Abstract
The objective of this study is to discover the dominant learning styles among higher level Math students in the Electrical Engineering Program at the University of Costa Rica during 2018-19. Knowledge of the different dominant learning styles is useful to enhance teaching processes among this population group and effectively target efforts to attain significant learning. The study was executed using the following procedure: elaboration of state of the art on learning styles, especially higher education to learn its scope and methodology. The convenient and viable Felder -Silverman Learning Style Model was also used to classify a sample of 122 students based on their predominant learning style. Afterwards, the data was processed and analyzed through a grouping technique to determine the dominant learning style. According to Felder-Silverman, the dominant learning style in this student population is visualizing (55.7% of the population) and sensing/intuitive (45.9% of the population), which indicate preference towards learning based on data and established procedures using tangible and visual material.
References
Brito, M. D., y Espinosa, R. (2015). Evaluación de la fiabilidad del cuestionario sobre estilos de aprendizaje de Felder y Soloman en estudiantes de medicina. Investigación en educación médica, 4(13), 28-35. doi: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(15)72166-6
Camaná, R. (2017). Descubrimiento del estilo de aprendizaje dominante de estudiantes de la carrera de tecnología en análisis de sistemas. In Crescendo, 8(2), 193-209.
Chan, C. M., Shamsuddin, A., y Suratkon, A. (2018). Of Grades, Activities and Learning Styles: Correlation in a Civil Engineering Technology Course. Advanced Science Letters, 24(6), 4576-4580. doi: https://doi.org/10.1166/asl.2018.11660
Díaz, M.A., y Sánchez, I.O. (2017). Caracterización de estilos de aprendizaje en estudiantes de ingeniería de jornadas diurnas y vespertinas. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 35(2), 97-108. doi: http://dx.doi.org/10.14201/et201735297108
Díaz, C.O., Rico, A.K., Arellano, A., y Guzmán, A. (2013). Estrategia para detectar Estilos de Aprendizaje usando la técnica de particiones. Revista de Estilos de Aprendizaje, 6(12),1-14.
Fang, N., bin Daud, M. F., Al Haddad, S. A., y Mohd, K. (2017). A quantitative investigation of learning styles, motivation and learning strategies for undergraduate engineering students. Global Journal of Engineering Education, 19(1), 4-29.
Felder, R.M., y Spurlin, J. (2005). Applications, reliability and validity of the index of learning styles. International journal of engineering education, 21(1), 103-112.
Fiallos, R. G., y Carrera, R. A. (2018). Descubrimiento del estilo de aprendizaje dominante de estudiantes de la carrera de Tecnología en Análisis de Sistemas. Revista Educación, 42(2), 306-317. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.26473
Franzoni, A. L., Assar, S., Defude, B., y Rojas, J. (julio 2008). Student learning styles adaptation method based on teaching strategies and electronic media. En 2008 Eighth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies. Conferencia llevada a cabo en Santander, Cantabria, España. doi: 10.1109/ICALT.2008.149
Hosford, C.C., y Siders, W.A. (2010). Felder-Soloman’s index of learning styles: Internal consistency, temporal stability, and factor structure. Teaching and learning in medicine, 22(4), 298-303.
Kannapiran, S., Kob, C.G., Rus, R. C., y Sulaiman, N.L. (2018). Perception of Mechanical Engineering Students According to a Subject on Felder Silverman Learning Styles. Development, 7(4), 1-12.
Montero, Y.H., Pedroza, M.E., Astiz, M.S., y Vilanova, S.L. (2015). Caracterización de las actitudes de estudiantes universitarios de Matemática hacia los métodos numéricos. Revista electrónica de investigación educativa, 17(1), 88-99.
Ocampo, F., Guzmán, A., Camarena, P., y de Luna, R. (2014). Identificación de estilos de aprendizaje en estudiantes de ingeniería. Revista mexicana de investigación educativa, 19(61), 401-429.
Ojeda, A. F. O., & Herrera, P. J. C. (2013). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de ingeniería en México. Journal of Learning Styles, 6(11), 160-177.
Puello, P., Fernández, D., y Cabarcas, A. (2014). Herramienta para la Detección de Estilos de Aprendizaje en Estudiantes utilizando la Plataforma Moodle. Formación universitaria, 7(4), 15-24.
García, J.A. (2013). Reflexiones sobre los estilos de aprendizaje y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 13(1), 1-28.
Ruiz, Y.P. (2014). Estilo de aprendizaje predominante en los estudiantes del segundo año de Ingeniería Forestal de la Universidad de Guantánamo. EduSol, 14(49), 1-8.
Sibaja, A.E., y Rojas, O.R. (2018). Análisis factorial de correspondencias: Estudio en creencias y estilos de enseñanza en docentes de matemática. Revista Educación, 42(2), 598-628. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.28911
Tapias, M.G., Cué, J.L., Vivas, M., y Rincón, J. A. S. (2011). Estudio comparativo de los estilos de aprendizajes del alumnado que inicia sus estudios universitarios en diversas facultades de Venezuela, México y España. Revista de estilos de aprendizaje, 4(7), 1-28.
Tocci, A. M. (2015). Caracterización de perfiles de estilos de aprendizaje en alumnos de Ingeniería según el modelo de Felder y Silverman. Journal of Learning Styles, 8(16) 101-118.
Ventura, A. C., Palou, I., Széliga, C. N., y Angelone, L. M. (2014). Estilos de aprendizaje y enseñanza en ingeniería: Una propuesta de educación adaptativa para primer año. Revista Educación en Ingeniería, 9(18), 178-189.