Abstract
Choosing a university career is a complex decision that impacts the professional, personal and future development of every individual. To support this process, universities offer grants to students who are finishing their secondary studies and who are in a transition to higher education, by organizing vocational fairs. This article narrates the experience of dissemination of the careers offered by the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica within the framework of the 2019 Vocational Fair. It explains how the dissemination strategies were designed and implemented by creating of different experiential activities on the daily tasks of the professional person in library science, the generation of graphic and audiovisual material on the career and the preparation of resources to support the exposed discourse. Likewise, the strategies and resources used are evaluated both with the collaborating staff and with the student community that visited the event. Finally, it is concluded that the experiential activities are received by the participants with greater consent and that it allows them to have a more real vision of the career, in addition, it is recommended to use this type of resources for future vocational fairs.
References
Caridad, M., Castellano, M.I. y Hernández, M.F. (2015). Marketing experiencial para la promoción del proceso educativo a nivel de pregrado: Un estudio de dos universidades privadas. Investigación y reflexión, 23(2), 81-95. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/909/90943601006.pdf
Caldwell, E.G. (2009). Mercadotecnia de productos y servicios sociales: principios tácticos y estratégicos. Costa Rica: Editorial UCR
Guadamuz-Villalobos, J. (2019). Creación de un libro álbum con realidad aumentada de la obra La guardiana de la naturaleza y sus amigos salvan el río como apoyo al proyecto Verde que te leo verde de la Fundación Leer / IBBY Costa Rica (Tesis de maestría). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/79140
Muñoz, C. (2015). Metodología de la investigación: Ciencias sociales. México: Oxford University Press
Muñoz Picó, Z. (2015). Las ferias como herramienta de comunicación y promoción del sector educativo, una aproximación al marketing ferial universitario en España, el caso de Aula, Talent y Unitour Valencia 2012 (Tesis doctoral). Recuperado de https://repositorioinstitucional.ceu.es/handle/10637/704
Niño Lara, M.E. y Miranda Jaramillo, C.J. (2012). La importancia de la orientación vocacional para el adolescente. Presencia Universitaria, 2(4), 14-20. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/3109/1/La_importancia_de_la_orientación_vocacional_para_el_adolescente.pdf
Olivares, M. y Quezada, J. (2013). Impacto de las ferias vocacionales en la orientación vocacional. Avances en Psicología Latinoamericana, 2(1), 83-91. Recuperado de http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2013/4_olivares.pdf
Pérez Guzmán, A. (2012). Origen y evolución de la bibliotecología en Costa Rica. San José, Costa Rica. Colegio de Bibliotecarios de Costa Rica
Pimienta, J.H. y de la Orden, A. (2017). Metodología de la investigación (3 ed.). México: Pearson Educación.
Sánchez García, M.F. (2017). Marco conceptual de la orientación para el desarrollo profesional y personal. En Sánchez García, M.F. (coord.), Orientación profesional y personal (pp. 15-39). Madrid, España: UNED.
Universidad de Costa Rica. Oficina de Orientación. (2019). Feria vocacional UCR [Sitio web]. Recuperado de http://orientacion.ucr.ac.cr/feria-vocacional/
Ureña Salazar, V. y Barboza Arrieta, C. (2015). Aportes de la orientación vocacional en el contexto laboral. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-21. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44733027040.pdf