Abstract
This article identifies practical elements of application of Wikipedia in its contributions towards the popularization and scientific communication applied to different disciplinary fields, such as: (1) educational (means of transfer in collaborative learning processes, constructivism, critical thinking and transdisciplinarity); (2) scientific research (structured system of big data and derivation of findings through its contents); and (3) library-documentary (application of information metrics, derivation of controlled and uncontrolled document languages, and training of information users). The development of the article is based on the use of a methodology focused on phenomenology (from the perspective of science), for which, a body of knowledge about Wikipedia was studied, related to educational, scientific research and library science fields. -documentation, through a consistent analysis, which led to the description and interpretation of lived experiences, recognizing its meaning and importance as an information system with the capacity for positive and ethical influence. The results offer elements that strengthen the credibility of Wikipedia as an information system, since it has been paradigmatically questioned in a negative way, therefore, the identification of contributions that justify its value as a complex, innovative and unique system in the socialization of the academic and scientific knowledge, with wide influence in various formal fields of knowledge, without yet having a sufficiently solid recognition.
References
Agenjo-Bullón, X., & Hernández-Carrascal, F. (2020). Wikipedia, Wikidata y Mix’n’match. Anuario ThinkEPI, 14, 1-18. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2020.e14f01
Aibar, E. (2016). Ciencia y Wikipedia: del conflicto a la simbiosis. ARANDU-UTIC: Revista Científica Internacional, 3(1), 10-35.
Alonso-Arévalo, J., Cordón-García, J.A., & Maltrás Barba, B. (2016). Altmetrics: Medición de la influencia de los medios en el impacto social de la investigación. Cuadernos de Documentación Multimedia, 27(1), 76-101. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CDMU.2016.v27.n1.52870
Alonso de Magdaleno, M.A., & García García, J. (2013). Colaboración activa en Wikipedia como método de aprendizaje”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(1), 13-26.
Alonso-Jiménez, E. (2014). Traducción y tecnología: análisis del uso y percepción de Wikipedia por parte de los profesionales de la traducción [Tesis de Doctorado, Universidad de Sevilla]. IDUS: Depósito de Investigación de la Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/46328
Alonso-Jiménez, E. (2015). Una aproximación a Wikipedia como polisistema cultural. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, 22(68), 125-149.
Alsina, A. (2012). Wikipedia o el poder de la bona fe. https://www.semanticscholar.org/paper/Wikipedia-o-el-poder-de-la-bona-fe-Alsina/92c6cf158280dd2db5c5466d08922aae5ddfc8a8
Andrade, J.A. (2005). Wikipedia: una experiencia mundial de trabajo colaborativo”. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 2(2), 81-86.
Araujo Portugal, J.C. (2017). Propuesta de utilización de wikis para el desarrollo de la expresión escrita mediante el trabajo colaborativo”. IKASTORRATZA: e-Revista de Didáctica, 18, 80-105. http://www.ehu.es/ikastorratza/18_alea/5.pdf
Ávila Barrientos, E. (2014). Formación de usuarios de la información mediante aplicaciones Web 2.0. Biblios, 55, 40-50. http://doi.org/10.5195/biblios.2014.160
Beling, A.E. (2010). Wikipedia: la moderna Atenea o el canto de la sirena. Miríada: Investigación en Ciencias Sociales, 2(4), 1-29.
Benito Amat, C. (2007). Wikipedia. En Anuario ThinkEPI (pp. 118-122). EPI.
Blanco, D., Lavore, D., & Pepe, A.I. (2015). El sueño de tener una Intranet que funcione como Wikipedia. Dixit, 12, 2-9. https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/288/271
Carbonell Sebarroja, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI: alternativas para la innovación educativa. Octaedro.
Catalani, L., & Feliciati, P. (2018). Wikipedia, le biblioteche e gli archivi / Wikipedia, Libraries and Archives. JLIS.it., 9(3), I-III. https://www.torrossa.com/en/resources/an/4382660
Chaviano, O.G. (2008). Aplicaciones y perspectivas de los estudios métricos de la información (EMI) en la gestión de información y el conocimiento de las organizaciones. Revista AIBDA, 29(1-2), 1-21.
Claes, F., & Deltell, L. (2020). Wikipedia y universidades: trabajo colaborativo en torno a universidades iberoamericanas. Revista de Educación, 389, 243-266. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2020-389-461
Cobo Romaní, C., & Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible: hacia una nueva ecología de la educación. Universitat de Barcelona.
Colomer Rubio, J.C., & Ramos Tolosa, J. (2012). Wikipedia en la encrucijada: luces y sombras en torno a la plataforma de información. Ecléctica: Revista de Estudios Culturales, 1, 115-188.
