Abstract
Political socialization implies the development of conceptions about the political world. Although school is considered the basic agent for the socialization of children, there are other actors that also contribute to their political culture, as the family or the media. This paper aims to determine the degree of influence of these agents in the crystallization of children's political engagement. To do this, a survey was carried out to a representative sample (N = 1009) of primary school students in the Mexican state of Nuevo León. The level of attention to political content in traditional and social media, conversation among family, and civic-political education received in the school were used as independent variables. Political interest, political knowledge and political efficacy were evaluated as dependent ones. Findings show a relevant effect from the civic-political education in the school and the political attention in traditional media on the political orientations studied. However, conversation among family, and political attention in social media had a low influence. The implications that these explanatory relationships have in the configuration of the children's political culture are discussed.
References
Arens, A. K., y Watermann, R. (2017). Political efficacy in adolescence: Development, gender differences, and outcome relations. Developmental Psychology, 53(5), 933–948. doi: 10.1037/dev0000300
Berger, P., y Thomas, L. (1983). La construcción de la realidad social. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.
Chaffee, S. H., Ward, L. S., y Tipton, L. P. (1970). Mass communication and political socialization. Journalism Quarterly, 47(4), 647–659. doi: 10.1177/107769907004700401
Cullingford, C. (1992). Children and society. Children's attitudes to politics and power. Londres, RU: Casell.
Del Río, N. (2008). Jóvenes ciudadanos en la arena social. En Anuario de Investigación (pp. 116–140). Ciudad de México, México: UAN-X.
Delli Carpini, M. X. (2004). Mediating democratic engagement: The impact of communications on citizens’ involvement in political and civic life. En L. L. Kaid (Ed.), Handbook of political communication (pp. 395–434). Nueva York, NY, EU: Lawrence Erlbaum.
Dahl, V., y Abdelzadeh, A. (2017). Self-selection or socialization? The longitudinal relation between civic engagement and political orientations among adolescents. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 46(6), 1250–1269. doi: 10.1177/0899764017728363
Echeverría, M., y Meyer, J. A. (2017). Internet y socialización política. Consecuencias en la participación juvenil. Anagramas, 15(30), 29–50. doi: 10.22395/angr.v15n30a1
Eveland, W. P., McLeod, J. M., y Horowitz, E. M. (1998). Communication and age in childhood political socialization: An interactive model of political development. Journalism & Mass Communication Quarterly, 75(4), 699–718. doi: 10.1177/107769909807500406
Fernández Poncela, A. M. (2009). España-México: democracia, interés político y asociacionismo juvenil. El Cotidiano, (155), 115-120.
Huerta, E., Bañuelos, B., Rodríguez, A., Luz, S., y Gómez, C. (2006). El rol de la televisión en la socialización política de los niños: resultados preliminares. UNIrevista, 1(3), 1–13.
Huerta, W., y García, E. (2008). La formación del ciudadano: El papel de la televisión y la comunicación en la socialización política. Comunicación y Sociedad, (10), 163–189.
Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, España: Bosch.
Imhoff, D., y Brussino, S. (2013). Participación sociopolítica infantil y procesos de socialización política: exploración con niños y niñas de la ciudad de córdoba, Argentina. Liberabit, 19(2), 205–213.
Kruikemeier, S., y Shehata, A. (2017). News media use and political engagement among adolescents: An analysis of virtuous circles using panel data. Political Communication, 34(2), 221-242. doi: 10.1080/10584609.2016.1174760
Lee, N.-J., Shah, D. V., y McLeod, M. J. (2012). Processes of political socialization: A communication mediation approach to youth civic engagement. Communication Research, 40(5), 669–697. doi: 10.1177/0093650212436712
López Gómez, G. (2003). Televisión y socialización política de los niños en Monterrey y Juchitán (Tesis de Maestría). Tecnológico de Monterrey, México.
Mayer, J. D., y Schmidt, H. M. (2004). Gendered political socialization in four contexts: political interest and values among junior high school students in China, Japan, Mexico, and the United States. The Social Science Journal, 41(3), 393–407. doi: 10.1016/j.soscij.2004.04.024
Miron, D., y Bryant, J. (2007). Mass media and voter turnout. En R. W. Preiss, B. M. Gayle, N. Burrell, M. Allen y J. Bryant (Eds.), Mass media research: Advances through metaanalysis (pp. 391–413). Mahwah, NJ, EU: Lawrence Erlbaum Associates.
Morales, P. G. (2014). Percepciones sobre la socialización política en los adolescentes: El papel de la escuela, la familia y los medios de comunicación. Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
Muralidharan, S., y Sung, Y. (2016). Direct and mediating effects of information efficacy on voting behavior: political socialization of young adults in the 2012 US presidential election. Communication Reports, 29(2), 100–114. doi: 10.1080/08934215.2015.1064537
Nateras, J. (2007). Información política en estudiantes de primaria y secundaria. Revista Mexicana de Investiación Educativa, 12(35) 1357–1403.
Prior, M. (2010). You’ve either got it or you don’t? The stability of political interest over the life cycle. The Journal of Politics, 72(3), 747–766. doi: 10.1017/S0022381610000149
Rodríguez, A., y Muñiz, C. (2009). Recepción de la información política televisada en niños regiomontanos durante la campaña presidencial del 2006. Comunicación y Sociedad, (11), 99–134.
Sears, D. O., y Valentino, N. A. (1997). Politics matters: Political events as catalysts for preadult socialization. American Political Science Review, 91(01), 45–65. doi: 10.2307/2952258
Segovia, R. (1975). La socialización política del niño mexicano. Ciudad de México, México: COLMEX.
Segovia, R. (2001). La politización del niño mexicano. Ciudad de México, México: COLMEX.
Stojnic, L. G. (2015). El efecto de la experiencia escolar en el desarrollo de actitudes favorables hacia la democracia como mejor sistema político: el caso de estudiantes peruanos recién graduados del nivel secundario. Colombia Internacional, (85), 111–139. doi: 10.7440/colombiaint85.2015.04
Tapia, E. (2003). Socialización Política y educación cívica en los niños. Querétaro, México: Instituto Mora.