Abstract
This study examines the relationship between the use of virtual classrooms and student academic performance as analyzed in a Biochemistry course for nursing students at the University of Costa Rica (UCR) Medical School. An initial retrospective study which reviewed the course minutes recorded from 2000-2017 was done. No statistically significant differences were observed (t-test, α = 0.05) in the percentage of students who passed the course prior to 2009 (70% passing rate) versus afterwards (59.5% passing rate) with the use of virtual classrooms. A cross-cutting analysis was then conducted which assessed the correlation between student grades for each exam after they used the virtual classroom (n=55) during the second semester of 2017. No statistically significant correlations were observed with regards to student grades and frequency of virtual classroom visits (paired t-test, α = 0.05). Subsequent testing did, however, reveal a slight grade increase. Finally, the possible reasons for minimal impact of the virtual classroom on this course are discussed in addition to reconsidering pedagogical strategies by increasing printed text linear reading and teaching activities in the classroom.
References
Alonso, J. (2007). Programa de tecnologías educativas avanzadas: una reseña histórica. Actualidades Investigativas en Educación, 7,1-12. doi.org/10.15517/aie.v7i4.9300
Badilla, B. (2008). Foro con experto. Aplicación de las nuevas tecnologías de la información y comunicación en la formación farmacéutica. Actualidades Investigativas en Educación, 8(2), 1-19. doi.org/10.15517/aie.v8i2.9330
Berkun, S. (2010). The Myths of Innovation. Sebastopol, California: O’Reilly.
Brown, J. (2005). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación en la docencia universitaria estatal costarricense: problemas y soluciones. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-21. doi.org/10.15517/aie.v5i1.9118
Carr, N. (2010). The Shallows. What the internet is doing to our brains. New York: W.W. Norton.
Carvajal, Á. (2002). Informática educativa: una reflexión crítica. Actualidades Investigativas en Educación, 2(1), 1-21. doi.org/10.15517/aie.v2i1.8466
Chacón, S. (2012). El acompañamiento docente: el quehacer de la unidad METICS. Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-24. doi.org/10.15517/aie.v12i1.10258
Chao, K. (2014). Estrategias didácticas mediadas con TIC en un curso de expresión oral francesa. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-30. doi.org/10.15517/aie.v14i2.14801
Charpentier, W. (2014). The use of ICTs in the BA in english teaching. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-23. doi.org/10.15517/aie.v14i1.13211
Coello, J. y Rizo, F. (2017). Rendimiento académico universitario y asistencia a clases: Una visión. Revista Educación, 41(2), 1-17. doi.org/10.15517/revedu.v41i2.18477
Fernández, M., Alape, A., Artolozaga, M., Calvo, L., Centeno, C., Gómez, G., Granados, K. (2012). Aprendizaje cooperativo en un curso de bioquímica: opinión de estudiantes y efecto en su rendimiento académico. Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-26. doi.org/10.15517/aie.v12i1.10254
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
Garbanzo, G. (2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(3), 57-87. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5258/5069
Garbanzo, G. (2014). Factores asociados al rendimiento académico tomando en cuenta el nivel socioeconómico: Estudio de regresión múltiple en estudianes universitarios. Revista Electrónica Educare, 18(1), 119-154. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5566
García, F., Fonseca, G., y Concha, L. (2015). Aprendizaje y Rendimiento Académico en Educación Superior: Un Estudio Comparado. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 404-429. doi.org/10.15517/aie.v15i3.21072
García, J. (2001). Supuestos epistemológicos que subyacen a la innovación educativa. Actualidades Investigativas en Educación, 1(1), 1-5. doi.org/10.15517/aie.v1i1.8457
García, J. (2003). El potencial tecnológico y el ambiente de aprendizaje con recursos tecnológicos: informáticos, comunicativos y de multimedia. Una reflexión epistemológica y pedagógica. Actualidades Investigativas En Educación, 3(1), 1-23. doi.org/10.15517/aie.v3i1.9009
Gómez, G. (2008). El uso de la tecnología de la información y la comunicación y el diseño curricular. Revista Educación, 32(1), 77–97. doi.org/10.15517/revedu.v32i1.525
González, E. (2011). Recursos de Google para el desarrollo de una unidad didáctica con estudiantes de educación superior. Actualidades Investigativas En Educación, 11, 1-15. doi.org/10.15517/aie.v11i4.10228
