Abstract
The purpose of this article is to describe the work done at the Trabajo Comunal Universitario (TCU) project called Adult Literacy at the Bajo Tejares community in San Juan, San Ramon. Besides teaching how to read and write to adolescents and senior citizens, this project offers the posibility of a cultural discussion since it tries to develop a social conciousness in the TCU students. In addition, the project helps communities identify their problems and find solutions to those problems as well as sensitize students to continue giving back to their communities. Moreover, this project tries to meet the needs communties have in order to help those sectors with urgent needs. Finally, the project offers its beneficiaries an oportunity to continue their studies and better their quality of life.References
Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.
Alvarez, B. (2002). Asesoramiento para facilitadores de diversos programas educativos para jóvenes y adultos. San José, Costa Rica : Ministerio de Educación Pública.
Arellano, (1992). El Lenguaje Integral: una alternativa para la educación. Mérida : Editorial Venezolana.
Aviles, J. (2004). Informe técnico valoración de las condiciones actuales observadas en el sector donde se ubica el precario Bajo Tejares. San Ramón, Alajuela : Municipalidad de San Ramón.
Calvo, A. y otros (2009). Diagnóstico sobre la situación habitacional de las familias de Bajo Tejares. San Ramón. Alajuela : Adrian Calvo y otros.
Castro, M.I. (2009). Procesos de acercamiento entre la comunidad de Bajo Tejares y los estudiantes de la Sede de Occidente. San Ramón, Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente : Comunicación personal, 20 de enero.
Córdoba, R.(2011). Celebración del día Internacional de la Alfabetización de adultos. Liceo Julián Volio Llorente. 8 de setiembre.
Echavarría, T.(1966). Historia y geografía del Cantón de San Ramón. San José, Costa Rica : Imprenta Nacional.
Delgado, I.(2002). Asentamiento de viviendas de interés social en San Ramón: Proyecto final de graduación. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica, Facultad de Ingeniería, Escuela de Arquitectura.
Freire, P. (2002). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires : Siglo Veintiuno Editores.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2008). Censo Nacional de población. San José, Costa Rica: INEC.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2001). IX Censo Nacional de población y V de vivienda del 2000: resultados generales. San José, Costa Rica : INEC.
Ministerio de Educación Pública.(2002). Plan Estratégico para disminuir el analfabetismo en los cantones del país con mayor cantidad de población iletrada. San José, Costa : Ministerio de Educación Pública.
Palma, C.(2000). Informe de labores Sección de Extensión Cultural, Coordinación de Acción Social. San Ramón, Alajuela : Sede de Occidente.
Universidad de Costa Rica. Reglamento de Trabajo Comunal Universitario. Recuperado en http://accionsocial.ucr.ac.cr/c/document_library/ consultado el 20 de setiembre 2012.
http://www.constitucion.org/cons/costa_rica.htm version Web 2002