Abstract
This article analyzes strategies for teaching the Natural Sciences used at three schools in the Cabécar Indigenous community. The research methodology is based on a qualitative paradigm. The sample group was obtained through a non-statistical method and selected from the Vesta, Gavilán and Jabuy schools since these schools could by easily accessed given the good weather conditions in the area. Data was collected from observing teaching strategies in the classroom and student interviews. After recording the results, we compared the information to determine the most predominant strategies. The main findings included strategies used for enforcing good conduct geared towards traditional expository teaching. But, overall, students now expect strategies that require more educational resources, such as games and exploratory field trips outside of the classroom. To conclude, although teaching strategies are characterized by the active role of the teacher as the protagonist with students as passive recipients, students tend to demand more active science classes, for example, where the blackboard is not the only teaching aid.
References
Alonso-Aguirre, M. G., Ayala-Reyes, S., Berumen-Campos, G., Cabrera-Morales, N., Castillo-Silva, D. A., Gallardo-Gutiérrez, A. L., y otros. (2013). Desarrollo curricular intercultural de la asignatura de lengua y cultura indígena para la educación secundaria en México. México, D.F.: Coordinación General de Educación Intercultural Bilingüe, Secretaría de Educación Pública
Alonso-Aguirre, M. G. y Gallardo-Gutiérrez, A. L. (2014). Guía para la formación docente de la asignatura estatal de lengua y cultura indígena para la educación secundaria. México, D.F.: Coordinación General de Educación Intercultural Bilingüe, Secretaría de Educación Pública
Baronnet, B. (2013). Lenguas y participación comunitaria en la educación indígena en México AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 8(2), 183-208.
Bastiani-Gómez, J., Ruiz-Montoya, L., Estrada-Lugo, E., Cruz-Salazar, T. y Aparicio-Quintanilla, J.A. (2012). Política educativa indígena: práctica docente, castellanización, burocracia y centralización de la educación como limitaciones del éxito pedagógico en la región Ch'ol, Chiapas. Revista Perfiles Educativos, 34(35), 8-25.
Cuevas, M. (2013). Los grandes inventos y descubrimiento. Recuperado de https://bit.ly/2HcZain
EDUCARCHILE. (2011). Teorías cognitivas: Bruner y Ausubel. Recuperado de https://bit.ly/2SX25wX
Estado de la Nación (2012). Reconocimiento y exigibilidad de los derechos de los pueblos indígenas en Costa Rica:una aproximación. En: Estado de la Nación. Recuperado de https://bit.ly/2FYglTb
Gordillo, M. y Osorio, M. (2003). Educar para participar en ciencia y tecnología. Un proyecto para la difusión de la cultura científica. Revista Iberoamericana de Educación, 32, 165-170
Hernández, G. (1998). Paradigmas en psicología de la educación. México: Paidós.
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw- Hill
INEC. (2011). CENSO 2011: Población total por población indígena, pertenencia a algún pueblo y población no indígena, según provincia, zona y sexo. Recuperado de https://bit.ly/2nnujCN
Liguori, L. y Noste, M. (2007). Didáctica de las Ciencias Naturales. Argentina: Homo Sapiens.
López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Recuperado de https://bit.ly/2C6eY2O
Merino, G. (1998). El saber científico escolar: un objeto de conocimiento complejo. Revista Zona Educativa, 12, 56-76
Morin, E. (2004) ¿Qué es el pensamiento complejo? Recuperado de https://bit.ly/1q4EAjT
Morrows, A y Torres, C. (2002) Las teorías de la reproducción social y cultural: Manual crítico. Madrid: Popular.
Nicoletti, J. (2003). Nuevas cuestiones éticas. Buenos Aires: Prometeo-UNLaM
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (1989). Convenio OIT N°169. Sobre pueblos indígenas y tribales en países independientes. Recuperado de https://bit.ly/2TU42ui
Ontoria, A. (1999). Los mapas conceptuales en el aula. España: Narce
Rodríguez, G. (2009). Un nuevo enfoque para la educación indígena bribri y cabécar. Recuperado de https://bit.ly/2HE7Bn8
Rivas, M. y Telleria, M. (2005). La lectura como estrategia de enseñanza de las Ciencias Naturales y matemática. Recuperado de https://bit.ly/2AMUDgJ
Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación científica obligatoria. Madrid: Síntesis Educación
Solano, E. (2000). La población indígena de Costa Rica según el Censo 2000. Recuperado de https://bit.ly/2RMoEau
Universidad de Costa Rica. (2016). Atlas de desarrollo humano cantonal de Costa Rica 2016. Recuperado de https://bit.ly/2SS10qa
Universidad Oberta de Catalunya. (2014). Paradigmas en educación, apuntes de Psicología del Desarrollo. Recuperado de https://bit.ly/2FuApMY
Us, P. (2009). La práctica de la interculturalidad en el aula. Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana
Valladares, L. (2010). La educación científica intercultural y el enfoque de las capacidades. Revista CTS, 6, 39-69.
Villegas, J. (30 octubre, 2012). Nueve liceos no lograron que un solo alumno ganara bachillerato. En: La Nación. Recuperado de https://bit.ly/2HfnjF7
Winch, P. (1987). Comprender una sociedad primitiva. Barcelona: Paidós Ibérica.