Revista Educación ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Crisis in Music Education Resulting from the Demise of Educational Institutions
PDF
HTML

Palabras clave

Educational Systems
Educational Institutions
Music Education
Cultural Policy and Planning
Comparative Education
Sistema educativo
Establecimientos de enseñanza
Educación musical
Política y planificación de la cultura
Educación comparada

Cómo citar

Angel-Alvarado, R. (2019). The Crisis in Music Education Resulting from the Demise of Educational Institutions. Revista Educación, 44(1), 598–611. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39188

Resumen

Educational institutions currently face a crisis due to various factors that cast doubt on essential principles of equity and quality. This study reviews value chains in educational institutions, ranging from supranational agencies to schools, based on a music education perspective. The methodology has a qualitative design, with a Grounded Theory approach centered on a Constant Comparative Method. Results show that the decline of educational institutions is replicated in music education and furthermore, what is of greatest concern, is that socio-educational inequality emerges from the curriculum design phase. To conclude, a sociomusical approach is one way of overcoming this crisis since it recognizes the world´s cultural complexities by promoting systematic interaction between educational institutions and other social groups throughout the world.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39188
PDF
HTML

Citas

Acton, R. & Glasgow, P. (2015). Teacher wellbeing in Neoliberal contexts: A review of the literature. Australian Journal of Teacher Education, 40(8), 99-114. doi: https://doi.org/10.14221/ajte.2015v40n8.6

Alsina, P. (2012). La competencia cultural y artística es un puente entre la escuela y el mundo exterior. In P. Alsina & A. Giráldez (Eds.), 7 ideas clave: La competencia cultural y artística (pp. 15-35). Barcelona: Grao.

Angel, R. & Lira, J. P. (2017). Instalaciones y recursos educativos para la educación musical según la representación social de los estudiantes chilenos. Revista Electrónica de LEEME, (20), 19-31. doi: https://doi.org/10.7203/LEEME.40.10412

Anttila, M. (2010). Problems with school music in Finland. British Journal of Music Education, 27(3), 241-253. doi: https://doi.org/10.1017/S0265051710000215

Aranda, R., Carrillo, C., & Casals, A. (2017). Formación del profesorado de música en Chile: Dos casos en la ciudad de Valparaíso. Debates, (18), 248-278.

Aróstegui, J. L. (2016). Exploring the global decline of Music Education. Arts Education Policy Review, 117(2), 96-103. doi: https://doi.org/10.1080/10632913.2015.1007406

Barker, J. (2000). Paradigmas: El negocio de descubrir el futuro. Bogotá: McGraw-Hill.

Beach, D. & Sernhede, O. (2013). On creativity and resistance in Nordic youth culture on the margins. In G. Gudmundsson; V. Vestel & D. Beach (Eds.), Young people and marginalisation: Young people from immigrant families in Scandinavia (pp. 61-84). Londres: Tufnell Press.

Belletich, O., Wilhelmi, M. R. & Angel, R. (2016). La educación musical en la formación básica en España: El problema de la dispersión curricular. Perspectiva Educacional, 55(2), 158-170. doi: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.454

Berkovich, I. (2014). A socio-ecological framework of social justice leadership in education. Journal of Educational Administration, 52(3), 282-309. doi: https://doi.org/10.1108/JEA-12-2012-0131

Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Carrero, V., Soriano, R. & Trinidad, A. (2012). Teoría fundamentada Grounded theory: El desarrollo de la teoría desde la generalización conceptual. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Coll, C. (2013). La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: Tendencias, retos y agenda de investigación. In J. L. Rodríguez (Eds.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital (pp. 156-170). Barcelona: Universitat de Barcelona. doi: https://doi.org/10.1344/106.000002060

Corrigall, K. & Schellenberg, E. (2015). Predicting who takes music lesson: parent and child characteristics. Frontiers in Psychology, 6(282), 1-8. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00282

Cruz, J. & Intxausti, N. (2013). La educación artística en Nicaragua: Una investigación en el marco de la cooperación educativa Iberoamericana. Revista Iberoamericana de Educación, (61), 143-158.

