Abstract
The objective of the present investigation was to discover the dominant learning styles of students from the first to the fourth level of the Systems Analysis Technology career, academic semester October 2015 - March 2016, with the purpose of improving their teaching process. To carry out this study, the following processes were considered: Elaboration of the state of the art around learning styles to know the different methodologies and results. The model used is the one proposed by Felder-Silverman, because this instrument is based on quality, reliability and validity, to discover the dominant learning style. For this study, the analysis process was applied, with its stages: Selection of statistical software, exploration and analysis of data and preparation of results, with the objective of identifying homogeneous groups of a group of students that were surveyed, the descriptive technique is used , through a clustering analysis. Free and open source software, Weka, was used because it allows implementing a variety of algorithms. The dominant learning style of students in the Career of Technology in Systems Analysis was: visual (VIS) - intuitive (INT) - active (ACT) and sequential (SEC).References
Camana, R., & Salguero, A. (2017). Herramienta para detección de estilos de aprendizaje en estudiantes de educación superior. Revista Tecnológica ESPOL, 30(3), 106-121. Recuperado de http://www.rte.espol.edu.ec/index.php/tecnologica/article/view/630/378
Camana Fiallos, R. G., & Salguero Cajo, A. X. (2017). Validación y evaluación de VisualWebMedia para la enseñanza de conceptos básicos de programación estructurada (pp. 327-327). Mexicali: Editorial REDEM.
Camana, R. y Torres, R. (2016). Minería de datos educacionales, una propuesta para predecir la deserción académica. En En E. Román, M. Porras, A. Madrigal y P. Medina (Comp.). Las ciencias de la educación en el proceso de formación del profesional (pp. 99-109). Lima: Editorial REDEM.
Camana, R. (2013). Generar conocimiento, el pensar y hacer. Ambato, Ecuador: S.Ed.
Costaguta, R., Menini, M. D. L. A., Missio, D., Roldán, A., Santana Mansilla, P., Lescano, G., ... & Concha Medina, E. (2015). Potenciado el Aprendizaje Colaborativo Soportado por Computadora: Algunas ideas traducidas en acciones.
Díaz, E. (2012). Estilos de aprendizaje. Revista EIDOS, 5(1), 5-11. Recuperado de https://revistas.ute.edu.ec/index.php/eidos/article/view/88/81
Díaz-Ovalle, C. O., Rico, A. K., Arellano, A., & Guzmán-Zazueta, A. (2013). Estrategia para detectar Estilos de Aprendizaje usando la técnica de particiones. Journal of Learning Styles, 6(12) 1-14. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/6/2
Felder, R. y Spurlin, J. (2005). Applications, reliability and validity of the index of learning styles. International Journal of Engineering Education, 21(1), 103-112.
Felder, R., & Silverman, L (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education, Ing. Educación 78(7), 674-681. Recuperado de http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS-1988.pdf
Han, J., Pei, J., & Kamber, M. (2011). Data mining: concepts and techniques. Elsevier.
Honey, P., & Mumford, A. (1986). Using your learning styles. Peter Honey.
Ismaila, A., Hussaina, R. y Jamaluddina, S. (2010). Assessment of students’ learning styles preferences in the faculty of science, Tishreen University, Syria. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4087-4091.
Keefe, J. W. (1979). School applications of the learning style concept: Student learning styles. Reston, VA. National Association of Secondary School Principals.
López, C. P. (2007). Minería de datos: técnicas y herramientas. Editorial Paraninfo.
Lugo, C. S. J., Hernandez, G. R., & Montijo, E. L. (2012). El cuestionario de estilos de aprendizaje CHAEA y la escala de estrategias de aprendizaje ACRA como herramienta potencial para la tutoría académica. Journal of Learning Styles, 5(10).
Renés Arellano, P. (2018). Planteamiento de los estilos de enseñanza desde un enfoque cognitivo-constructivista. Tendencias Pedagógicas, 31, 47-68. Recuperado de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/680831/TP_31_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ventura, A. C., Gagliardi, R., & Moscoloni, N. (2012). Estudio descriptivo de los estilos de aprendizaje de estudiantes universitarios argentinos. Journal of Learning Styles, 5(9), 71-84. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/94/59
Woolfolk, A. (2006). Psicología educativa. Pearson educación.
Zatarain Cabada, R., & Barrón Estrada, M. L. (2011). Herramienta de autor para la identificación de estilos de aprendizaje utilizando mapas auto-organizados en dispositivos móviles. Revista electrónica de investigación educativa, 13(1), 43-55.