Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
A reflection on the teaching program <i>English for Kids</i>, from the Pacific Regional Center, University of Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))

Keywords

Bilingualism
education
English
childhood
academic field trip
Bilingüismo
educación
inglés
niñez
gira académica

How to Cite

López Montero, R., & Rodríguez-Chaves, K. (2016). A reflection on the teaching program <i>English for Kids</i>, from the Pacific Regional Center, University of Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 41(1), 104–118. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.19285

Abstract

This paper intends to highlight the contribution of the project Languages for International Communication of the Pacific Regional Center of the University of Costa Rica and its program English for Kids. Thus, the program analyzes two main components: the effect of the academic field trip as a didactic strategy and the results of the evaluation for extension activities carried out to both parents and students. The paper highlights the role of field trips as an effective strategy to practice the language outside the classroom, as well as the effects obtained by the participants thanks to the English courses the program has offered. The results show that the project has contributed to the existing desire of the population to acquire another language at an early age.
https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.19285
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alarcón-Neve, L. (2002). Bilingüismo y adquisición de segundas lenguas: Inmersión, Sumersión y Enseñanza de Lenguas Extranjeras. En Universidad Autónoma de Querétaro. Simposio CONCYTEQ La investigación y el desarrollo tecnológico en Querétaro (pp.124-133). Universidad Autónoma de Querétaro. Recuperado de http://luisalarcon.weebly.com/uploads/2/7/8/4/2784997/bilingismo_y_adquisicin_de_segundas_lenguas-_inmersin_sumersin_y_enseanza_de_lenguas_extranjeras.pdf

Bergeron, M. (2000). El desarrollo psicológico del niño (4ª ed.). Madrid: Morata, S. L.

Brown, D. (2007). Principles of Language Learning. [Principios del aprendizaje de idiomas] (3ª ed.). Nueva York: Pearson Education.

Córdoba-Berroa, A. (2008). La importancia de las excursiones educativas como estrategia didáctica en la enseñanza de la historia. Diálogos Revista Electrónica de Historia. (Número especial), 3662-3692. Recuperado de: http://www.historia.fcs.ucr.ac.cr/articulos/2008/especial2008/articulos/12Teoria/150.pdf

Córdoba, P., Coto R., y Ramírez, M. (2005). La enseñanza del inglés en Costa Rica y la destreza auditiva en el aula desde una perspectiva histórica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 5(2), 1-12. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/viewFile/71/70

García-Esquivel, R. (2011). Estudio sobre la motivación y los problemas de convivencia escolar. (Tesis de maestría). Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Almería. Recuperado de http://repositorio.ual.es/jspui/bitstream/10835/1179/1/Garcia_Esquivel_Raquel.pdf

Gutiérrez-Gutiérrez, M., y Rojas-Núñez, P. (2014). Las giras educativas: Una estrategia metodológica para la articulación teoría y práctica. Revista Inter Sedes, 15 (31), 99-114. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/16016/15417

Harmer, J. (2007). How to teach english. [Cómo enseñar inglés]. Inglaterra: Pearson Education.

Hasbún-Hasbún, L. (2007). Algunas razones por las que nuestro mundo debería ser multilingüe. Revista de Lenguas Modernas, 6, 109-117.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (INEC). (2011). Censo 2011. Recuperado de http://www.inec.go.cr/Web/Home/GeneradorPagina.aspx

López-Montero, R. (2014). Puntarenas hacia el camino del multilingüismo: Impacto del Proyecto de Idiomas de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Revista Inter Sedes. 15 (30), 132-150. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/14873/14150

López-Montero, R, Quesada-Chaves, M., y Salas-Alvarado, J. (2014). Social factors involved in second language learning: a case study from the Pacific Campus, Universidad de Costa Rica [Factores sociales en el aprendizaje de un segundo idioma: El caso de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica]. Revista de Lenguas Modernas, 20, 435-451.

Marín-Arroyo, E. (2012). Cronología de la enseñanza del inglés en Costa Rica durante el Siglo XX. Revista Comunicación, 21(1), 4-15. Recuperado de http://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/viewFile/809/723

McCandles, B. y Trotter, R. (1984). Conducta y desarrollo del niño (3ª ed.). México: Nueva Editorial Interamericana.

Montes de Oca-Rodríguez, R. (2005). Autoestima e idioma inglés: Una primera discusión. Revista Educación, 29 (1), 59-71. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v29i1.2023

Montrul, S. (2013). El bilingüismo en el mundo hispanohablante. Reino Unido: Wiley-Blackwell.

Quesada-Pacheco, A. (2011). Issues on raising a bilingual child in Costa Rica: a myth or a reality? [Estado de la cuestión: Crianza de un niño o una niña bilingüe en Costa Rica- una realidad o un mito] Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(2), 1-21. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v11i2.10192

Ur, P. (2000). A Course in language Teaching. Practice and theory. [Un curso en la enseñanza de idiomas. Práctica y teoría], Cambridge University Press.

Vásquez-Carranza, L. (2009). Cognitive advantages of balanced bilingualism [Ventajas cognitivas de un bilingüismo equilibrado]. Revista Pensamiento Actual, 9 (12-13): 69-78. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/2837/2759

Universidad de Costa Rica. (s.f.). ¿Qué es acción social? Recuperado de http://accionsocial.ucr.ac.cr/accion-social

Zhizhko, E. A., y Koudrjavtseva-Hentschel, E. (2011). Bilingüismo natural como fenómeno cultural y su impacto en la educación terciaria transfronteriza. Innovación Educativa, 11 (56), 50-56. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421438005

Comments

Downloads

Download data is not yet available.