González, V. (2005). Tecnología digital: reflexiones pedagógicas y socioculturales. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-24. doi.org/10.15517/aie.v5i1.9121
Granados, J. y Solano, A. (2010). Desarrollo de un módulo para enseñanza del metabolismo y estilos de vida saludable en estudiantes universitarios. Actualidades Investigativas En Educación, 10(3), 1-27. doi.org/10.15517/aie.v10i3.10146
Gurdián, A. (2001). Las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación (NTIC) en la educación universitaria. Actualidades Investigativas en Educación, 1(1), 1-6. doi.org/10.15517/aie.v1i1.8459
Guzmán, P. (2013). La evaluación de los aprendizajes en la sección de química general de la Escuela de Química, de la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-28. doi.org/10.15517/aie.v13i3.12038
Hernández, A. (2002). Los desafíos de la docencia universitaria. Revista Educación, 26(2), 117-124. doi.org/10.15517/revedu.v26i2.2907
Hernández, J. (2002). Usos de la tecnología en educación. Educare, (2), 29-33. Recuperado de https://bit.ly/30JnDBF
Lowry, R. (s.f.). VassarStats: Web Site for Statistical Computation. Recuperado de http://www.vassarstats.net/textbook/index.html
Luján, M. y Salas, F. (2009). Enfoques teóricos y definiciones de la tecnología educativa en el siglo XX. Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-29. doi.org/10.15517/aie.v9i2.9545
Maroto, O. (2011). El portafolio digital utilizado en la evaluación de la Clínica de Odontología en la Universidad de Costa Rica (UCR): reporte de una experiencia. Actualidades Investigativas en Educación, 11(4), 1-21. doi.org/10.15517/aie.v11i4.10234
Maroto, O. y Quirós, M. (2010). Uso de un medio tecnológico educativo en educación superior como un recurso didáctico: reporte de una experiencia en Odontología. Actualizaciones Investigativas en Educación, 10(2), 1-21. doi.org/10.15517/aie.v10i2.10122
Monge, J. y Méndez, V. (2007). Ventajas y desventajas de usar laboratorios virtuales en educación a distancia: la opinión del estudiantado en un proyecto de seis años de duración. Revista Educación, 31(1), 91-108. doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1255
Pérez, B. y Salas, F. (2009). Hallazgos en investigación sobre el profesorado universitario y la integración de las TIC en la enseñanza. Actualidades Investigativas en Educación, 9(1), 1-25. doi.org/10.15517/aie.v9i1.9381
Puig, E. (2016). La gran adicción (Kindle iOs). Barcelona: Arpa y Alfil.
Quirós, E. (2009). Recursos didácticos digitales: medios innovadores para el trabajo colaborativo en línea. Revista Electrónica Educare, 53(2), 47-62. Recuperado de: https://bit.ly/30FR4V4
Regueyra, M. (2011). Aprendiendo con las TIC: una experiencia universitaria. Actualidades Investigativas en Educación, 11, 1-29. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10230
Rivera, L., Fernández, K., Guzmán, F. y Eduardo, J. (2017). La aceptación de las TIC por profesorado universitario: Conocimiento, actitud y practicidad. Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-18. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/7727/11483
Salas, F. (2002). Epistemología, educación y tecnología educativa. Revista Educación, 26(1), 9-18. doi.org/10.15517/revedu.v26i1.2873
Salas, F. (2005). Hallazgos de la investigación sobre la inserción de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la enseñanza: la experiencia de los últimos diez años en los Estados Unidos. Revista Educación, 29(2), 53-66. doi.org/10.15517/revedu.v29i2.2239
Salicetti, A. y Romero, C. (2010). La plataforma de apoyo a la docencia como opción metodológica para el aprendizaje de competencias. Revista Educación, 34(1), 83-100. doi.org/10.15517/revedu.v34i1.499
Troncoso, O., Cuicas, M. y Debel, E. (2010). El modelo b-learning aplicado a la enseñanza del curso de matemática en la carrera de ingeniería civil. Actualidades Investigativas En Educación, 10(3), 1-28. doi.org/10.15517/aie.v10i3.10151
Ulate, G. y Vílchez, E. (2010). Una retrospección y visión de futuro sobre el uso e implementación de las tecnologías de la información y la comunicación, para el aprendizaje virtual en el contexto de la División de Educología de la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 14(1), 19-36. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1506
Vargas, A. y Villalobos, G. (2018). El uso de plataformas virtuales y su impacto en el proceso de aprendizaje en las asignaturas de las carreras de Criminología y Ciencias Policiales, de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Educare, 22(1), 1-20. doi.org/10.15359/ree.22-1.2
Zúñiga, C. y García, J. (2011). Uso de un portafolio virtual para incorporar la dimensión ambiental: Una experiencia de investigación-acción en el aula. Actualidades Investigativas En Educación, 11, 1-29. doi.org/10.15517/aie.v11i4.10227