Davies, W. (2014). Neoliberalism: A Bibliographic Review. Theory, Culture & Society, 0(0), 1-9. doi: https://doi.org/10.1177/ 0263276414546383

Drucker, P. (1993). La sociedad postcapitalista. Barcelona: Apóstrofe.

Duarte, J., Gargiulo, C. & Moreno, M. (2011). Infraestructura escolar y aprendizajes en la educación básica latinoamericana: Un análisis a partir del SERCE. Washington D.C.: Banco Interamericano de Desarrollo, División de Educación.

Duarte, J., Juareguiberry, F. & Racimo, M. (2017). Suficiencia, equidad y efectividad de la infraestructura escolar en América Latina según el TERCE. Santiago: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago).

Dubet, F. (2010). Sociología de la experiencia. Madrid: Complutense.

Dubet, F. (2011). La experiencia sociológica. Barcelona: Gedisa.

Dubet, F. & Martuccelli, D. (1998). En la Escuela: Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.

Figueiredo, S. (2004). A preparaçâo musical de professores generalistas no Brasil. Asociación brasileña de educación musical, 12(11), 55-61.

Figueiredo, S. (2010). Educación musical en la escuela brasileña: Aspectos históricos, legislación educacional y desafíos contemporáneos. Estudios Pedagógicos, 64(214), 36-51. doi: https://doi.org/10.4067/S0716-27902010000200005

Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Georgii, E. & Westvall, M. (2010). Music education - a personal matter? Examining the current discourses of music education in Sweden. British Journal of Music Education, 27(1), 21-33. doi: https://doi.org/10.1017/S0265051709990179

Giráldez, A. & Palacios, A. (2016). Demandas formativas sobre la Educación Artística en Iberoamérica. Valencia: Universidad Internacional de Valencia. Retrieved from https://bit.ly/34I80M3

Guerrero, B. (2007). Identidad sociomusical de los jóvenes aymaras: la música sound. Última Década, 15(27), 11-25. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-22362007000200002

Hatch, M. J. (2013). Organization theory: Modern, symbolic and postmodern perspectives. Oxford: Oxford University Press.

Heimonen, M. & Hebert, D. (2010). Nationalism and music education: A Finnish perspective. In D. Hebert y A. Kerzt-Welzel (Eds.), Patriotism and nationalism in music education (pp. 157-174). New York: Routledge.

Jorquera, M. C. (2010). Modelos didácticos en la enseñanza musical: El caso de la escuela española. Revista Musical Chilena, 64(214), 52-74.

Lemberger, M. & Hutchison, B. (2014). Advocating Student-Within-Environment: A humanistic approach for therapists to animate social justice in the schools. Journal of Humanistic Psychology, 54(1), 28-44. doi: https://doi.org/10.1177/0022167812469831

Liceras, A. (2014). La educación informal de los medios de comunicación y la protección de los menores de la violencia en televisión: Historia de un fracaso. Profesorado, 18(2), 353-365.

London School of Economics and Political Science. (2012). The impact of three London Conservatoires on the UK and London Economies. London: LSE.

Longueira, S. (2013). Los retos educativos en la sociedad del conocimiento. Aproximación a las aportaciones desde el ámbito de la educación musical. Teoría de la Educación: Educación y cultura en la sociedad de la información, 14(3), 211-240.

Lorenzo, O. & Cárdenas, R. (2010). Antecedentes y actualidad de la música y la educación musical en Colombia. Arte y Ciencia, Creación y Responsabilidad, 2(1), 291-312.

Ministry of Education [MECD]. (2013, 10 de diciembre). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado (295), pp. 97858-97921.

