e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Continuous training in the technical processing of information in the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Anexo 1 (Español (España))

Keywords

Complementary education, University extension, Training in library science, Cataloging.
Educación complementaria, Extensión universitaria, Formación en bibliotecología, Catalogación.
Educação Complementar, Extensão Universitária, Formação em Biblioteconomia, Catalogação.

How to Cite

Briceño Alvarez, I., & Rodríguez Calvo, D. (2023). Continuous training in the technical processing of information in the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica. E-Ciencias De La Información, 13(2). https://doi.org/10.15517/eci.v13i2.53077

Abstract

This study describes the continuous training process in technical information processing of the training courses in the subject of technical information processing that were offered by the School of Library and Information Sciences (EBCI) of the University of Costa Rich (UCR). The purpose of this study is to analyze the impact that these courses had on librarianship professionals and what was the evolution and methodological didactic approach of the same. The focus of this research is qualitative and descriptive, for which a questionnaire provided by the Vice Rector for Social Action of the UCR was used as an evaluation instrument, in which aspects associated with the methodology and didactic resources used were evaluated, the practical exercises developed, and the application of the knowledge acquired to the workplace. The study's population was of 432 people made up of library professionals from the Ministry of Public Education, other state institutions, as well as private institutions. The main conclusion that was reached was that the EBCI continues to promote the development of projects that make it possible to provide ongoing training programs to professionals who have already graduated, not only in the subject of technical processes, but also in other areas, considering the thematic trends that are emerging in the discipline.

https://doi.org/10.15517/eci.v13i2.53077
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez Álvarez, M. Y. (2021). Nuevas formas y estrategias de la didáctica en la enseñanza de la Bibliotecología y la Archivística. En J. Ríos Ortega (Ed.), El papel de la creatividad en la enseñanza y el aprendizaje de la Bibliotecología y Ciencias de la Información (1-29). Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.

Álvarez Rojo, V. y Romero Rodríguez, S. (2007). Formación basada en competencias para los profesionales de la Orientación. Educación, XX1(10), 15-37. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70601003

Bianchini, C. y Guerrini, M. (2015). RDA: Resource Description and Access. El nuevo estándar de metadatos y descubrimiento de recursos en la era digital. Información, Cultura y Sociedad, 33, 97-103.

Centro de Investigación y Capacitación Administración Pública de la Universidad de Costa Rica. (2022). Programa de educación continua. https://cicap.ucr.ac.cr/web/educacion-continua/?ModPagespeed=off

Espino Rivera, M. (2003). Estrategias de enseñanza para la catalogación en la educación bibliotecológica en México [Tesis de maestría en bibliotecología y estudios de la información, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio TESIUNAM. https://tesiunam.dgb.unam.mx/F/D1CN8JNBGPAL3BVLXLHA6PVVFQJT6V22L9N12M5PPQKIR21H64-28468?func=full-set-set&set_number=086710&set_entry=000001&format=999

Garduño Vera, R. y Cabral Vargas, B. (2008). Módulo I: control bibliográfico y normalización de la información: material didáctico para el aprendizaje a distancia. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras.

Hansson, J. (2006). Knowledge organization from an institutional point of view: Implications for theoretical & practical development. Progressive Librarian, (27), 31-43.

Ibáñez Marmolejo, M. (2008). Los objetos de aprendizaje en la enseñanza bibliotecológica: una propuesta metodológica para aplicarse en la Licenciatura de la modalidad a distancia de la ENBA [Tesis de maestría en bibliotecología y estudios de la información, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio TESIUNAM. http://132.248.9.195/ptd2009/enero/0638144/Index.html

Izquierdo García, B. y Schuster Fonseca, J. (1997) La educación continua, una alternativa para la formación de los recursos humanos. Revista Ciencia Administrativa.

Morales Roldán, M. y Marín Marín, O. C. (2011). La formación continua en las unidades de información: el caso de la Biblioteca José Figueres Ferrer del Instituto Tecnológico de Costa Rica (ITCR). E-Ciencias de la Información, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.1205

Osuna Alarcón, M. R. (2015). Enseñanza y formación en RDA. Boletín ANABAD, (2), 231-252.

Pagaza García, R. (1996). Acerca de la enseñanza de la catalogación de materiales no libro. Bibliotecas y archivos.

Quintana Tejera, L. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.

Rico Bocanegra, M. (2020). La idea del concepto de enseñanza para los docentes de Bibliotecología en cinco países de Latinoamérica: un acercamiento. En M. A. Rendon Rojas (Ed.), Hacia una escuela del pensamiento iberoamericana de la Ciencia de la Información Documental (pp. 209-226). Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.

Ríos Ortega, J. (2006). La teoría en la educación bibliotecológica: directrices básicas para su enseñanza. Investigación Bibliotecológica, 21(42), 109-142.

Tillett, B. (2003). ¿Qué es FRBR?: un modelo conceptual del universo bibliográfico. Technicalities, 25(5).

Vásquez Rizo, F. E. y Gabalán Coello, J. (2015). Información y ventaja competitiva: Coexistencia exitosa en las organizaciones de vanguardia. El profesional de la información, 24(2), 149-156.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Iria Briceño Alvarez, Desiree Rodríguez Calvo

Downloads

Download data is not yet available.