e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Preparation of teachers for training in research in the Library and Information Science School of the University of Costa Rica
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

university teaching
Library Science teaching
Library Science investigation
investigation methods
Library Science pensum
docencia universitaria
Enseñanza bibliotecológica
Investigación bibliotecológica
Métodos de investigación
Pensum académico

How to Cite

Córdoba González, S., & Flores de la Fuente, M. L. (2011). Preparation of teachers for training in research in the Library and Information Science School of the University of Costa Rica. E-Ciencias De La Información, 1(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/eci.v1i2.542

Abstract

This article belongs to partial results obtained in a study that is performed by Escuela de Bibliotecología de la Universidad de Costa Rica. In this part it's intended to show the prevailing situation regarding the formation in investigation that the students receive, based on the analysis of the class programs and the current study plans, in graduate and post-graduate degree. For that, were analyzed the classes' programs from the curses: documental investigation techniques, assisted investigation, investigative methodology and investigation methods, bibliometry and infometry, so as the professional training that the teachers have and their opinions and thoughts left in interviews that were later discussed in a focal group. The investigation was done in the years of 2007 and 2008; the teachers that were chosen ( 10 in total) gave the classes specified above in the five years earlier from that period (2002-2006). Complementary, it was analyzed the relation between teachers and the organs linked to the organizational instances in charge of the investigation and finally they were add a series of content and style conclusions corresponding to the aspects pointed out before.
https://doi.org/10.15517/eci.v1i2.542
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Almeida Júnior, O.F. de. (2005). Sobre os Métodos e as Técnicas de Pesquisa: reflexões. En: Valentim, M.L. Métodos cualitativos de pesquisa em Ciencia da Informação. São Paulo: Polis, p. 161-171.

Añorve, M. (1995). La difusión y control de las investigaciones y proyectos en curso en bibliotecología y disciplinas afines en América Latina y el Caribe: la base de datos ICBALC. Investigación Bibliotecológica, 9(19):58-73.

Añorve, M., Córdoba, S. (2000). Proyecto para la constitución de ICBALC en red de cooperación iberoamericana y caribeña ICBICIAC. Actas del V Encuentro de EDIBCIC (5: Granada: 2000). Granada: Universidad de Granada, p. 306-317.

Córdoba, S. (1997). El profesor de las escuelas de bibliotecología como agente de cambio en la proparación del profesional de la información. Revista AIBDA, 18(1):3-13, Ene-Jun.

Córdoba, S. (2005). El aporte de la base de datos Infobila a la bibliotecología costarricense. Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, 19(1-2):35-43, Ene-Dic.

Corzo, O. (2002). Investigación bibliotecológica universitaria en el Perú. In: Encuentro de Investigadores y Docentes del Perú en el Área de Bibliotecología y Ciencias de la Información, Lima (Perú), 19 - 20 Noviembre 2002. [Conference Paper Disponible en: http://eprints.rclis.org/14341/, consultado el 24 febrero 2009.

Delgado López-Cózar, E. (2001) ¿Por qué enseñar métodos de investigación en las Facultades de Biblioteconomía y Documentación? Anales de Documentación, n. 4: 51-71. Disponible en: http://revistas.um.es/analesdoc/article/viewFile/2391/2381, consultado el 23 febrero, 2010.

Guimaraes, S. D. (2004). Pesquisa colaborativa. Ciência da Informação, 33(1), Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100008&lng=en&nrm=iso, consultado el 3 febrero, 2010.

Harper, M. (1997). Veinte años de la fundación de la Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información de la Universidad Nacional 1977-1997. Bibliotecas: Boletín de la Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información de la Universidad Nacional, v. 15(1):1-8.

Hernández Salazar, P. (2006). La investigación bibliotecológica en América Latina: análisis de su desarrollo, Investigación Bibliotecológica, No. 041: 107-140, Julio.

Madrigal Vargas, Y. y Núñez Picado, A. (2003). Análisis del uso de información en los TFG de la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información de la Universidad de Costa Rica (1990-1999) y su relación con el uso de las fuentes de información nacionales registradas en la base de datos Infobila. (Tesis de Licenciatura). San José, C.R.: Universidad de Costa Rica, Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, 2003.

Moya-Anegón, F. de (2008). “Situación delicada pero futuro optimista” (Prólogo). Anuario ThinkEPI, pp. 9-11.

Ramírez Leyva, E. M. (2000). La Educación y la investigación bibliotecológica en México. Métodos de Información (MEI), vol. 7, n. 40, pp. 54-60. Disponible en: http://eprints.rclis.org/886/, consultado el 23 febrero 2009.

Ramírez, E. (2005). INFOBILA para la investigación. La investigación para INFOBILA. En: Martínez, F. y Calva, J. Seminario INFOBILA como apoyo a la investigación y educación bibliotecológica en América Latina y el Caribe: memoria, 16, 17 y 18 de marzo de 2005. México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas, p. 396-418.

Ramírez, E., Añorve, M., Graniel, M.R., comp. (1999). Reunión de investigadores y educadores de Iberoamérica y el Caribe en el Área de Bibliotecología y Ciencia de la Información. México: UNAM, CUIB.

Rodrigues, M.E.F. (2004). A dimensão investigativa para o exercício profissional em Ciência da Informação. En: Valentim, M.L. Atuação profissional na área de informação. São Paulo: Polis, pp. 151-166.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.