ac.cr/feria-vocacional/

Ureña Salazar, V. y Barboza Arrieta, C. (2015). Aportes de la orientación vocacional en el contexto laboral. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44733027040.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.