Abstract
The purpose of the research was to describe the scientific production of the Geology and Mining School of the Higher Institute of Mining and Metallurgy of Moa (Cuba), in scientific journals during 2003-2015 period. The study is developed by means of a research strategy that combines exploratory techniques of information search and quantitative analyses, through the documentary analysis and descriptive statistics. In this sense analyzed the scientific production for years, teaching departments, authors, and journals. A total of 224 publications were surveyed, of those 80 in scientific journals, through of the identification of the thematic focuses of research, the information given in the curriculum vitae and the databases queries. The results show the evolution and impact of the scientific production in the twelve years of the period under study. It concluded that, despite the number of registered publications in scientific journals is small, there is a matching between the scientific production and the established lines of investigation by the institution. These results reflect the interests and active areas of this Faculty, so the results can be an indicator of his evolution in the institution.
References
Aguirre, A. y Ortiz, R. (2013). Análisis bibliométrico de los artículos publicados en la revista Minería y Geología en el período 2000-2010. Revista General de Información y Documentación, 2(23), 387-400. doi: 10.5209/rev_RGID.2013.v23.n2.43133
Arencibia, J. R. y De Moya, F. (2008). The evaluation of scientific research: A theoretical approach from scientometrics. Acimed, 17(4), 1-27. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v17n4/aci04408.pdf
Bar-Ilan, J. (2010). Citations to the `Introduction to infometrics` indexed by WOS, Scopus and Google Scholar. Scientometrics, 3(82), 495-506. doi: 10.1007/s11192-010-0185-9
Bourdieu, P. (2002). EL oficio del sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. (2003). El oficio de científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad. Barcelona, España: Anagrama.
Bourdieu, P. (2008). Los usos sociales de la ciencia. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Bradford, S. C. (1934). Sources of information on specific subjects. Engineering, 137(3550), 85-86.
Cruz, M., Escalona, M., Cabrera, S. y Martínez, M. C. (2014). Análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas en la WoS y Scopus (2003-2012). Revista Española de Documentación Científica, 3(37), e058. doi: 10.3989/redc.2014.3.1119
Comisión Nacional de Grados Científicos CNGC (2010). Normativas para registrar y reportar las publicaciones científicas. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.
Escalona, M. I., Lagar, P. & Pulgarín, A. (2010). Web of Science vs. SCOPUS: un estudio cuantitativo en Ingeniería Química. Anales de Documentación, 13, 159-175. Recuperado de https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/107121
Ferrada, C., Díaz, D. A., Salgado, N. y Puraivan, E. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación STEM. Espacios, 40(8), 2-13. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a19v40n08/19400802.html
Fleitas, M. S., Hernández, C. y Guerra, S. (2017). Visibilidad e impacto de la producción científica de la Facultad de Ingeniería Industrial de la Cujae de Cuba (2003-2012). Investigación Bibliotecológica, Número Especial de Bibliometría, 148-185. doi: 10.22201/iibi.24488321xe.2017.nesp1.57889
Goodman, D. & Deis, L. (2005). Web of Science (2004 version) and Scopus. The Charleston Advisor, 6(3), 5-21.
Leydesdorff, L. (2012). World shares of publications of the USA, EU-27, and China compared and predicted using the new Web of Science interface versus Scopus. El Profesional de la Información, 21(1), 43-49. doi: 10.3145/epi.2012.ene.06
López, J. (2002). Focos de investigación y escuelas científicas en documentación: la experiencia de las tesis doctorales. El profesional de la información, 1(11), 46-52.
López, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la documentación. Madrid, España: Síntesis.
Lotka, A. J. (1926). The frequency distribution of scientific productivity. Journal of the Whasington Academy of Sciences, 16(12), 317-323.
Martínez, A. (2014). Gestión de la investigación en el campo de la información en Cuba: camino a su evaluación (Tesis doctoral). Recuperado de http://hera.ugr.es/tesisugr/24001880.pdf
Morales, M. y Cruz, A. (1995). La Bibliotecología, La Cienciología y La Ciencia de la Información y sus disciplinas instrumentales: Su alcance conceptual. Ciencias de la Información, (2), 70-88.
Ortiz, L. A., Suárez, C. y Sanz, E. (2002). Enfoque bibliométrico de la producción científica en Ciencias de la Salud en Puerto Rico durante el período de 1990 a 1998. Revista Española de Documentación Científica, 25(1), 9-28. doi: 10.3989/redc.2002.v25.i1.84
Palacio, M. y Martín, S. (2016). La producción científica en la Facultad de Lenguas de la Universidad Nacional de Córdoba. Cinta de Moebio, (56), 214-230. doi: 10.4067/S0717-554X2016000200008
Rip, A. (2011). The future of research universities. Prometheus, 29(4), 443-453. doi: 10.1080/08109028.2011.639566
Ripoll, Y. (2010). Análisis de la Producción Científica de los Doctores del Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa en el período 2004-2009 (Trabajo de diploma inédito). Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa, Cuba.
Van, T. N., Moed, H. F., Tijssen, R. J. W., Visser, M. S. & Van, A. F. J. (2001). Language biases in the coverage of the Science Citation Index and its consequences for international comparisons of national research performance. Scientometrics, 1(51), 335-346. doi: 10.1023/A:1010549719484
Zipf, G. K. (1949). Human behavior and the principle of least effort. Cambridge, Mass: Adisson-Wesley Press.