Morgan, J., MacDonald, R. & Pitts, S. (2015). “Caught between a scream and a hug”: Women’s perspectives on music listening and interaction with teenagers in the family unit. Psychology of Music, 43(5), 611-626. doi: https://doi.org/10.1177/0305735613517411

Organization for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2005). Definition and selection of competencies: Theorical and conceptual foundations. Retrieved from http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.html

Organization for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2012). Equity and quality in education: Supporting disadvantaged students and schools. OCDE Publishing. doi: https://doi.org/10.1787/9789264130852-en

Organization for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2016). Education at a glance2016: OECD indicators. Paris: OECD Publishing. doi: https://doi.org/10.187/eag-2016-en

Organization of the United Nations [UN]. (1948, 26 de junio). Carta de las Naciones Unidas y Estatuto de la Corte International de justicia. Lake Success, NY.: Departamento de informaciones Públicas.

UNESCO’s Regional Office of Education for Latin America and the Caribbean [OREALC/UNESCO]. (2008). Declaración universal de derechos humanos. Santiago: OREALC/UNESCO.

Osses, S., Sánchez, S. & Ibáñez, F. (2006). Investigación cualitativa en educación: Hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios Pedagógicos, 32(1), 119-133. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052006000100007

European Parliament and the Council of the European Union (2006, 18 de diciembre). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, pp. 10-18. Retrieved from https://bit.ly/2K7OVen

Pitts, S. (2007). Music beyond school: Learning through participation. In L. Bresler (Eds.), International Handbook of Research in Arts Education (pp. 759-772). Dordrecht: Springer.

Pitts, S. (2012). Chances and choices: Exploring the impact of music education. Oxford: Oxford University Press.

Poblete, C. (2017). Formación docente en música en Chile: Una aproximación histórica desde tres universidades. Educação e Contemporaneidade, 26(48): 97-109.

Samper, A. (2016). La educación musical como derecho humano: Hacia una pedagogía estética, ética y diversa. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 11(1), 9-13.

San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada & Atlas.ti: Recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122.

Schipper, S. (2014). The financial crisis and the hegemony of urban neoliberalism: Lessons from Frankfurt am Main. International Journal of Urban and Regional Research, 38(1), 236-255. doi: https://doi.org/10.1111/1468-2427.12099

Schmidt, P. (2015). Why a social justice vision of Music Education requires a commitment to policy thought. In C. Benedict, P. Schmidt, G. Spruce & P. Woodford (Eds.), Social justice and Music Education (pp. 47-61). New York, NY: Oxford University Press.

Söderman, J. & Sernhede, O. (2016). Hip-hop – what's in it for the academy? Self-understanding, pedagogy and aesthetical learning processes in everyday cultural Praxis. Music Education Research, 18(2), 142-155. doi: https://doi.org/10.1080/14613808.2015.1049257

Springer, D. G. (2015). Teaching popular music: Investigating music educators’ perceptions and preparation. International Journal of Music Education, 34(4), 403-415. doi: https://doi.org/10.1177/0255761415619068

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: Ecoe.

Touriñan, J. & Longueira, S. (2009). Formación de criterio a favor de la música como ámbito de educación. Bordón, 61(1), 43-59.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (1990, marzo). Declaración mundial sobre educación para todos. Conferencia mundial sobre Educación para Todos (pp. 1-11). Jomtien: UNESCO.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2008). Un enfoque de la educación para todos basado en los derechos humanos. Paris: UNESCO.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2010, mayo). La agenda de Seúl: Objetivos para el desarrollo de la educación artística. Resultado de la Segunda Conferencia Mundial sobre la Educación Artística, Seoul, Korea. Retrieved from https://bit.ly/2NJBodS

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2011). La UNESCO y la educación: "Toda persona tiene derecho a la educación". París: UNESCO.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2014). Enseñanza y aprendizaje: Lograr la calidad para todos. Paris: UNESCO.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Paris: UNESCO.

Vaillant, D. (2013). Formación inicial del profesorado en América Latina: Dilemas centrales y perspectivas. Revista Española de Educación Comparada (22), 185-206. doi: https://doi.org/10.5944/reec.22.2013.9329

Vierger, M. (2014). Gestión, difusión y enseñanza online en las orquestas sinfónicas actuales. El proyecto enclavemusical/UPNA y la orquesta sinfónica de Navarra Social. En J. Gonzálvez (Coord.), Nuevas tendencias en innovación educativa superior (pp.71-90). Madrid: ACCI.

Comentarios

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.