Abstract
Knowledge management is a fundamental process for organizations as it allows maximizing intellectual capital, thus enhancing innovation and improving competitiveness. In higher education institutions, knowledge management is fundamental in promoting academic excellence, even more considering the context variability in which these organizations are immersed. Therefore, the objective of this article is to describe the dynamics of knowledge management in higher education institutions (HEI) in the Colombian context. For this purpose, a documentary review was developed within one specialized database following a qualitative perspective and a hermeneutic approach. To orientate the collection of information, it was stablished an eight (8) years range search algorithm composed of key words. As relevant results, it was evident the importance of research as an articulating element of any knowledge management model in higher education, as well as the added value generated by the dissemination of this asset. Finally, it is discussed the importance of the consolidation of knowledge transfer processes inside higher education institutions to promote the democratization of knowledge with the communities of interest.
References
Acevedo-Correa, Y., Valencia-Arias, A., Bran-Piedrahita, L., Gómez-Molina, S., y Arias-Arciniegas, C. (2019). Alternativas para modelos de gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 27(3), 410-420. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052019000300410.
Acevedo-Correa, Y., Aristizábal-Botero, C. A., Valencia-Arias, A., y Bran-Piedrahita, L. (2020). Formulación de modelos de gestión del conocimiento aplicados al contexto de instituciones de educación superior. Información Tecnológica, 31(1), 103-112. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100103
Ale, M. A., Toledo, C. M., Chiotti, O., & Galli, M. R. (2014). A conceptual model and technological support for organizational knowledge management. Science of Computer Programming, 95(1), 73-92. https://doi.org/10.1016/j.scico.2013.12.012
Alfaro, G. G., y Alfaro, V. G. (2012) Modelo de gestión del conocimiento para la pequeña y mediana empresa. Sotavento M.B.A, 20, 8-21. https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/sotavento/article/view/3347/2997
Alzate, F. A., y Jaramillo, A. (2015). La gestión del conocimiento un desafío para las instituciones educativas en Colombia: emergencias y tensiones desde la teoría del capital intelectual. Revista Gestión de la Educación, 5(2), 137-150. http://dx.doi.org/10.15517/rge.v5i2.19974
Arrieta-Reales, N., Gaviria-García, G. G., y Consuegra-Machado, J. R. (2017). Papel del capital intelectual en la calidad de las Instituciones de Educación Superior en Colombia. Educación Y Educadores, 20(3), 419-433. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.3.5
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales (3ra ed.). Ed. Pearson.
Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
Cárcamo, H. (2005). Hermenéutica y Análisis Cualitativo. Cinta De Moebio. Revista De Epistemología De Ciencias Sociales, 23. https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/26081
Chung, V. M., y Espinoza, J. L. (2020). Efecto mediador de la cultura organizacional en la relación entre el liderazgo transformacional y la gestión del conocimiento. Revista Científica Institucional Tzhoecoen, 12(3), 360-370. https://doi.org/10.26495/tzh.v12i3.1333
Dalkir, K. (2005). Knowledge Management in Theory and Practice. Elsevier Inc.
Escorcia, J., y Barros, D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior. Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 83-97. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235
Escrivão, G., & Silva, S. L. (2019). Knowledge management maturity models: identification of gaps and improvement proposal. Gestão & Produção, 26(3), e3890. https://doi.org/10.1590/0104-530X3890-19
Garza, J. P., Gordillo, N. F., y Cardona, L. (2020) La investigación como eje articulador de la gestión del conocimiento en universidades. Sinergias Educativas, 5(2), 342-360. https://doi.org/10.37954/se.v5i2.141
González-Campo, C. H., García-Solarte, M., y Murillo-Vargas, G. (2020). Efecto de los estilos de liderazgo en la gestión del conocimiento en las instituciones de educación superior. Revista Prisma Social, (31), 283-303. https://revistaprismasocial.es/article/view/3902
González, G. A. (2018). Cultura investigativa como elemento relevante en la transformación educativa. Revista UNIMAR, 36(2), 77-88. https://doi.org/10.31948/unimar36-2.art5
González-Roys, G. A. (2022). Gerencia de la investigación y del conocimiento en las universidades colombianas: algunas reflexiones. Revista de Ciencias Sociales, 28(1), 187-201. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i1.37684
Hadad, S. (2017). Knowledge Economy: Characteristics and Dimensions. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 5(2), 203–225. https://www.managementdynamics.ro/index.php/journal/article/view/211
Hajric, E. (2018). Knowledge Management. A Theoretical and Practical Guide for Knowledge Management in Your Organization. https://helpjuice.com/pdfs/Knowledge_Management_A_Theoretical_And_Practical_Guide_Emil_Hajric(PDF).pdf
Hermida, J., y Quintana, L. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. Perspectivas En Psicología, 16(2), 73-80. http://perspectivas.mdp.edu.ar/revista/index.php/pep/article/view/469
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ed. McGraw-Hill.
