Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Socialization Process of EFL Teachers Working in Baja California with the National English Program for Basic Education
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))

Keywords

teachers´ socialization
teacher training
organizational culture
professional identity
teachers’ social projection
Socialización docente
formación docente
cultura organizacional
identidad profesional
proyección docente

How to Cite

Márquez-Palazuelos, M. del C. E., & Villezcas, V. L. (2018). The Socialization Process of EFL Teachers Working in Baja California with the National English Program for Basic Education. Revista Educación - Journal of Education, 42(2), 42–65. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23442

Abstract

The present study attempts to create a better understanding of the socialization process, which teachers working in the National English Program for Basic education in Ensenada Baja California, Mexico, must experience. On one hand, findings are based on a study of the construction of teachers’ identities from a socio-pedagogical perspective and on the other hand. on a review of the context in which they are immersed.  Our purpose is not only to generalize results as to achieve a deeper understanding of the process which teachers working in the program experience, and clarify how these results influence the construction of their own identities contributing to dialog which support actions to improve their context. Descriptive data was collected through semi-structured interviews with a group of key subjects using categorization as a method of analysis to identify results. It is worth mentioning that within the findings, two classes of teachers were typified: those who command basic pedagogical knowledge because they have gone through formal training and those who have no pedagogical training, but were recruited for the job because they speak English or belong somehow to the educational system. It is also notable to mention the absence of an induction into the program upon initiating activities in an educational setting, the precarity of working conditions, the minimal support for further pedagogical training and the disesteem of communities in regards to language teachers’ social status.

https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23442
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Baro, M. (1976). Docencia, investigación y proyección social. Principios y orientaciones. APA Psyc Net. Recuperado de: https://doi.org/10.1037/a0026866.

Bazdresch, M. (2006). La intervención en la práctica educativa, en R. C. Perales-Ponce (Coord.), La significación de la práctica educativa (pp. 55-70). México: Innovación Educativa.

Balderas, I. (2013). Propuesta de guion de entrevista para el estudio de la identidad docente. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 6. Recuperado de: http://www.relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/84

Benegas, M. A. (2002). El proceso de socialización profesional: Una mirada desde la cultura institucional. Revista Argentina de Enseñanza de la Ingeniería, 3(5), 61-66. Recuperado de http://www.ing.unrc.edu.ar/raei/archivos/img/ arc_2011-11-23_21_01_32-56.pdf

Bolívar, A. y Domingo, J. (2006). La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: Campos de desarrollo y estado actual. Forum for Qualitative Social Research, 7(4). doi: http://dx.doi.org/10.17169/fqs-7.4.161

Borko, H. (2004). Professional Development and Teacher Learning: Mapping the Terrain. Educational Researcher, 33(8). doi: https://doi.org/10.3102/0013189X033008003

Brito, A., Araneda N., Hernández J. y Lorca, J. (2005). Inducción profesional docente. Estudios Pedagógicos, 31(1), 51-62. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052005000100003

Calderón, D. (2015). La política educativa actual del inglés en México. Sorry, el aprendizaje del inglés en México. Mexico City: Mexicanos Primero.

Corley, E. L. (1998). First-year teachers: Strangers in strange lands [Docentes novatos: Extraños en tierras extrañas]. Ponencia presentada en la Junta Anual de la Midwestern Educational Research Association, Chicago, IL. (ERIC Servicio de Reproducción de Documentos N.o ED 424 216).

Danielewicz, J. (2001). Teaching selves: Identity, pedagogy, and teacher education [Educándose a sí mismos: Identidad, pedagogía y formación docente]. Albany, NY: State University of New York Press.

Davini C. (1995). Formación docente en cuestión: Política y pedagogía. Buenos Aires. Paidós.

Day, C. (2005). Formar docentes. Madrid: Narcea.

Díaz Barriga, Á. e Inclán, C. (2001). El docente frente a las reformas educativas. Sujeto o ejecutor de proyectos ajenos. Revista Iberoamericana de Educación, 25. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos /rie25a01.htm.

Dubar, C. (1991). La socialisation. Construction des identités sociales et professionnelles [La socialización. Construcción de identidades sociales y profesionales]. Paris: Armand Colin.

Fierro L. y Martínez L. (2015). Configuraciones sobre la construcción de la identidad profesional de los profesores de inglés como lengua extranjera de escuelas primarias públicas. Memoria del Congreso Internacional de Idiomas 2013. México: UABC.

Gairín, J. y Armengol, C. (2003). Estrategias de formación para el cambio organizacional. Barcelona: Cisspraxis.

Gobierno del Estado de Baja California (2016). Implementa Gobierno del Estado programa de ingles conversacional en escuelas primarias de Baja California. Portal Noticias: Gobierno del Estado.

