Abstract
This article reviews the theoretical aspects related to the lexicon as a system and to the word as a linguistic element that forms a net of relations. This becomes the starting point for the teaching of lexicon supported by the contribution of applied linguistics. Knowledge of the language and lexicon development require a systematical process, which means, in educational terms, that the data introduced should be administered, organized, and systematized. To achieve this planning, some referential goals should be considered (basic and available lexica: what people know and use) instead of idealistic models. The objective is to achieve a very broad comprehension and a comprehensive production adapted to different types of texts. In that sense, lexicon richness is conceptualized as the appropriate selection or the possibility of renewing knowledge in a way adequate to the verbal environment and to the situational and thematic contexts of the speaking act.References
Referencias extraídas
Caravedo, Rocío. (1989). Enseñanza de la lengua materna y teoría lingüística. El léxico en el aprendizaje. Lexis 2(XIII), 223-250.
Cardona, Giorgio Raimondo. (1991). Diccionario de Lingüística. Barcelona, España: Editorial Ariel, S.A.
Cassany, Daniel. (2000). La cocina de la escritura. Barcelona, España: Editorial Anagrama.
Cerdá, Ramón (Coord.) [et al.]. (1986). Diccionario de lingüística. Madrid: Anaya.
Coseriu, Eugenio. (1977). Principios de semántica estructural. Madrid, España: Gredos.
Elneter, Theodor. (1982). Lingüística aplicada. Madrid, España: Gredos.
Garrido Moraga, Antonio. (1982). Lexicografía y enseñanza. En La enseñanza del español como lengua materna. H. López Morales (Ed.), pp. 45-55. España: Editorial Gredos.
Garvin, Paul y Lastra, Yolanda. (1984). Antología de estudios de etnolingüística y sociolingüística. México: Universidad Autónoma de México.
Gómez Molina, José Ramón. (1997). El léxico y su didáctica: una propuesta metodológica. Revista de Estudios de Adquisición de la Lengua Española, 7, 69-94.
Haensch, G. y otros. (1990). La lexicografía. De la lingüística teórica a la lexicografía práctica. España: Gredos.
Lomas, Carlos. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Barcelona: Paidós.
López Morales, Humberto. (1988). Introducción a la lingüística actual. Madrid, España: Playor.
_________. (1990). La enseñanza de la lengua materna. Lingüística para maestros de español. Madrid: Editorial Playor.
Lyons, John. (1980). El léxico. En: Semántica. (Ramón Cerdá, versión castellana) Barcelona: Teide.
_______ (1981). Operando con las palabras. En Lenguaje, significado y contexto. Capítulo 2 (S. Alcoba, Trad. 1983). Barcelona: Paidós Comunicación.
Maldonado, Concepción. (1998). El uso del diccionario en el aula. Madrid: Arco
Libros, S. L. Marín, Francisco. (1983). La planificación lingüística. En Introducción a la ligüística. Madrid: Alhambra.
Matanzo Vicens, Gloria. (1996). Incorporación de léxico materno a la competencia lingüística de universitarios puertorriqueños. Revista de Estudios de Adquisición de la Lengua Española, 6, 69-80.
Morales, Amparo. (1986). Léxico básico del español de Puerto Rico. Madrid: Editorial la Muralla S.A.
Moreno de Alba, José G. (1985). Lingüística y enseñanza de la lengua materna. En Lingüística y enseñanza de la lengua materna, en el I Coloquio sobre Enseñanza de la lengua materna. México: UNAM.
Murillo, Graciela. (1985). La enseñanza de la legua española en la educación elemental. En Lingüística y enseñanza de la lengua materna. I Coloquio sobre enseñanza de la lengua materna. México: UNAM.
Rojas Porras, Marta. (2006). Léxico meta para la escuela costarricense: esbozo de una propuesta metodológica para el desarrollo de la madurez léxica. Tesis de maestría para la obtención del título de Magíster Linguisticae. Sistema de Estudios de Posgrado, Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Salvador, Gregorio. (1985). Semántica y lexicología del español. Madrid: Paraninfo.
Sánchez Corrales, Víctor. (1998). La lengua española en la educación costarricense, redefinición. En: Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 2(XV), 151-161.
Sánchez Corrales, Víctor y Murillo Rojas, Marielos. (1993). Campos semánticos y disponibilidad léxica en preescolares. Revista Educación, 2(17), 15-36.
Savignon, Sandra. (1983). Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley.
Timbal-Duclaux, Louis. (1993). Escritura creativa. Técnicas para llevar la inspiración y métodos de redacción. Madrid, España: Editorial EDAF.