King, W.R. (2009). Knowledge Management and Organizational Learning. En: King, W. (Eds.) Knowledge Management and Organizational Learning. Annals of Information Systems, vol 4. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0011-1_1
Laal, M. (2011). Knowledge management in higher education. Procedia Computer Science, 3, 544-549. http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2010.12.090
Martínez, J., y Garcés, J. (2021). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: actores y objetivos. Dictamen Libre, (29), 51-57. https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.29.7856
Mota, D. A. R., & Targino, M. das G. (2013). Modelos de gestão do conhecimento em micro e pequenas empresas. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, 7. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2013.v7esp.11.p166
Mendoza-Ripaz, R. L. (2021) La Gestión del Conocimiento en la Educación. Polo del Conocimiento, 6(11), 71-88. https://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i11.3255
Milla-Calderón, L. E., Martelo-Gómez, R. J., y Peña-Pertuz, M. (2018). Gestión del conocimiento para la difusión de producción intelectual en la educación universitaria. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 290–303. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2569
Naranjo P, S., González, D. L., y Rodríguez M, J. (2016). El reto de la gestión del conocimiento en las instituciones de educación superior colombianas. Folios, 2(44), 151-164. https://doi.org/10.17227/01234870.44folios151.164
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (1996). The Knowledge-based Economy. https://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=OCDE/GD%2896%29102&docLanguage=En
Ortíz, J. J. (2017). Modelo de gestión del conocimiento para las instituciones de educación superior (IES) en Colombia. Ed. Universidad Libre. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/11015
Prada, E. (2008). Los insumos visibles de decisión: datos, información y conocimiento. Anales de Documentación, 11, 183-196. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/24881/24191
Raj Adhikari, D. (2010) Knowledge management in academic institutions. International Journal of Educational Management, 24(2), 94-104. https://doi.org/10.1108/09513541011020918
Rojas, R. S., y Torres, C. L. (2017). La gestión del conocimiento basado en la teoría de Nonaka y Takeuchi. INNOVA Research Journal, 2(4), 30-37. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n4.2017.147
Tamayo, A. A. (2020). La gestión del conocimiento en los procesos de calidad de la educación superior. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(3), 1-15. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684
Torres, K., y Lamenta, P. (2015). La gestión del conocimiento y los sistemas de información en las organizaciones. Negotium, 11(32), 3-20. http://revistanegotium.org/pdf/32/art1.pdf
Urrego-Estrada, G. A., Gutiérrez-Ossa, J. A., y Jurado-Zambrano, D. A. (2021). Gestión del conocimiento en las Instituciones de Educación Superior para la apropiación social del conocimiento. Pensamiento Y Acción, 31, 27–51. https://doi.org/10.19053/01201190.n31.2021.12492
Wessels, B., Finn, R. L., Wadhwa, K., Sveinsdottir, T., Bigagli, L., Nativi, S., & Noorman, M. (2017). Defining a “knowledge society”. En Open Data and the Knowledge Society (pp. 25–44). Amsterdam University Press. http://www.jstor.org/stable/j.ctt1pk3jhq.6
Yáber, G., Chaves, A., & Csoban, E. (2018). Governance, leadership and management model in higher education institutions applied to the curricular innovation. RAN - Revista Academia & Negocios, 4(1), 53-64. https://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/2885
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Adriana Yeicy Chaparro Prieto, Iván Ricardo Perdomo Vargas