e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
How to support the 2030 Agenda from the Smart Community Centers (CECIs-MICITT) stored in the National Library System (SINABI-MCJ)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

public libraries system
library management
necessities analysis
2030 agenda
Objectives Development Sustainable (ODS)
sistema de bibliotecas públicas
gestión bibliotecaria
análisis de necesidades
agenda 2030
Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).

How to Cite

Meza Pérez, J. P. (2020). How to support the 2030 Agenda from the Smart Community Centers (CECIs-MICITT) stored in the National Library System (SINABI-MCJ). E-Ciencias De La Información, 10(1). https://doi.org/10.15517/eci.v10i1.39765

Abstract

Introduction: The topic is approached from a prospective methodological approach to the problem of CECIs-MICTT hosted by SINABI-MCJ and the objective is to analyze a strategy to promote them. Proposal: The ideas that the thematic contents and actions that must be developed on the SDGs offer an opportunity to the public library system to articulate their services from a repositioning of their functions to the national needs to promote local development with a global vision are exposed that reinforces the social commitment of the profession. Arguments for the discussion: It was found that the work carried out as co-advisors is relevant and according to the evaluative criteria of: a) effectiveness as the fulfillment of the goals of the services, b) quality based on customer satisfaction and, c) sustainability as the generation of resources over time for the continuous provision of the service. Conclusions: It offers an infrastructure and an opportunity to support the proposed country goals. The harvest of results is valued as beneficial in the use of inputs, activities developed, visible effects and impacts where it is distinguished that the main ones are the technological interaction for the use of ICTs and social interaction for the formation of user communities that allow SINABI-MCJ to consider the prospective goal of articulating with other co-managers and supporting their own establishments to reverse the serious threat of a two-degree change in temperature of the planet that makes it necessary to act in the right direction for conservation and promote social development with inclusion, equity and equal opportunities for a country where social gaps tend to be very wide.

https://doi.org/10.15517/eci.v10i1.39765
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Barberá, E., Mauri, T. y Onrubia, J. (2008). Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC: pautas e instrumentos de análisis. Barcelona, España: GRAO.

Decreto ejecutivo, Nº 33629. (2007). Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=59570&nValor3=103056&strTipM=TC

Jovellanes, L. (2006). Cibersociedad: Los retos sociales ante el nuevo mundo digital. Ciudad de México, México.: Mc Graw-Hill.

Ley General de Telecomunicaciones, N.º 8642. (2008). Recuperado de https://sutel.go.cr/sites/default/files/normativas/ley_general_de_telecomunicaciones.pdf

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Telecomunicaciones. (2017). Centros Comunitarios Inteligentes: Perfil Oficial CECI. San José, C.R.: MICITT.

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Telecomunicaciones. (2017). Especificaciones Técnicas: Contratación de un equipo para realizar la evaluación del Proyecto Centros Comunitarios Inteligentes (CECI). San José, C.R.: MICITT.

Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica. (2017). Teoría de la Intervención. San José, C. R.: MIDEPLAN.

Programa de la Sociedad de la Información y el Conocimiento. (2017) El informe del Programa de la Sociedad de la Información y el Conocimiento. San Pedro, C.R. PROSIC-UCR.

Programa de la Sociedad de la Información y el Conocimiento. (2018) El informe: 2018. San Pedro, C. R.: PROSIC-UCR.

Rueda, M. (2018). Desarrollo sostenible: Hacia el cumplimiento de la Agenda 2030 de la organización de las Naciones Unidad el caso de Costa Rica. San José, C. R.: UNED.

Stokmann R. (2011). Manual de Evaluación. Una guía práctica de procedimientos. San José, C. R.: Editorial UCR.

Universidad Estatal a Distancia. (2017). Informe final de evaluación Proyecto CECI. San José, C. R.: FUNDEPREDI-UNED. Recuperado de https://documentos.mideplan.go.cr/share/s/IOCFtbAZRNi3QPTCXV1FHw

Universidad Estatal a Distancia. (2017). Informe del operador Bibliotecas. San José, C. R.: FUNDEPREDI-UNED.

Universidad Estatal a Distancia. (2017). Informe del Sondeo a la Población Beneficiaria de los CECIs-MICITT. San José, C. R.: FUNDEPREDI-UNED.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 José Pablo Meza Pérez

Downloads

Download data is not yet available.