Abstract
The identity of the library teacher in the context of the Knowledge Society is configured through new senses, given the development of Information and Communication Technologies. In this context, it is necessary to reconstruct the work of his trade, facing the multiple digital scenarios, the forms of search, selection and socialization of information, from the use of the internet. This analysis is articulated to the approaches of the field of Educational Technology, from where the teaching and learning processes and the transmission of culture mediated by technologies are understood, fundamentally in educational contexts, in which libraries are also involved. In this sense, cultural transformations not only resignify school spaces, but also the practices of literacy and pedagogical function of the library science professional.
References
Aguirre, A. (2020). Sociedad de la Información y Transformación Digital. Informe de Cátedra libre Teletrabajo y Sociedad. Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/108656
Asociación Americana de Bibliotecas. (2017). Funciones y fortalezas de los bibliotecarios docentes. Recuperado de http://www.ala.org/acrl/standards/teachinglibrarians
Area Moreira, M. (2002). La Tecnología Educativa como Disciplina Pedagógica. Web docente de Tecnología Educativa. España: Universidad de La Laguna. Recuperado de http://ardilladigital.com/DOCUMENTOS/TECNOLOGIA%20EDUCATIVA/TICs/T1%20SOC.INFORMACION/AREA%20Manual/tema2.pdf
Area Moreira, M. (2005). La escuela y la sociedad de la información. En M. Area Moreira (2005) Nuevas tecnologías, globalización y migraciones (pp. 13-54). Barcelona, España: Editorial OCTAEDRO. Recuperado de https://manarea.webs.ull.es/materiales/udtic/Escuela-SocInformacion.pdf
Area Moreira, M. (2009). Introducción a la Tecnología Educativa. España, Universidad de la Laguna. Recuperado de https://campusvirtual.ull.es/ocw/file.php/4/ebookte.pdf
Avello Martínez, R.; López Fernández, R.; Vázquez Cedeño, S. y Granados Romero, J. (2014). El docente y la curación de contenidos. En VIII Congreso de Investigación, Innovación y Gestión Educativas "Educar en el siglo XXI. Necesidades y retos". México: Tecnológico de Monterrey.
Ballesteros Moscosio, M. (2015). Sociedad del Conocimiento: Una oportunidad para el desarrollo socioeducativo y la innovación. Revista Roczniki Pedagogiczne, 7(43). (5-23).Recuperado de http://dx.doi.org/10.18290/rped.2015.7(43).3-1
Bordignon, F. (2018). Alfabetizar en tiempos de tecnologías digitales. Unidad Temática III. En Seminario Sociedad del Conocimiento y Educación. Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.
Buenfil Burgos, R. (2011). Apuntes sobre los usos de la teoría en la investigación social. Consideraciones metodológicas en investigación social. Saarbrucken, Alemania: Lambert Academic Publishing GmbH & Co. KG.
Burbules, N. (2008). Riesgos y promesas de las TIC en la educación. ¿Qué hemos aprendido en estos últimos diez años? (31-40). En Las TIC: del aula a la agenda política. Ponencias del seminario internacional “Cómo las TIC transforman las escuelas”. Buenos Aires, Argentina: IIPE-UNESCO/UNICEF.
Cabero Almarena, J. (2003). Replanteando la Tecnología Educativa. Revista Científica Comunicación y Educación, 21(23-30). DOI: https://www.redalyc.org/pdf/158/15802104.pdf
Cassany, D. (2008). Bibliotecas en la Era Digital. En E. Bonilla Ruis, D. Goldin, R. Salaberria Lizararu (Coord.), Bibliotecas y Escuelas. Retos y posibilidades en la Sociedad del Conocimiento (pp. 311-337). Barcelona, España: Editorial Océano.
Castells, M. (2002) "La dimensión cultural de Internet". España: Universitat Oberta de Catalunya. Recuperado de http://www.uoc.edu/culturaxxi/esp/a.
Ciccala, R. y Martinelli, S. (2012). Unidad Temática N° 3. Materiales curriculares digitales en la Web. 2.0. Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.
Ciccala, R. y Martinelli, S. (2018). Unidad Temática N° 1. Tecnologías en Educación. Conceptualizaciones y enfoques sociohistóricos. Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.
Fernández Enguita, M. (2018). Más escuela y menos aula. Madrid: Ediciones Morata.
Flores Simental, R. (2018) ¿Qué es la brecha digital?: una introducción al nuevo rostro de la desigualdad. México: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
García, I. y López Pérez, C. (2011). Los recursos de aprendizaje en: Gros Salvat, B. Evolución y retos de la Educación Virtual. Construyendo el e-learning del siglo XXI. Barcelona, España: Editorial UOC. Recuperado de http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/9781?mode=full
Gómez Hernández, J. (2002). Gestión de Bibliotecas. Murcia, España: DM. Recuperado de http://eprints.rclis.org/10372/1/Gestion_de_Bibliotecas_Gomez-Hernandez_2002.pdf
Ingrassia, C. y Giménez, A. (2016). Aulas extendidas o ampliadas: ¿cómo y para qué usarlas? Argentina: Universidad Nacional de Lanús.
Lencinas, V. (2004). Algunas problemáticas relacionadas con las TICs y la bibliotecología. En Primer Foro Social de Información, Documentación y Bibliotecas. Programas de acción alternativa desde Latinoamérica para la Sociedad del Conocimiento. Buenos Aires, Argentina.
Martín Barbero, J. (2002). Jóvenes: comunicación e identidad. Revista Pensar Iberoamérica, (0). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1221288
Morduchowizc, R. (2008). Los adolescentes e Internet: prácticas dentro y fuera de la escuela. En E. Bonilla Ruis, D. Goldin, R. Salaberria Lizararu (Coord.), En Bibliotecas y Escuelas. Retos y posibilidades en la Sociedad del Conocimiento. (141-152). Barcelona, España: Editorial Océano.
Ochoa Gutiérrez, J. (2012). Biblioteca y TIC: medios de información y comunicación para la formación de ciudadanía crítica. Bibliotecas y servicios de información en América Latina y el Caribe; entre la tradición y la transición. En Congreso Mundial de Bibliotecas e Información de la IFLA 78ª Conferencia y Asamblea General de la IFLA. Recuperado de https://www.ifla.org/past-wlic/2012/147-gutierrez-es.pdf
Perrone, G. (2012). El bibliotecario escolar en el modelo 1 a 1. Buenos Aires, Argentina: Educ.ar S.E.
Pineda, J. (2000). El rol del bibliotecólogo en la sociedad de la información. Revista Biblios. 6(2), (1-6). Lima, Perú: Editorial Julio Santillán Aldana.
Reig Hernández, D. (2012) Educación Social Autónoma Abierta. En Educación Expandida. España: Editorial Zemos.
Torres del Castillo, R. (2005) Sociedad de la información/Sociedad del Conocimiento [pdf]. Recuperado de http://www.ub.edu/prometheus21/articulos/obsciberprome/socinfsoccon.pdf