Abstract
This research focuses on the implementation of the RDA cataloging standard in the National Library System (SINABI) and the State University Higher Education Library System (SIBESE) of Costa Rica. Using a qualitative and descriptive approach, which included literature reviews and surveys of key personnel from cataloging centers, the progress and challenges in the adoption of RDA were evaluated. The results show a notable commitment on the part of these institutions to update and adapt to new standards, despite limitations in technological and human resources. The implementation of RDA has made significant progress in training staff and updating cataloging policies, although it still faces challenges related to technological infrastructure and resistance to change. As libraries continue to modernize, full adoption of RDA is expected to significantly improve the quality of bibliographic description and information access in Costa Rican library systems. This diagnosis highlights the importance of a collaborative and adaptive approach in the implementation of international cataloging standards, adapting to the specific needs and available resources of each institution. It was concluded that the implementation of the RDA in Costa Rica is an evolving process, seeking to improve the quality of the bibliographic description and access to information.
References
Asociación de Estados Iberoamericanos para el Desarrollo de las Bibliotecas Nacionales de Iberoamérica. (2018). Comunicar la creación y conformación del Comité de Trabajo RDA para América Latina. ABINIA.
Biblioteca del Congreso. (15 de mayo de 2015). ¿Qué es un registro MARC y por qué es importante?. Library of Congress Help Desk. https://www.loc.gov/marc/umbspa/um01a06.html
Biblioteca Nacional de España. (2023). RDA. https://www.bne.es/es/servicios/servicios-para-bibliotecarios/rda
Briceño-Álvarez, I. y Rodríguez-Calvo, D. (2023). Formación continua en el procesamiento técnico de la información en la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información de la Universidad de Costa Rica. e-Ciencias de la Información, 13(2). https://doi.org/10.15517/eci.v13i2.53077
Fernández Calvo, V. (2023). RDA qué es. EUROINNOVA. https://www.euroinnova.cr/blog/rda-que-es#:~:text=El%20objetivo%20de%20la%20RDA,vez%20m%C3%A1s%20tecnol%C3%B3gico%20y%20digital
International Federation of Library Associations and Institutions. (2004). Requisitos Funcionales de los Registros Bibliográficos: Informe Final. IFLA
Izaguirre Cedeño, M. (29 de julio de 2009). Profesionales en bibliotecología reciben capacitación en la UCR. Universidad de Costa Rica. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2009/07/29/profesionales-en-bibliotecologia-reciben-capacitacion-en-la-ucr.html
Galeffi, A., & Sardo, L. (2016). Cataloguing, a necessary evil: critical aspects of RDA. JLIS.it, 7, 163-197.
Garzón-Farinós, F., y Pest, F. (2016). Normativas interoperables sobre el control de autoridades para bibliotecas digitales semánticas. Investigación bibliotecológica, 32(76), 167-188. http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.76.58018
Martínez Arellano, F. F., Santana Chavarría, E., & de la Rosa Valgañon, P. (2017). Implementación de las RDA en la Universidad Nacional Autónoma de México. Palabra Clave, 6(2). https://doi.org/10.24215/PCe019
Osuna Alarcón, M. (2015). Enseñanza y formación en RDA. Boletín ANABAD. LXV (2).
Quiroz Ubierna, A. (2017). Impacto de las RDA en Chile: escenario complejo y adaptación al cambio. IFLA.
Real Academia Española. (2023). Definición: Normalización. https://dpej.rae.es/lema/normalizaci%C3%B3n
Riva, P., Le Boeuf, P. y Zumer, M. (2017). IFLA Library Reference Model: A Conceptual Model for Bibliographic Information. IFLA
Salta, G. (2021). La implementación de RDA en la Argentina: Implicancias en las prácticas de organización de la información seguidas por las bibliotecas. Información, cultura y sociedad, 45.
Tillett, B. B. (2005). What is FRBR? A conceptual model for the bibliographic universe. The Australian Library Journal, 54(1), 24-30.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Iria Briceño Alvarez, Desiree Rodríguez-Calvo, Helga Ocampo-Bermúdez, Oscar Cruz-Hidalgo, Fabiola Marín-Soto, Ginnette Guillén-Jiménez