González, M. (1995). Formación docente: Perspectivas desde el desarrollo del conocimiento y la socialización profesional. Barcelona: PPU.

H. Cámara de Diputados, LX Legislatura (2007). Plan Nacional de Desarrollo 2007-2012 escenarios, programas e indicadores. Programa Sectorial de la Secretaria de Educación Publica 2007-2012. México D.F.

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional (7a ed.). España: Grao.

Johnston, J. y Ryan, K. (1983). Research on the Beginning Teacher: Implications for Teacher Education. En K. R. Howey y W. Gardner (Eds.), The Education Teachers. A look ahead (pp. 136-162). New York: Longman.

Kinnear, T. y Taylor, J. (1998). Investigación de mercados: Un enfoque aplicado (5ª ed.). México: McGraw-Hill.

LaPointe, K. (2011). Moral struggles, subtle shifts: Narrative practices of identity work in career transitions (Tesis de doctorado). Universidad de Aalto, Aalto, Finlandia.

Latorre, M. y Blanco, E. (2007). Algunos conceptos clave en torno a las creencias de los docentes en formación. Docencia e investigación, 32(17), 1-19. Recuperado de: https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/8093/Algunos_conceptos_clave_en_torno_a_las_creencias_d.pdf

Márquez. C. (2011). Perspectiva de la enseñanza del inglés en las primarias públicas de Baja California. Universidad de Sonora. Memoria electrónica Foro Nacional sobre Enseñanza de Lenguas Extranjeras. Hermosillo, Sonora.

Miles, M. y Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis, a source book of new methods. Beverly Hills: Sage Publications.

Norton, B. (1995). Social identity, investment, and language learning. TESOL Quarterly, 29(1), 9-31. doi: https://doi.org/10.2307/3587803.

Pérez, Y. (2007). Problemas epistemológicos en el proceso de formación de profesores de lenguas extranjeras. Revista Iberoamericana de Educación, 4(12), 1-5.

Peteiro, L. M. (2007). La relación entre cultura organizacional e instituciones educativas. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/la-relacion-entre-cultura-organizacional -e-instituciones-educativas

Plan de Desarrollo Nacional 2007-2012 - Programa Nacional de Inglés en Educación Básica. Segunda Lengua: Ingles. (2011 primera ed. electrónica). Recuperado de http://www.pnieb.net/inicio.html

Ramírez, J. L., Pamplón, E. N. y Cota, S. (2012). Problemática de la enseñanza del inglés en las primarias públicas de México: Una primera lectura cualitativa. Revista Iberoamericana de Educación, 60(2), p. 4-10.

Saiz, Á. (2014). La investigación biográfico-narrativa como estrategia de formación docente. En J. J. Maquillón y J. I. Alonso (Eds.), Experiencias de innovación y formación en educación (p. 23-33). Murcia: Edit.um.

Subsecretaria de Educación Básica. (2016). Dirección General de Desarrollo Curricular. Programa Nacional de Inglés. Recuperado de http://www.dgdc.sep.gob.mx/dgdc2016/progfederales/dgdc_prog_fed_PRONI.htm

Subsecretaria de Educacion Basica. Sistema Educativo Estatal (2017). Actualización, Programa de Educación de Baja California 2015-2019. COPLADE.

Subsecretaria de Educación Básica, Sistema de Educativo Estatal (2015). Programa de Educación de Baja California 2015-2019. Recuperado de http://www.educacionbc.edu.mx/see/programasectorial/PEBC20152019.pdf

Urrutia, F. (2013). ¿Descuidar el corazón? Comentarios al Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018, Eje 3: “México con Educación de Calidad”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 43(2), 5-10. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27028897001

Vaillant, D. (Septiembre, 2007). La identidad docente. La importancia del profesorado. En I Congreso Internacional “Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado”, Barcelona. Recuperado de http://denisevaillant.com/articulos/2008/IdenDocFRONTERA2008.pdf

Van Dijk, T. A. (1999). Ideology. Londres: Sage.

Vasilachis, I. (Coord.) (2006). Estrategias de Investigación cualitativa. Barcelona: Editorial Gedisa. Recuperado de: http://jbposgrado.org/icuali/investigacion%20cualitativa.pdf

Veiravé D., Ojeda, M., Núñez, C. y Delgado, P. (2006). La construcción de la identidad de los profesores de enseñanza media. Biografías de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 40(3), 1-11. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/issue/view/228

Zeichner, K. y Gore, J. (1990). Teacher socialization. En W. R. Houston (Ed.), Handbook of research on teacher education. New York: Macmillan.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.