Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Curriculum Coherence in Higher Education: Some Reflections
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

prueba (Español (España))

Keywords

Pedagogy
Higher Educaction
Currículum
Didactics
Pedagogía
Educación Superior
Currículo
Didáctica

How to Cite

González García, V. (2018). Curriculum Coherence in Higher Education: Some Reflections. Revista Educación - Journal of Education, 42(2), 771–787. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.28515

Abstract

In the framework of the research entitled Relating pedagogy, curriculum and didactics: the case of the majors offered by the University of Costa Rica, reaccredited by SINAES, this essay shares some theoretical reflections from a Iberoamerican perspective, enriched with the contributions of people interviewed, who coordinate or lead projects and programs directly linked to the teaching faculty of the University of Costa Rica with the purpose of promoting the improvement of teaching performance. The essay is structured in two parts: the first part is a reflection on education, pedagogy, curriculum and didactics in order to understand the pedagogical bases of the majors under study. In the second part, these concepts are reviewed in the light of three pedagogical approaches with the idea of promoting that faculty members identify themselves with one of these approaches according to their teaching interests and practical application.
https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.28515
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Referencias extraídas

Aldana, C. (1996). Pedagogía general crítica (tomo II). Guatemala: Serviprensa Centroamericana.

Bolaños, C. (2015). Orientación para los procesos de diseño curricular. Costa Rica: Centro de Evaluación Académica,Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://goo.gl/ijjjAH

Capra F. (1992). El punto crucial. Argentina: Editorial Troquel.Capra, F. (1991). El nuevo paradigma ecológico. Nueva Conciencia (22), 28-31. Recuperado de https://goo.gl/3NSVym

Castells, M. (2002). La dimensión cultural de Internet. Institut de Cultura: Debates culturales. Recuperado de https://goo.gl/zN4VfE

De Souza Silva, J. (2011). Hacia el ‘Día Después del Desarrollo’. Descolonizar la comunicación y la educación para construir comunidades felices con modos de vida sostenibles. Asociación Latinoamericana de Educación Radiofónica – ALER. Recuperado de https://goo.gl/whMqex

Díaz, A. (2010). Didáctica y currículum. Convergencias en los programas de estudios. México: Editorial Paidós.

Escudero, J. (Ed). (1999). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid, España: Síntesis Educación.

Freire, P. (1997) La Educación como práctica para la libertad. Madrid, España: Siglo XXI editores.

Gimeno S., J. (2010). La función abierta de la obra y su contenido. Sinéctica. SciELO-Scientific Electronic Library Online. Recuperado de: https://goo.gl/bycwxA

Hawes, G. y Corvalán, O. (2005). Construcción de un Perfil Profesional. En Proyecto Mecesup Tal 0101, Documento de trabajo 1/2004. Talca, Chile: Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional (IIDE). Recuperado dehttps://goo.gl/V2kcDS

González, V. (2017, enero). La Universidad de Costa Rica y su Mandato Pedagógico Institucional. En Memoria XV Encuentro Internacional por la Unidad de los Educadores, Pedagogía 2017. La Habana, Cuba.

González, V. (2014). Innovar en docencia universitaria: algunos enfoques pedagógicos. Intersedes – Revista Electrónica de las Sedes Regionales, Universidad de Costa Rica, 15(31), 50-68. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes

Luzuriaga, L. (1962). La historia de la Educación y de la Pedagogía. Buenos Aires, Argentina: Losada.Real Academia Española. (2014). Diccionario de la Real Academia Española. Recuperado de http://lema.rae.es/drae/

Ruiz, J. M. (2005), Teoría del Currículum: Diseño, Desarrollo e Innovación Curricular. Madrid, España: Editorial UNIVERSITAS, S.A.

Savater, F. (2016). Me falta la alegría. Pensadores del 21. Recuperado de https://goo.gl/E4P4Ls

Trilla, J., Cano, E., Carretero, M., Escofet, A., Fairstein, G., Fernández, J., y Vila, I. (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Editorial GRAÓ. Barcelona, España.

Ysunza, M. (2010). Perfil de egreso y formación profesional: una estrategia metodológica en el diseño curricular.México: IISUE – Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.