Abstract
Objective: to determine the factors associated to the motivation of achievement (ML) commitment and delivery in learning (CEA), perceived motor competence (CMP) and anxiety before the error (AE) during the Physical Education classes in the students that attends the II cycle of Basic General Education. Methodology: The AMPET questionnaire was applied to a total of 323 schoolchildren. The descriptive analysis of averages and standard deviations, ANOVA 2x3 parametric analysis (2 sexes and 3 school levels), for independent and post hoc groups of Tukey was applied. The level of significance established was p <.05. Results: differences were found in the CEA factor according to the level (p = .000). The lower the academic grade, the higher the score; the fourth-level students reflects a higher CEA than the fifth and sixth grades. The CMP factor according to the level, showed that the higher the academic level the score decreases (p = .000), and it was the fourth level student who showed a higher score compared to the other levels. The AE factor and stress situations showed higher scores in women (p = .007) in relation to men. Conclusion: Factors such as CEA, CMP and AE, related to the ML in the PE classes, play a motivational role. The low perceptions of the CMP observed, are a sign of demotivation and insufficient participation in the activities of the class, threaten with a diminution in real motor competition and in the AE factor according to sex. The analysis must be focused on positive reinforcement to reduce the levels of stress and anxiety that are generated due to and during PE class, focusing attention on women, since it was observed that they presented the negative scores.
References
Referencias extraídas
Álvarez Bogantes, C. (2006). Sedentarismo en niños costarricenses: si hay solucion. MHSALUD: Revista Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 3(2). Retrieved from http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/mhsalud/article/view/334/10907
Becerra-González, C., & Reidl, L. (2015). Motivación, autoeficacia, estilo atribucional y rendimiento escolar de estudiantes de bachillerato. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(173), 79–93. Retrieved from http://redie.uabc.mx/vol17no3/contenido-becerra-reidl.html
Campos, R. C., Vicedo, J. C. P., Villora, S. G., & Madrona, P. G. (2010). Educación física intercultural, motivación y prejuicio racial: una aproximación desde la teoría de las metas de logro. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 10(2).
Carrasco, M., Parra, D., & Pérez, C. (2015). La competencia motriz y su percepción en el alumnado de cuarto curso de Educación Secundaria y Bachillerato. Calidad de Vida y Salud, 8(2), 70–87. Retrieved from http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/119/128
Coteron, J., Bernabe, B., & Franco, E. (2010). Estudio de la motivación del estudiante de Secundaria en Educación Física desde la perspectiva de Metas de Logro. Retrieved from http://oa.upm.es/7746/
Coterón, J., Franco, E., Pérez-Tejero, J., & Sampedro, J. (2013). Clima motivacional, competencia percibida, compromiso y ansiedad en Educación Física. Diferencias en función de la obligatoriedad de la enseñanza. Revista de Psicología del Deporte, 22(1).
Durán-Aponte, E., & Elvira-Valdés, M. (2015). Patrones atribucionales y persistencia académica en estudiantes universitarios: validez de la Escala Atribucional de Motivación de Logro General (EAML-G). Revista Intercontinental de Psicología Y Educación, 17(2), 201–221. Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/802/80247939011.pdf
Flores-Moreno, R., & Zamora-Salas, J. D. (2009). La educación física y el deporte como medios para adquirir y desarrollar valores en el nivel de primaria. Revista Educación, 33(1). https://doi.org/DO - 10.15517/revedu.v33i1.536
Gómez, A., Gámez, S., & Martínez, I. (2011). Efectos del género y la etapa educativa del estudiante sobre la satisfacción y la desmotivación en Educación Física durante la educación obligatoria. Revista Ágora Para La Educación Física Y El Deporte, 13(2). Retrieved from http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/23716/1/AEFD-2011-2-efectos-genero-etapa.pdf
Halvari, H., Skjesol, K., & Bagøien, T. E. (2011). Motivational Climates, Achievement Goals, and Physical Education Outcomes: A Longitudinal Test of Achievement Goal Theory. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(1), 79–104. https://doi.org/10.1080/00313831.2011.539855
Hellín, P., Moreno, J. A., & Rodríguez, P. (2006). Relación de la competencia motriz percibida con la práctica físico-deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 15(2), 219–231. Retrieved from http://www.rpd-online.com/article/view/232/232