Cuquet, M., & García San Pedro, M.J. (2019). Percepciones y uso de la Wikipedia en alumnos de educación secundaria. Education in the Knowledge Society, 20, 1-15. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a8
Deltell, L., & Claes, F. (2020). Wikipedia y los museos de la Subdirección General de Bellas Artes. Arte, Individuo y Sociedad, 32(4), 1085-1104. https://dx.doi.org/10.5209/aris.67342
Figuerola, C.G.; Zazo Rodríguez, Á., & Alonso Berrocal, J.L. (2019). La organización automática del conocimiento: la geografía en la Wikipedia. Scire, 25(2), 13-21.
García Rodríguez, A. (2013). Wikipedia como herramienta de aprendizaje en el EEES de la asignatura Colecciones y servicios para usuarios infantiles y juveniles. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/122705/MID_12_158.pdf
Grados Casimiro, Rosa Linda (2020, agosto 31). Testimonio sobre una biblioteca médica durante la pandemia. TLET. Revista para Profesionales de la Información, 10. http://www.revistaotlet.com/perspectivas-linda-grados-testimonio-biblioteca-medica-pandemia/
Jiménez-Pelayo, J. (2009). Wikipedia como vocabulario controlado: ¿está superando el control de autoridades tradicional? El Profesional de la Información, 18(2), 188-201. http://doi.org/10.3145/epi.2009.ene.09
Joorabchi, A., Doherty, C., & Dawson, J. (2020). ‘WP2Cochrana’, a tool linking Wikipedia to the Cochrana Library: Results of a bibliometric analysis evaluating article quality and importance. Health Informatics Journal, 26(3), 1881-1897. https://doi.org/10.1177/1460458219892711
Lerner, J., & Lomi, A. (2018). Knowledge categorization affects popularity and quality of Wikipedia articles. PLoS ONE 13(1), e0190674. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0190674
Lih, A. (2009). The Wikipedia Revolution: How a Bunch of Nobodies Created the World’s Greatest Encyclopedia. Hyperion Books.
Lladós-Masllorens, J., Aibar, E., Meseguer-Artola, A., Minguillón, J. & Lerga Felip, M. (2017). Explaining Teaching Uses of Wikipedia through Faculty Personal and Contextual Features. Online Information Review, 41(5), 728-743. https://doi.org/10.1108/OIR-10-2016-0298
Mederake, N. (2015). Overwriting knowledge: analyzing the dynamics of Wikipedia articles. En Kosem, I., Jakubiček, M., Kallas, J., Krek, S. (Eds.), Electronic lexicography in the 21st century: linking lexical data in the digital age. Proceedings of the eLex 2015 conference, 11-13 August 2015, Herstmonceux Castle, United Kingdom (pp. 327-341). Institute for Applied Slovene Studies.
Medina Rios, D.F., & Pinzón Robles, P. (2015). Desarrollo de competencias académicas utilizando la Wiki en la enseñanza de nivel superior: caso de dos universidades colombianas y sus bibliotecas. Virtualis: Revista de Cultura Digital, (6)12, 1-22.
Meseguer-Artola, A. (2015). Wikipedia en la universidad: una guía de buenas prácticas. Oikonomics: Revista de los Estudios de Economía y Empresa, 3, 59-65.
Meseguer-Artola, A., Aibar, E., Lladós, J., Minguillón, J., & Lerga, M. (2016). Factors that influence the teaching use of Wikipedia in Higher Education. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67, 1224-1232.
Meseguer-Artola, A., Rodríguez-Ardura, I., Ammetller, G., & Rimbau-Gilabert, E. (2020). Academic impact and perceived value of Wikipedia as a primary learning resource in higher education. Profesional de la Información, 29(3), e290329. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.29
Minguillón, J., Lerga, M., Airbag, E., Lladós-Masllorens, J., & Meseguer-Artola, A. (2017). Semi-automatic generation of a corpus of Wikipedia articles on science and technology. Profesional de la Información, 26(5), 995-1004. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.20
Mittermeier, J.C., Roll, U., Matthews, T.J., & Grenyer, R. (2019). A season for all things: Phenological imprints in Wikipedia usage and their relevance to conservation. PLoS Biol 17(3), e3000146. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3000146
Moisset, I. (2017). Cien arquitectas en Wikipedia. Dearq, 20-27. http://dx.doi.org/10.18389/dearq20.2017.02
Moisset, I. (2018). Aprendiendo de Wikipedia. Hábitat y Sociedad, 11, 49-64. http://dx.doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2018.i11.04
Moya del Amor, M.J. (2016). Los ríos temporales en la red: un análisis en la Wikipedia. 3Ciencias.
O’Sullivan, D. (2009). Wikipedia: A New Community of Practice? London: Routledge.
Obregón-Sierra, Á., & González Fernández, N. (2019). Las universitarias en la Wikipedia en español. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, 54, 145-164. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.08
Obregón-Sierra, Á., & González-Fernández, N. (2020a). Wikipedia en las facultades de educación españolas: la visión de los estudiantes universitarios. Alteridad,15(2), 218-228. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.06
Obregón-Sierra, Á., & González-Fernández, N. (2020b). ¿Por qué no editan en la Wikipedia los alumnos universitarios? Trípodos, 46, 13-28.
