Abstract
The purpose of this article is to present the didactic methodology used for the creation of author’s authority catalogs in the cataloging courses of the School of Librarianship and Information Sciences of the University of Costa Rica. The main didactic materials created for the courses are shown, as well as the importance of using the ludic methodology. The foregoing was developed to teach the creation of access points for individuals, families and corporate entities applying the RDA, in addition to the creation of authority catalogs as a means of standardizing these access points. The methodology used was based on quantitative research of descriptive scope in which an online questionnaire was carried out in order to analyze the perception of the students of the BI-2003 Cataloging II course, regarding the use of didactic tools for the preparation of author’s authority catalogs and ludic methodology as a learning method. As part of the conclusions, it was established that one of the main findings of this research is that the didactic tools created for the elaboration of authority catalogs, as well as the ludic strategy, favor the understanding and application of practical exercises, in which they have the possibility of working with current regulations.
References
Ajenjo-Bullón, X., & Hernández-Carrascal, F. (2019). Henriette Avram (1919-2006): el formato MARC y su repercusión en España. Anuario ThinkEPI, 13, 1-10.
Aguzzi Fallas, M. (s.f.). Docencia Universitaria: un asunto de intelecto y de cuerpo. Universidad de Costa Rica.
Biblioteca del Congreso de Estados Unidos (2015). ¿Qué es un registro MARC y porqué es importante? Biblioteca del Congreso de Estados Unidos. https://www.loc.gov/marc/umbspa/um01a06.html#part2
Buizza, P. (2004). Bibliographic control and authority control from Paris principles to the present”. Cataloging & Classification Quarterly, 38, 117-133. https://doi.org/10.1300/J104v38n03_11
Campos Herrera, A. (2007). Las reglas angloamericanas de catalogación y la norma ISO 690 - 1 y 2. Revista Cubana de información en ciencias médicas, 16(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000800010
Díaz Barriga, F., & Hernández Rojas, G. (1998). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill.
Escolano Rodríguez, E. (2016). RDA e ISBD: historia de una relación. Información, Cultura y Sociedad, (35), 147–164. https://www.redalyc.org/pdf/2630/263048647009.pdf
Garzón-Farinós, F., & Peset, F. (2017). Normativas interoperables sobre control de autoridades para bibliotecas digitales semánticas. Investigación Bibliotecológica, 32(76), 167-188. http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58018
Gili Sampol, E. (2017). Catalogación con RDA: Relaciones en RDA. Universitat de les Illes Balears.
International Federation of Library Associations and Institutions. (2004). Directrices para registros de autoridad y referencias. IFLA. https://archive.ifla.org/VII/s13/garr/garr-es.pdf
International Federation of Library Associations and Institutions. (2004). Requisitos Funcionales de los Registros Bibliográficos. IFLA. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/cataloguing/frbr/frbr-es.pdf
Joint Steering Committee for Development of RDA. (2016). RDA: Recursos, Descripción y Acceso. Rojas Eberhard Editores.
Latorre, A. (2005). La investigación acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.
Ortiz Ocaña, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. Ediciones de la Universidad del Magdalena.
Sánchez, G. (2010). Las estrategias de aprendizaje a través del componente lúdico. MarcoELE, (11), 1-68.
Sánchez Hernández, N. (2020). Propuesta de un catálogo de autoridad para literatos mexicanos aplicando FRAD y RDA. En F. F. Martínez Arellano, S. M. Salgado Ruelas, y P. De la Rosa Valgañón, (Eds.), Organización de la información con RDA: su presencia en los catálogos de bibliotecas de América Latina (pp. 208-224). UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliográficas.
Santana Chavarría, E., & Vargas Sesma, G. (2020). La aplicación de RDA en la Biblioteca Nacional de México: avances, retos y desafíos. En F. F. Martínez Arellano, S. M. Salgado Ruelas, y P. De la Rosa Valgañón, (Eds.), Organización de la información con RDA: su presencia en los catálogos de bibliotecas de América Latina (pp. 285-305). UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliográficas.
Silva Ballesteros, B. J., Castelo Villaescusa, L. F., Morales Ledgard, N., & Echeverría López, H. A. (2022). Pandemia y educación virtual, perspectivas de los estudiantes de la LEPRI. Revista de Educación y Pedagogía en Latinoamérica, 4(1), 21-31.
Ulate, I., & Vargas, E. (2019). Metodología para elaborar una tesis. EUNED.
Villalobos, L. R. (2019). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. EUNED.