Abstract
The growth of the need for reliable information has led scientific journals to position themselves as reliable information media, which entails a need for the professionalization of this work that guarantees the reliability and rigor of this. The objective of this manuscript was to identify the training needs of the professionals in charge of the editorial management of the scientific journals of the University of Costa Rica. The research was carried out from January 2019 to June 2020, through a descriptive qualitative approach, with qualitative collection techniques. The editors and directors of the main journals positioned in the first ten places of the UCR index ranking (November 4th, 2019) were interviewed, a semi-structured interview was used with questions related to the identification of attitudes, skills, knowledge, training needs and the context in which they are developed, these represent the categories of analysis used for the processing of information. The main results shows that, training needs in topics related to the processes were highlighted, administrative issues related to journals, fundamentals of editorial management, technological tools and the positioning of journals; in addition, the short working hours that the editors of UCR magazines have were evidenced. It is concluded that it is imperative that the UCR meets these training needs, in addition to strengthening these means of disseminating knowledge and that the opportunity to offer a continuous training program or a specialty in editorial management be analyzed.
References
Abadal, E. (Ed). (2016). Revistas científicas: Situación actual y retos del futuro. Universitat de Barcelona. https://digital.csic.es/bitstream/10261/162951/1/Libro-revistas.pdf
Abadal, E., Borrego, A., y Serra Pérez, S. (2012). Mercado laboral de profesionales de la información: evolución de la oferta y de los perfiles ocupacionales. bid: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 29. http://bid.ub.edu/29/pdf/abadal2.pdf
Aparicio, A. Banzato, G. y Liberatore, G. (2016). Manual de gestión editorial de revistas científicas de ciencias sociales y humanas: Buenas prácticas y criterios de calidad. CLACSO. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.482/pm.482.pdf
Aréchaga, J. (2012). The International Journal of Developmental Biology. En: Manual de buenas prácticas en edición científica (pp. 21-25). FECYT.
Cabrera, M. y Saraiva Cruz, I. (2021). Principales problemáticas de las publicaciones científicas: un análisis en perspectiva latinoamericana. e-Ciencias de la Información, 12(1). https://doi.org/10.15517/eci.v12i1.46145
Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información [EBCI]. (2019). Plan de estudios de la licenciatura en Bibliotecología y Ciencias de la información. https://ebci.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2021/05/BI-5010_Industria-Editorial-y-de-Contenidos_ICiclo2021.pdf
Fava Bolaños, S. y Varela Briceño, M. (2020). Portafolio de cursos sobre el proceso de gestión editorial en las revistas científicas para la formación continua de las personas profesionales en Bibliotecología, dirigido a la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información de la Universidad de Costa Rica [Tesis de licenciatura, Universidad de Costa Rica]. Repositorio SIBDI. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/handle/123456789/16691
Gilmet, A.L. (2020). Participación de bibliotecólogos en la edición científica en Uruguay. Informatio, 25(2), 143-162. https://informatio.fic.edu.uy/index.php/informatio/article/view/248/301
Gregorio-Chaviano, O. (2018). Evaluación y clasificación de revistas científicas: Reflexiones en torno a retos y perspectivas para Latinoamérica. Revista Lasallista de Investigación, 15(1), 166-179. http://www.scielo.org.co/pdf/rlsi/v15n1/1794-4449-rlsi-15-01-166.pdf
Maltrás Barba, B. (2003). Los indicadores bibliométricos: Fundamentos y aplicación al análisis de la ciencia. Ediciones Trea. https://drive.google.com/file/d/1cm2DkyRywHt1d7zqyLfwBOxFaIuwOt3x/view
Navas-Fernández, M. (2021). Las revistas en acceso abierto : el viejo nuevo camino. Blok de bid. https://www.ub.edu/blokdebid/es/print/1137
Oficina de Recursos Humanos de la Universidad de Costa Rica [ORH]. (2020). Manual descriptivo de clases y cargos. https://orh.ucr.ac.cr/transparencia/manual-descriptivo-de-clases-y-cargos/
Rodríguez Yunta, L. y Tejada Artigas, C.M. (2013). El editor técnico: un perfil necesario para la profesionalización de la edición de revistas científicas en el entorno digital. Anales de Documentación, 16(2), 1-9. http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.16.2.176391
Rozemblum, C., Unzurrunzaga, C., Banzato, G. y Pucacco, C. (2015). Calidad editorial y calidad científica en los parámetros para la inclusión de revistas científicas en bases de datos en Acceso Abierto y comerciales. Palabra Clave (La Plata), 4(2), 64-80. http://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCv4n2a01
Sánchez-Tarragó, N., Caballero-Rivero, A., Trzesniak, P., Deroy, D., Macedo dos Santos, R. y Fernández-Molina, J.C. (2016). Las revistas científicas en América Latina hacia el camino del acceso abierto: un diagnóstico de políticas y estrategias editoriales. Transinformação, 28(2), 159-172. https://www.redalyc.org/journal/3843/384354428003/html/
Suárez, J.C.(2015). ¿En qué consiste el “open access”? o acceso abierto de contenidos?. Revista La Propiedad Inmaterial, (20), 119-134. https://www.researchgate.net/publication/287148766_En_que_consiste_el_open_access_o_acceso_abierto_de_contenidos
Tarango, J., Machín Mastromatteo, J. D. y Romo González, J. R. (2017). Perfil y competencias de los profesionales de la información como gestores de la producción y comunicación científica. En: Gestión de la producción científica en instituciones de conocimiento (pp. 93-128). Alfagrama Ediciones. [Recuperado de e-libro]
Tobón, S. (2004). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. ECOE. https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S.-Formacion-basada-en-competencias.pdf
Tobón, S. (2006). Aspectos Básicos de la Formación Basada en Competencias. Proyecto Mesesup. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/Aspectos-basicos-de-la-formacion-basada-en-competencias.pdf
Universidad de Antioquia. (2017). Especialización en Edición de Publicaciones. goo.gl/vinmMc
Vargas Leyva, M.R. (2008). Diseño Curricular por Competencias. Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Ingeniería. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/182548/libro_diseno_curricular-por-competencias_anfei.pdf
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Melissa Varela-Briceño