Herrera-González, E., Morera-Castro, M., Araya-Vargas, G., Fonseca-Schmidt, H., & Vargas-Ramírez, M. (2017). Análisis del estado físico y psicológico de la población escolar del cantón central de Heredia, Costa Rica. MHSALUD: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 13(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/mhs.13-2.7
Herrera González, E., Delgado Tenorio, L., Fonseca Schmidt, H., & Vargas Ramírez, P. (2012). Factores socio-afectivos relacionados con las dificultades escolares en niñas y niños “estrella” del programa psicomotricidad e intervención. MHSALUD: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 9(1). Retrieved from http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/mhsalud/article/view/3884/10988
Lonsdale, C., Lester, A., Owen, K. B., White, R. L., Moyes, I., Peralta, L., Lubans, D. R. (2015). An Internet-supported Physical Activity Intervention Delivered in Secondary Schools Located in Low Socio-economic Status Communities: Study Protocol for the Activity and Motivation in Physical Education (AMPED) Cluster Randomized Controlled Trial. BMC Public Health, 16(1), 17. https://doi.org/10.1186/s12889-015-2583-7
López, A., Camerino, O., & Castañer, M. (2015). Evaluar la motivación en la educación física, una aplicación con AMPET. Didáctica de La Educación Física, 47, 55–63. Retrieved from http://www.observesport.com/desktop/images/docu/aj85rr9d.pdf
Márquez-Barquero, M. (2015). Pertinencia del abordaje de los valores en la clase de educación física. Revista de Extensión Universidad En Diálogo, 5(2), 11–19. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/undre.5-2.1
Moreno, J. A., González-Cutre, D., Martín-Albo, J., & Cervelló, E. (2010). Motivation and performance in physical education: An experimental test. Journal of Sports Science & Medicine, 9(1), 79.
Ntoumanis, N. (2001). A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology, 71(2), 225–242. https://doi.org/10.1348/000709901158497
Orozco-Vargas, R. (2010). Motivación profesional en docentes de educación física de américa central. InterSedes, 11(20). Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/1014
Orozco-Vargas, R. (2013). Motivación profesional, estilos de aprendizaje y satisfacción del estudiante en el contexto del aula de educación física. Universidad Estatal a Distancia. Retrieved from https://www.google.es/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://repositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/120809/1005/1/Motivacion%2520profesional%2520estilos%2520de%2520aprendizaje.pdf&ved=2ahUKEwim-82npMDaAhVFwlkKHa1eDE4QFjABegQIABAB&usg=AOvVaw0TwxXJfKcFyUP9xJW3uHG4
Quevedo-Blasco, V. J., Quevedo-Blasco, R., & Bermúdez, M. (2009). Análisis de la motivación en la práctica de actividad físico-deportiva en adolescentes. Revista de Investigación En Educación, 6, 33–42.
Rosales, F. R. (2011). La motivación, su estudio en la Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 16(163). Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4103661.pdf
Ruiz-Juan, F., & Baena-Extremera, A. (2015). Predicción de las metas de logro en educación física a partir de la satisfacción, la motivación y las creencias de éxito en el deporte. Revista Iberoamericana de Psicología Del Ejercicio Y El Deporte, 10(2), 193–203. Retrieved from http://www.redalyc.org/html/3111/311137747004/
Ruiz, L. M., Graupera, J. L., Contreras, O. R., & Nishida, T. (2004). Motivación de logro en educación física escolar: un estudio comparativo entre cinco países. Revista de Educación, 333, 345–361.
Ruiz-Pérez, L. M., Moreno-Murcia, J. A., Ramón-Otero, I., & Alias-García, A. (2015). Motivación de Logro para Aprender en Educación Física : adaptación de la versión española del Test AM PET [ 1 ]. Revista Española de Pedagogía, (260), 157–176. Retrieved from http://content.ebscohost.com/ContentServer.asp?T=P&P=AN&K=101375793&S=R&D=ehh&EbscoContent=dGJyMNLe80SeprU40dvuOLCmr0%2BeqLFSsqy4SbWWxWXS&ContentCustomer=dGJyMPGvsEuxqbFMuePfgeyx44Dt6fIA
Sánchez-Alcaraz, B., Gómez-Mármol, A., & Más, M. (2016). Estudio de la motivación de logro y orientación motivacional en estudiantes de educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, (124), 35–40. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.04
Vargas-Pérez, P., & Orozco-Vargas, R. (2003). La importancia de la educación física en el currículo escolar. InterSedes, 4(7). Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/826
Wallhead, T. L., & Ntoumanis, N. (2004). Effects of a sport education intervention on students’ motivational responses in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 23(1), 4–18.