Oceja, J., & Obregón-Sierra, Á, (2018). Gamifiying Wikipedia? [Conference]. European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2018), Sophia Antipolis, France. www.academic-conferences.org
Perona, J. (2008). Wikipedia (pequeña) de ideas recibidas. Estudios Románticos, 16-17, 827-838.
Programa de Educación Wikipedia. (2010). Casos de estudio: ¿cómo educar usando Wikipedia? Fundación Wikipedia.
Quinny, A., & Elías, C. (2017). Wikipedia y sus relatos colaborativos como indicador de interés ciudadano: Aplicación a la cultura hacker-WikiLeaks. Prisma Social: Revista de Ciencias Sociales, (18), 85-123.
Quinteiro-González, J.M., Martel-Jordán, E., Hernández-Morera, P., Ligero-Fleitas, J.A., & López-Rodríguez, A. (2011). Clasificación de textos en lenguaje natural usando la Wikipedia”. RISTI. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 8(12), 39-52.
Reinoso Peinado, J.A. (2011). Temporal and behavioral patterns in the use of Wikipedia. (Tesis Doctoral), Universidad Rey Juan Carlos, España. BURJC DIGITAL. https://burjcdigital.urjc.es/handle/10115/11380?locale-attribute=es
Revelo-Sánchez, Ó., Collazos-Ordoñez, C.A., & Jiménez-Toledo, J.A. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura”. TecnoLógicas, 21(4), 115-134.
Ricaurte-Quijano, P., & Carli-Álvarez, A. (2016). El proyecto Wiki Learning: Wikipedia como entorno de aprendizaje abierto. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 49(24), 61-69. http://dx.doi.org/10.3916/C49-2016-06
Rigão, M.C., Gustsack, F., & Oliveira, L.R. (2019). Wikipédia: uma experiência de autoria. [Conferencia]. Universidade La Coruña, A Coruña, España. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/23486
Sarasa, A. (2006). Usando la Wikipedia como motivación en el proceso de aprendizaje. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5(2), 443-442.
Selwyn, N., & Gorard, S. (2016). 'Students' use of Wikipedia as an academic resource patterns of use and perceptions of usefulness. The Internet and Higher Education, (28), 28-34.
Smith, D.A. (2020). Situating Wikipedia as a health information resource in various contexts: A scoping review. PLoS ONE 15(2), e0228786. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0228786
Soler-Adillon, J., Pavlovic, D., & Freixa, P. (2018). Wikipedia en la Universidad: cambios en la percepción de valor con la creación de contenidos. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 54(26), 39-48. https://doi.org/10.3916/C54-2018-04
Staub, T., & Hodel, T. (2016). Wikipedia vs. Academia: An Investigation into the Role of the Internet in Education, with a Special Focus on Wikipedia. Universal Journal of Educational Research, 4(2), 349-354. http://doi.org/10.13189/ujer.2016.040205
Tarango, J., Ascencio Baca, G., Romo-González, J.R., & Gutiérrez Balderrama, J.P. (2017). Tendencias de información en la categoría de Artículos Destacados de Wikipedia: una perspectiva sobre la obsolescencia en los contenidos virtuales y de libre acceso. Anales de Documentación, 20(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.20.1.259721
Tohidinasab, F., & Jamali, H.R. (2013). Why and where Wikipedia is cited in journal articles? J Scientometric Res., 2(3), 231-238. http://doi.org/10.4103/2320-0057.135415
Tramullas, J. (2015). Wikipedia como objeto de investigación. Anuario ThinkEPI, (9), 223-226.
Tramullas, J. (2020). Competencias informacionales básicas y uso de Wikipedia en entornos educativos. https://core.ac.uk
Tramullas, J. (2016). Competencias informacionales básicas y uso de Wikipedia en entornos educativos. Revista de Gestión de la Innovación en Educación Superior, 1(1), 79-95.
Velázquez, C., Cagnina, L.C., & Errecalde, M.L. (2017). Sobre la factibilidad del soporte factual externo como métrica de calidad para Wikipedia. Procesamiento del Lenguaje Natural, (58), 93-100.
Vivaldi, J., & Rodríguez, H. (2011). Extracting terminology from Wikipedia: extracción de terminología a partir de la Wikipedia. Procesamiento del Lenguaje Natural, (47), 65-73.
Zanotti, A., & Magallanes Udovicich, M.L. (2019). Wikipedia y ciencias sociales: acceso libre al conocimiento en campos especializados. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 9(16), 1-16.
Zazo Rodríguez, Á.F., Figuerola, C.G., & Alonso Berrocal, J.L. (2015). Edición de contenidos en un entorno colaborativo: el caso de la Wikipedia en español. Scire, 21(2), 57-67.